6837093019

6837093019



Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 315

W literaturze spotkać można wiele definicji pojęcia nowy produkt.8'9 Generalnie panuje zgoda, co do faktu, że każda znacząca modyfikacja produktu, która zwiększa jego atrakcyjność dla nabywców, a tym samym konkurencyjność jest równoznaczna z uznaniem takiego produktu za nowy produkt. Tak więc produkty, a nawet ich idee, technologie opracowane i zaoferowane klientom można uznać za nowe, jeżeli potencjalni klienci potraktują takie rozwiązanie jako nowość. Każdy nowy produkt będący ofertą rynkową staje się innowacją.10 Istotne staje się zagadnienie związane z rozprzestrzenianiem się innowacji od miejsc, gdzie powstały, zostały opracowane i wytworzone, do miejsc ich eksploatacji czy użytkowania. Proces taki nazywany jest procesem dyfuzji innowacji." Jest on rozłożony w czasie i zależny od nabywców, do których kierowana jest oferta. Szybkość dyfuzji zależna jest także od cech danej innowacji, one bowiem w znacznym stopniu współprzyczyniają się do ewentualnego sukcesu rynkowego nowego produktu. Proces adaptacji innowacji w decydującej mierze zależy jednak od dostosowania produktu do preferencji i oczekiwań nabywców.

Podstawowym czynnikiem rozwoju każdego przedsiębiorstwa są i będą w przyszłości nowe produkty. Obserwowane tendencje wskazują na fakt, że:

-    podejmowane badania ukierunkowywane są na zaspokajanie potrzeb klienta,

-    badania mają coraz częściej kompleksowy, a nie wycinkowy charakter,

-    rosną wymagania dotyczące efektywności badań,

-    wyniki badań ocenia się najczęściej biorąc pod uwagę oryginalność rozwiązań, jakość, koszty itp.,

-    rośnie wymóg szybkiego generowania innowacji produktowych,

-    rosną wymogi dotyczące minimalizacji ryzyka podejmowanych decyzji,

-    rozszerza się zakres współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, jednostkami naukowo--badawczymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, biurami projektowymi itd.

Wymogi prowadzenia kompleksowych, wielokierunkowych badań, wzrastające koszty tych badań, potrzeba kompresji czasu przeznaczonego na badania powodują, że rośnie zrozumienie dla potrzeby współpracy różnych jednostek ze sobą. Inny jest rozkład kosztów prowadzonych prac, mniejsze jest ryzyko popełnienia błędu. Coraz częściej źródła zewnętrzne stają się inicjatorem zmian. W procesie rozwoju nowego produktu uczestniczą już bowiem nie tylko klienci (odbiorcy), ale i dostawcy oraz firmy, które specjalizują się

8    Rutkowski I.P.: Rozwój nowego produktu. Metody i uwarunkowania. PWE, Warszawa 2007.

9    Sosnowska A. (red.): Zarządzanie nowym produktem. Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej. Warszawa 2000.

10    Haffer M.: Determinanty strategii nowego produktu w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych. Wydawnictwo Uniwersy tetu Mikołaja Kopernika. Tonm 1998.

11    Karcz K.: Proces dyfuzji innowacji. Podejście marketingowe. Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Katowice 1997; Rogers E.M.: DifFusion of Innovations. The Free Press, New York 2003.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 319 nowego produktu oraz w ślad za tym na zakup odpowiedni
Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 321 technologiczne, społeczno-kulturowe, międzynarodowe),
Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 323 samym stanowią istotny element kształtowania przyszłyc
Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 311 Rys. 1. Pełny cykl życia produktu Fig. 1. Fuli product
Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 313 Proces rozwoju nowych produktów cechuje się dużą
Wykorzystanie marketingu przemysłowego... 317 Poruszana problematyka znajduje coraz więcej miejsca w
W literaturze przedmiotu znaleźć można wiele definicji ubezpieczenia, które choć określają to samo,
W literaturze przedmiotu można spotkać dużą dowolność w definiowaniu pojęcia zarządzani. Niektóre
Definiowame pojęcia państwa w literaturze przedmiotu występuje wiele definicji państwa. Starożytni G
1.2. Pojęcie przedsiębiorstwa W literaturze przedmiotu sformułowano wiele definicji przedsiębiorstwa
17234 Image101 (3) Do czego to służy? W literaturze elektronicznej można spotkać wiele niebanalnych
17234 Image101 (3) Do czego to służy? W literaturze elektronicznej można spotkać wiele niebanalnych
2.2 Kryteria podziału urazów Kryteriów podziału urazu w literaturze można spotkać bardzo wiele w
Image101 (3) Do czego to służy? W literaturze elektronicznej można spotkać wiele niebanalnych konstr
Image101 (3) Do czego to służy? W literaturze elektronicznej można spotkać wiele niebanalnych konstr
3. Tak było wczoraj - czyli kartka i liczydło W literaturze można spotkać się z różnymi definicjami

więcej podobnych podstron