6837093267

6837093267



Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01

Europy, a w 1863 powstaje we Francji pierwsza na świecie regularna sieć telegraficzna dla potrzeb meteorologii. Tak zaowocowały skutki burzy, która 14 listopada 1854 r. w czasie wojny krymskiej spowodowała duże straty we flocie francuskiej i angielskiej na Morzu Czarnym oraz zniszczyła obóz pod Bałakławą. Do tego też czasu meteorologia zajmowała się tylko badaniem zjawisk lokalnych.

Wraz z wynalezieniem telegrafu rozwija się nowy dział nauki Meteorologia Synoptyczna, z praktycznym celem przewidywania pogody. W ciągu następnych lat szereg państw organizuje, na wzór Francji, służbę łączności dla potrzeb meteorologii. W ówczesnym państwie austriackim wprowadzono telegraficzne przekazywanie depesz raz dziennie z jedenastu stacji w 1865 r. Na ich podstawie w urzędzie telegraficznym wykreślano mapy synoptyczne, które były wystawiane w jednej z księgarń wiedeńskich do wglądu publiczności. Ze stacji, znajdujących się obecnie na terenie Krakowskiego Oddziału IMGW, do ostatnich lat XDC w. wysyłano meldunki jedynie z Krakowa, a od początku XX w. również ze stacji w Tarnowie i Jarosławiu. Codziennie rano przesyłano do Centralnego Zakładu Meteorologii w Wiedniu dwie zaszyfrowane depesze. Jedna podawała wyniki obserwacji wieczornej dnia poprzedniego, druga rozszerzona wyniki aktualne. Rozpowszechnianie prognoz, początkowo odpłatne w formie abonamentu, wszczęło w 1878 r. austriackie ministerstwo rolnictwa.

Od 1904 r. prognozy, zwane przepowiedniami, wysyłano codziennie w formie depesz do wszystkich urzędów telegraficznych. Obowiązkiem urzędów było bezpłatne udostępnienie oryginalnego tekstu depesz każdemu, kto się w tym celu zgłosił. Do rozszyfrowywania depesz służył specjalny klucz, nabywany w urzędach. Na przykład jedna z grup zaszyfrowana była - hcmkh, oznaczało to:

h - przelotne chmury z deszczem ( w zimie ze śniegiem), c - silny wiatr, m - wilgotne zimno,

k - pogoda zmienna, stopniowe polepszenie, h - wypogodzenie.

Rozszyfrowane prognozy wywieszane były na tablicach ogłoszeń urzędów czy szkół a do oddalonych miejscowości wysyłani byli z prognozami posłańcy.

Niekiedy do ogłaszania prognoz używane były sygnały wywieszane na podwyższeniu. Najczęściej do tego celu używane były cztery wiklinowe kosze:

Laboratorium Systemów łączności w transporcie

Zakład Telekomunikacji w Transporcie Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 numery
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Gęstoś
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Rys. 5
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 obserw
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Rys. 6
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 6.3 Ko
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 logika
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 inform
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Warto
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 1.
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Poniew
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 płynno
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 sześci
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 telefo
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Rys. 3
Ćw. nr 5 - Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Nowocz
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej 2014-03-01 Podjęt
Ćw. nr 5 ~ Telematyczny system wspomagania kierowców i informacji meteorologicznej

więcej podobnych podstron