6355536753

6355536753



MITOLOGIZACJE 101

pewnego duchownego, który chwalił się, że nie odmawia wódki i brewiarza52. Trzeba też zauważyć, iż dzieło literackie zawsze buduje znaczenia słów z kontekstu i znaczeń nadawanych im przez uzus społeczny i literacki. Pisał o tym Michel Riffaterre, który tę cechę każdego utworu określił właśnie jako sylleptyczność53. W powieści, gdzie zastosowano technikę prefiguracji, mamy jednak do czynienia z konkretną odmianą sylleptyczności, tj.z sylleptycznością ostentacyjnie ujawnioną i nakierowaną na konkretne interteksty.Ujawniana sylleptyczność musi mieć przynajmniej jedną ważną dla nas konsekwencję: utwór literacki, eksponując swe literackie znamiona, pragnie ową „literackość” skonfrontować zjakościami odmiennymi, wdanym przypadku - mitycznymi. Prefiguracja stanowi więc technikę predestynowaną do dialogów interdyscyplinarnych literatury i mitologii. Przyjrzyjmy się teraz na przykładzie powieści Andrzeja Kuśniewicza Lekcja martwego języka54 sposobom, jakimi dzieło „przywołuje” mitologicznego partnera.

Utwór prezentuje ostatnie dni życia porucznika Alfreda Kiekeritza, który koniec pierwszej wojny światowej przeżywa w Galicji Wschodniej. Fabuła, jak również świat powieściowy zostały tak skonstruowane, że czytelnik musi spostrzec, iż znalazł się niespodziewanie „w pobliżu” mitu o Dianie i Akteonie oraz biblijnej historii o Salome żądającej ścięcia głowy Jana Chrzciciela, a także motywu świętej jawnogrzesznicy - Marii Magdaleny. Zauważamy od razu, że mit stanął w jednym rzędzie z tekstami biblijnymi, co spowodować musiało mieszankę jakościową; sygnalizując to, skupię się w dalszym ciągu tylko na micie o Dianie55.

White określił wiele sposobów, za których pomocą pisarz może wskazywać czytelnikowi, jaki mit będzie matrycą prefiguracyjnego użyczania sensów. Sygnały takie to tytuł (Ulisses) lub podtytuły, cała sfera paratekstualna (motta, przedmowy, apendyksy - tak dzieje się np. w Centaurze Updike’a), mitologiczne imiona postaci (Charon z Wniebowstąpienia Konwickiego)56. Kuśniewicz nie korzysta z żadnego z tych „zewnętrznych” wskazań autorskich, stawia na czytelnika bardziej uważnego. Sięga po chwyt misę en abyme, polegający na wprowadzeniu do utworu jakiejś tematyki poprzez dzieło sztuki, z którym obcuje postać literacka57. W Lekcji martwego języka bohater ma figurkę Diany Efeskiej i rzeźba ta inicjuje ciąg refleksji Kiekeritza na temat bogini. Jej postać powraca co chwilę w rozważaniach porucznika, budzi jego fascynację jako bóstwo umierających, uruchamia podstawowy problem - zadawanie i doznawanie śmierci, okazuje się nadto, że Diana jest boginią, która nie tylko zsyła choroby, lecz potrafi także z nich leczyć58. Inny

52    J. Z i o m e k. Retoryka opisowa. Wrocław 1990, s. 221.

53    M. R i ffa t e rr e,Syllepsis. „Critical Inąuiry” t. 6 (1980), nr 4. Podaję za: R. N y c z, Tropy „JA Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia. W zb.: Ja, autor, s. 57.

54    A.Kuśniewicz, Lekcja martwego języka. Kraków 1977. Odsyłając do tekstu podaję w nawiasie numer stronicy tego wydania.

55    Obszerniejszej analizy gier prefiguracyjnych w powieści Kuśniewicza dokonał A. Juszczyk w artykule Dowód na nieistnienie. (O zasadzie powszechnych analogii w „ Lekcji martwego języka" Andrzeja Kuśniewicza) („Ruch Literacki” 1997, z. 5).

54 W h i t e, op. cit., s. 120-135.

57    Ibidem, s. 141-143. Zob. też uwagi na temat misę en abyme poczynione przez Głowińskiego {Mity przebrane, s. 160).

58    Zob. R. G r a v e s, Mity greckie. Wyd. 3. Przełożył H.Krzeczkowski. Wstępem opatrzył A. Krawczuk. Warszawa 1974, s. 92-95.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kukułka 3 XL Kwestia międzynarodowej wymiany dóbr materialnych I duchowych gdyż okazało się, że nie
page0048 40 a synem Rebeki. Rachel pobiegła natychmiast powie* dzieć to swemu bratu, który dowiedzia
Jestem studentką pewnego przedmiotu ścisłego. Zdawałoby się, że na uniwersytecie, na trudnym kierunk
Benveniste (12) Emile Berweniste który nazwiemy semantycznym; w odróżnieniu od tego, który wiąże się
Informacje do zadań 1 - 3. Do zespołu szkół, który składa się ze szkoły podstawowej i gimnazjum, ucz
Obraz83 (2) • Nota edytorska ■ który zastosował Stanisław Kot — przekonaliśmy się, że nie byłby on n
Wszystko to odnosi się do filozoficznego wychowania człowieka. I niekiedy wydaje się, że nie ma inne
46 SKORUPA ZIEMI. kładów, są bardzo nieliczne. Zdaje się, że nie pominiemy nawet najmniej ważnych, g
IMG 50 (3) NIEWIDZIALNA RELIGIA Ponieważ wydaje się, że nie istnieje żadna elementarna emocja religi
page0353 .345Rostocki tułu koadjutorstwa obejmował arcybiskupie dobra na Ukrainie. Zdaje się, że nie
jak zadziwi† 4 Okazuje się. ze nie tak łatwo jest docisnąć tłoczek do końca. „Coś" stawia opór.
filipinka mia ra na Magda opowiadą że bulimia zaczyna się od uczucia osamotnienia. Wydaje Ci się, że

więcej podobnych podstron