6518465996

6518465996



STRATY W SILNIKU STANDARDOWYM I ENERGOOSZCZĘDNYM Przykład: silnik 37 kW 1430 obr/min

Rodzaj strat:

■ rozproszenie.

□ uz. wirnika ■ went-mech B w żelazie

standardowy

energooszczędny


Rysunek 3 Przykładowe porównanie strat energii w silniku standardowym i energooszczędnym.

Niestety, ze względu na większe zużycie materiałów o wyższej jakości i bardziej precyzyjne wykonanie, silniki energooszczędne kosztują przeciętnie od 15 do 30% więcej niż silniki standardowe o tej samej mocy. Z drugiej strony warto jednak zwrócić uwagę, że w czasie eksploatacji silnik już w czasie pierwszych kilkuset godzin pobiera energię elektryczną

0    wartości równej cenie jego zakupu, w ciągu roku pobrana energia kosztuje kilka do kilkunastu razy więcej, niż cena silnika, a w ciągu całego okresu pracy silnika koszt pobranej przezeń energii może przekroczyć stukrotnie jego cenę.

Dodatkowo, ponieważ silniki energooszczędne budowane są z lepszych materiałów

1    bardziej precyzyjnie zmontowane dodatkowo uzyskuje się wyższą trwałość łożysk i izolacji, silnik wydziela mniej ciepła odpadowego, powoduje mniejsze drgania, co w efekcie zwiększa niezawodność. Wielu wytwórców daje dłuższy okres gwarancji na silniki energooszczędne, niż na modele standardowe.

Rozważenie zastosowania silników energooszczędnych jest szczególnie uzasadnione wówczas, gdy:

-    wyposażana jest nowa instalacja o przewidywanej długiej żywotności,

w przypadku znacznych modyfikacji w warunkach pracy lub w obsługiwanym procesie,

-    zamiast przezwajania starych jednostek o standardowej konstrukcji,

-    przy zastępowaniu silników przewymiarowanych lub niedociążonych,

-    gdy wymiana silnika jest częścią programu oszczędzania energii.

Czas zwrotu nakładów inwestycyjnych poniesionych dodatkowo na zakup silnika energooszczędnego zamiast standardowego zależy od wielu czynników, w tym od:

-    różnicy cen silnika energooszczędnego i standardowego,

-    ceny energii elektrycznej,

różnicy sprawności przy różnych obciążeniach silnika standardowego i energooszczędnego, stopnia obciążenia silnika,

-    rocznego czasu pracy.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
(160 kW, 500 V) a ostanie doświadczenia praktyczne dotyczą silników bardzo dużej mocy (1000 kW, 500
HWScan00109 o mocy Nc 315 kW, n — 730 obr/min przez sprzęgło podatne 6 kładmę zębatą 4, której duże
golf2 Eksploatacja Eksploatacja silniki 37 i 44 kW max, silniki 51 i 81 kW oraz wysokoprężneStan ol
golf8 1Dane techniczne Ctezary silnik o mocy 37-kW- silnik omocy 44-kW- pojazdy silnik
golf5 Dane techniczne Zużycie paliwa silnik o mocy 37-kW silnik o mocy 44-kW sil o mocy
HPIM7654 Sprawność napędu głównego określa się stosunkiem mocy skrawania Pe (kW) do mocy silnika Ps&
HWScan00211 = 1500 obr/min. Z wykresu mocy tego silnika w funkcji obrotów (rys. 5.54) dobieramy moc
Elektra skrypt3 A V obr/min Identyfikacja silnika: VN - ..... V, P„ = ..... kW; praca .....A, cos«p
324 Wymiary i pojemność 324 Wymiary i pojemności A6 2.4 Dane silnika Moc 130 kW przy 6000 1/mi
325 Wymiary i pojemność A6 2.4 quattro Dane silnika Moc    130 kW przy 6000 1/min Mak
328 Wymiary i pojemność 328 Wymiary i pojemności A6 3.0 Dane silnika Moc 160 kW przy 6300 1/min
329 Wymiary i pojemność A6 3.0 quattro Dane silnika Moc 160 kW przy 6300 1/min Maksymalny mome
330 Wymiary i pojemność 330 Wymiary i pojemności A6 3.2 Dane silnika Moc 188 kW przy 6500 1/min M
331 Wymiary i pojemność A6 3.2 quattro Dane silnika11 Moc 188 kW przy 6500 1/min Maksymalny mome
332 Wymiary i pojemność 332 Wymiary i pojemności A6 4.2 quattro Dane silnika Moc 257 kW przy 68

więcej podobnych podstron