6837093735

6837093735



Dążąc do eliminowania negatywnych zachowań i wzorców, nauczyciele szkół przy Zakładzie Poprawczym i Schronisku dla Nieletnich w Raciborzu opierają proces wychowawczy na bazie pozytywnych wzorców osobowych. Przydzielają uczniom zadania o odpowiedniej gradacji ich ważności, wykorzystują indywidualne osiągnięcia zespołu klasowego dla tworzenia pozytywnego klimatu wychowawczego, współpracują z uczniem w ramach tzw. patronatów. Patron staje się wśród pracowników najbliższą wychowankowi osobą, jest pierwsza instancją, do której zwraca się uczeń w razie jakichkolwiek problemów.

Zmierzając do aktywizacji intelektualnej, emocjonalnej i fizycznej swoich podopiecznych, nauczyciele umożliwiają uczniom udział w rozmaitych uroczystościach, konkursach, zabawach, kołach zainteresowań, kształtując jednocześnie u uczniów poczucie odpowiedzialności za sukcesy i niepowodzenia poszczególnych kolegów i całej klasy oraz umiejętność właściwej oceny działalności własnej i działalności kolegów.

Wybory samorządu klasowego wciągają wszystkich wychowanków w życie klasy, pozwalają im poczuć się odpowiedzialnymi za konkretny wybór.

Obserwując i odpowiednio sterując układem socjometrycznym w zespole klasowym, nauczyciele odpowiednio kształtują proces readaptacji społecznej uczniów. W tym celu prowadzą badania ankietowe zgodne z potrzebami zespołu klasowego, prowadzą wywiady z rodzicami, kolegami, nauczycielami zawodu, wychowawcami w internacie, analizują teczki osobowe uczniów, karty zdrowia, opinie zespołu psychologiczno - pedagogicznego, korespondencję wychowanka i w sprawie wychowanka, jego własne wytwory itp.

Dążąc do eliminowania destrukcyjnej działalności uczniów nauczyciele analizują sytuację w zespole klasowym pod kątem występowania przejawów zachowań właściwych „drugiemu życiu” i podejmują przeciwdziałania temu zjawisku poprzez kształtowanie właściwych postaw koleżeńskich, ukazywanie korzyści płynących z przestrzegania obowiązujących norm i zwyczajów społecznych oraz nagradzanie postaw prospołecznych, wyrabianie przekonania o szkodliwości palenia, nadużywania alkoholu, narkotyzowania się, tatuowania i samouszkadzania ciała.

W ramach działań zmierzających do zlikwidowania zaniedbania i negatywizmu szkolnego, nauczyciele - po wstępnym rozbudzeniu u wychowanka zainteresowania nauką - ustalają wraz z uczniem poziom braków i luk w materiale nauczania poszczególnych przedmiotów. W razie potrzeby organizują zespoły pomocy koleżeńskiej, w których uczniowie nawzajem wspierają się w nauce lub umożliwiają uczniom samodzielne opanowanie materiału w ramach zajęć korekcyjno - wyrównawczych.

Kształtując postawy szacunku do pracy i aktywności społecznej, nauczyciele przydzielają uczniom prace porządkowe i regularnie kontrolują ich wykonanie. Dzięki sprawowaniu opieki



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0106 A125 Skład zespołu: Dążąc do zminimalizowania liczby zachowań swoich uczniów niezgodn
zakładu kształcenia nauczycieli w stosunku do nauczycieli szkół specjalnych sformułowany został wymó
Szczecin, dn. 30.11.2012 Do Nauczycieli Szkół Gimnazjalnych Województwa
Pod drugie, jednostki podejmują decyzje o swoich wyborach czy przyjmowanych zachowaniach, dążąc do
Aż do około 10 r.ż. zachowania płci przeciwnej są powodem negatywnych reakcji emocjonalnych. Dopiero
6) dodatkowe negatywne spostrzeżenia wychowawcy, nauczycieli i innych pracowników szkoły na temat za
7. Zastosowanie negatywnej procedury eliminacji Negatywna procedura eliminacji należy do rzadziej
z zachowaniem prawa nauczyciela do odmówienia rodzicowi rozmowy, gdy zajdą ww. okoliczności. IX. Oce
zakładu kształcenia nauczycieli w stosunku do nauczycieli szkół specjalnych sformułowany został wymó
17.    Gotowość nauczycieli szkół podstawowych do realizacji zadań ścieżki

więcej podobnych podstron