660358692

660358692



W styczniu 1997 roku główny właściciel, czyli rząd, zgodził się sprzedać większą część korporacji Sisu firmie Partek. Jednak w trakcie dalszych negocjacji sprzedano całość. Całą transakcję, poprzez stopniową zmianę prawa własności, przeprowadzono do końca roku. Sisu Defence stało się częścią nowo powstałej spółki przemysłu obronnego Patria. Ciężarówki serii S, które od 1980 roku napędzały sprzedaż, w 1996 roku zostały zastąpione serią E. Rok później Sisu Auto podpisało umowę o szerokiej współpracy z Renault; m.in. Sisu został przedstawicielem Renault na Finlandię. Na skutek tej umowy produkowane wówczas ciężarówki Sisu miały kabinę Renault Premium. Niestety, po przejęciu przez firmę Partek produkcja samochodów ciężarowych Sisu dramatycznie spadła, a stała się wręcz marginalnie mała, gdy w 2002 roku Partek został przejęty przez międzynarodowy koncern KONE.

W 2004 roku grupa fińskich inwestorów została właścicielem Sisu Auto wykupując od KONE 80% akcji. Wiedząc, że z takimi tuzami, jak Vblvo, Scania, Renault czy Mercedes nie mają żadnych szans, skoncentrowali się na produkcji pojazdów niszowych i niestandardowych. Była to mądra decyzja, podobnie jak powtórne przyjęcie Sisu Defense w struktury spółki. W 2007 roku Sisu Auto sprzedał swoje usługi serwisowe firmie Veho, który na terenie Finlandii reprezentował interesy Mercedesa, a trzy lata później firma ta przejęła także sprzedaż ciężarówek cywilnych. Tym samym zakończyła się współpraca z Renault, a aktualnie produkowana seria Polar wykorzystuje komponenty Mercedesa. Wcześniej, bo w 2008 roku wyprodukowano pierwsze pancerne pojazdy wojskowe Sisu E13TP z napędem 8x8. W 2013 roku jednym właścicielem spółki Sisu Auto i dyrektorem generalnym stał się Timo Korhonen. Na początku tego roku Sisu Auto złożyło ofertę na zakup serbskiego producenta ciężkich pojazdów i autobusów FAP, który przyjął ofertę.

Dzisiaj Sisu oferuje w zasadzie dość szeroką gamę pojazdów wliczając w to nie tylko dwu-, trzy- i czteroosiowe ciężarówki oraz ciągniki siodłowe, ale również 5-osiowe w układzie 10x2 i 10x4. Specjalizuje się także w budowaniu maszyn do pracy w leśnictwie czy w branży budowlanej. Ponadto z zakładów Sisu wyjeżdża także pełna gama ciężarówek wojskowych, stanowiących podstawę taboru fińskiej armii. Poza Finlandią pojazdy Sisu znane są m.in. w Estonii, Litwie, Łotwie, Rosji i Szwecji. Natomiast oferta cywilnych ciężarówek składa się obecnie z wyłącznie jednego modelu - Polar. Produkowany od 2011 roku pojazd jest wynikiem współpracy z Mercedesem, który dostarcza m.in. silniki, skrzynie biegów oraz kabiny. Zresztą patrząc na Polara nie można nie zauważyć, że zamontowana na fińskiej ramie szoferka pochodzi bezpośrednio z Ac-trosa. Fińską konstrukcją są również mosty oraz rama, czyli elementy bezpośrednio odpowiedzialne za możliwości terenowe pojazdu.

Jak więc widać, po serii dziwnych ruchów i zmianach właścicieli, firma wyszła na prostą. Zapewne trudno będzie w to uwierzyć, ale firma zatrudnia tylko około 50 osób, które w 2012 roku wygenerowały ponad 21 milionów euro dochodu. Jeśli wziąć pod uwagę, że w pewnym sensie odpowiednikiem Sisu na naszym rodzimym rynku jest Jelcz, to jakoś smutno się robi na duszy, że im się udało, a nam nie. A dlaczego się udało? Może dlatego, że zamiast robić wszystko, skoncentrowali się na tym, co im wychodzi najlepiej. Nie robili chyba tylko skrzyń biegów. A propos przekładni: Sisu było jedną z pierwszych firm na świecie, która używała skrzyń 5-biegowych z nadbiegiem. Z drugiej strony aż do początku lat 90. stosowali m.in. niezsynchronizowane przekładnie Fuller. Podobno lepiej się sprawdzają w trudnodostępnym terenie, np. przy wycince lasu. Obecnie, ze względu na współpracę z Mercedesem, stosowane są przekładnie PowerShift Telligent, ale niezsynchronizowany Fuller nadal pozostaje jako opcja.

Tekst: Piotr Duda

SAMOCHODY CIĘŻAROWE


▲ Sisu SL171



TRANSPORT POLSKI 17




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan0055 SHY>f BOY W styczniu 1997 roku, kiedy wróciłem do Flag Is Up Farms, mojego domu w Kalifo
W styczniu 1999 roku szkolna społeczność miała zaszczyt spotkać się * z mistrzem - Mistrzem Olimpijs
2014 PR 2 Zadanie egzaminacyjne W dniu 15 stycznia 2014 roku do Urzędu Miasta Siedlce zgłosił się i
WIEDZAUMIEJĘTNOŚCIKWALIFIKACJE W styczniu 2010 roku w siedzibie Centrum Edukacyjnego TECHNIK odbyta
Wpływ relacji polsko-rosyjskich ... 81 Rząd Polski nie zareagował zdecydowanie w 1997 roku na
Firma handlowo-usługowa TECHMARK powstała w 1997 roku. Właścicielem i kierownikiem jest mgr---------
Podczas V Międzynarodowej Konferencji Edukacji Dorosłych w Hamburgu w 1997 roku rozważano m.in. rolę
skanuj0015 (243) 11.2. Gospodarka leśna trwałości są finansowane z budżetu państwa. Nie zmienia to f
img087 17    stycznia 1995 roku przez Kobe przeszło straszne trzęsienie ziemi. 1
PROFESOR HELENA KOŁAKOWSKA-PRZEŁOMIEC Dnia 30 stycznia 2010 roku zmarła Profesor Helena
WRLPUBL1RA^ niedziela, 9 stycznia 1938 roku SPORTY ZIMOWE W RUMUNII... (Na melodię: „Ksfęłna Ludwika
„REPUBLIKA" nr. 8, Niedziela, 9 stycznia 1938 r. 3 <lxieiórt> jCodzi Dnia 9 stycznia 1796
ł H (4 pkO 30 czerwca 2011 roku pan Kowalski kupił 1000 akcji firmy X po 12,5 zł za każdą. 2 styczni
Pierwsza inauguracja odbyła się 14 stycznia 1945 roku. Kadrę naukową stanowiło wówczas 42 profesorów
rzisCB II. .v« RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT (wariant porównawczy) sporządzony za okres od dnia 01 styczni

więcej podobnych podstron