6862716974

6862716974



30


Paulina Śmigiel

„Ja nie dla ludzi chcę być kimś (...). Chcę być kimś dla siebie"13

Guevara ryzykuje tą wyprawą o wiele bardziej niż Alberto, astma daje mu się we znaki podczas trudów podróży. Zdrowie to nie jedyne, co naraża młody idealista — do uzyskania dyplomu pozostał mu tylko jeden semestr. Zawód, w świecie, w którym się wychował, jest gwarancją dobrej pozycji społecznej, uznania i prestiżu. Zdaje się jednak, że te wartości nie stanowią dla Ernesto wystarczającego źródła własnej tożsamości, gdyż ani przez chwilę nie waha się, czy podjąć wyzwanie podróży. Zmęczenie wiedzą teoretyczną daje się wyczuć w wielu jego wypowiedziach14, gdyż jej zdobywanie ustanawia dystans pomiędzy nim a innymi ludźmi. Potrzebuje wiedzy praktycznej, którą mógłby posiąść poprzez własne doświadczenie.

Scena pożegnania z rodziną dopełnia wizerunek młodego bohatera wyruszającego na drogę poznania, wskazując na jego silne przywiązanie do matki i rodzeństwa, jednak jeszcze nie do końca uświadomione. Otwarcie i z pełną świadomością Ernesto przyzna się do tego uczucia dopiero w rozmowie z Silvią, w kolonii trędowatych w San Pablo. Nawet ojciec, oponujący przeciwko wyprawie, która może zagrozić karierze zawodowej syna, zdobywa się na wyrozumiałość wobec jego nieugiętości. Przyznaje się do tego, że sam kiedyś marzył o podróży. Być może jemu zabrakło odwagi, a może po prostu nie odczuwał pragnienia innej wiedzy niż ta tradycyjna.

Pragnienie doświadczenia nowości, najgłębiej wyrażające się w marzeniu o podróży15, łączy się z dążeniem młodości do uzyskania wiedzy dzięki przejęciu pełnej odpowiedzialności za własne życie.

13    T. Tryzna, Panna Nikt, Wyd. Firet, Warszawa 1994, s. 114.

14    Choćby w pierwszym liście do matki: „Buenos Aires już za nami. Koniec z »podłym życiem", nudnymi wykładami, egzaminami. Przed nami cała Ameryka Łacińska”. Cytat użyty w filmie.

15    Zob. L. Kołakowski, O podróżach, op. cit., s. 46.

W przypadku Ernesta Guevary pragnienie samodzielności i odizolowania się od sądów właściwych dla jego dotychczasowego otoczenia, nie wiąże się z postawą wrogości wobec tego, co pozostawia16. Oznacza jednak manifestację pragnienia decydowania o własnym losie i osobistych aspiracjach tylko poprzez doświadczenie pozostawania z sobą sam na sam. Ewa Nowicka zwraca uwagę, iż poczucie swojskości wiąże się nie tylko z doznaniem bezpieczeństwa, zrozumiałości, lecz także z nudą17 i zwyczajnością, w sferze zaś intelektualnej - z bezrefleksyjnością18.

Perspektywa nowych doświadczeń nie traci nic ze swojej mocy nawet w obliczu możliwości utraty uczuć ukochanej. Piesek, którego Ernesto ofiarował swojej dziewczynie Chichinie, nosił symboliczne imię „Come back”. Jak żartowała Chichina, miał być on dla niej gwarancją powrotu Ernesto. Ale ona nie mogła zrozumieć, czym dla młodego Guevary była wyprawa, jaką podejmował. Z punktu widzenia całości filmu pozostawienie psa okazało się symbolicznym odrzuceniem powrotu do tego, co było kiedyś. Sam „Che” Guevara pisał: „Pozostawiam was teraz sam na sam ze mną, takim, jakim byłem kiedyś”19. Przez pewien jeszcze czas Ernesto wierzył, że powróci do czekającej na niego dziewczyny, jednocześnie przeczuwając, że może ją stracić. Świadomość, że utracił ją na zawsze, przyszła dopiero wraz z listem czytanym w pięknym Yalparaiso.

16    Por. ze zdaniem Hanny Mamzer: „Opuszczenie swojego miejsca nie ma dziś charakteru definitywnego zerwania wszelkich z nim więzi. Zawsze można do niego wrócić, ale też zawsze można je opuścić”. H. Mamzer, op. cit., s. 147.

17    O tym doświadczeniu pisze także Ryszard Kapuściński:

„Ja muszę podróżować, muszę jeździć. Kiedy posiedzę

w jakimś miejscu, (...) zaczynam się nudzić, zaczynam być chory, muszę jechać. Strasznie jestem ciekaw świata. Zawsze ubolewałem, że jeszcze nie byłem tu i tam”. R. Kapuściński, Autoportret reportera. Znak, Kraków 2003, s. 11.

18    Por. E. Nowicka, Swojskość..., op. cit., s. 26—27.

19    E. Guevara „Che”, op. cit., s. 12.

BARBARZYŃCA 1 (181 EDI?



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
S Górski Metodyka Resocjalizacji (30) ny alkoholizowania się młodych ludzi powinny być skierowane
page0013 13 częściej nie dla siebie. Tkają w fabrykach piękne materye, lecz sami chcdzą licho ubrani
Niestety nie zawsze tak jest. Inwestor budujący nie dla siebie lecz .na sprzedaż", poszukuje na
IMG14 (18) 14 A. MICKIEWICZ przedsięwziął wyprawę dla imienia Bożego, a nie dla siebie. Ale w Europ
że usługodawca ściąga dług dla usługobiorcy, a nie dla siebie.10 Transakcja zawierana pomiędzy ceden
126 127 > 30. Hałas jest szkodliwy dla zdrowia człowieka. Źródłem hałasu mogą być: a) urządzenia
DEMOTYWATORY RÓŻNE PACZKAP0 SZT FOTO (339) iwmKetchup nie dla ludzi www.demotywatory.pl
CCF20090831199 Fizjonomika i fienologia 375 i byt dla siebie mają być czymś takim, co zupełnie nie
DSC00350 (3) Hartowanie Stul do hartowania musi być uagrzana do zakresu istnienia austenitu: 30
SAM76 PSRwudir najlepiej prowadzić pioftawo/ wie być większy niż 30°, a długość fragmentu nie wię
Kol 3,23 bmp a nie dla ludzi. List do Kolosan 3,23
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych 2 umarł, nie zaginął, nie popełnił zbrodni? Tylko ja
DSCF0159 392 (OHN HARDWIG mojęj rodziny, nie uprawnia mnie jeszcze do wyboru tego, czego chcę dla si
Płzcroły wytwarzają miód dla siebie, a nie dla ludzi czy niedźwiedzi łasucha. Ale dlaczego to robią?
67163 ScannedImage 30 jak i normatywny. Nie mówią one ludziom wyłącznie tego, co być powinno. Często

więcej podobnych podstron