6931258412

6931258412



lowych, kotów, naszyjników, jedzenia, fotografii czy słów jako języka, dzięki któremu odczytują i interpretują, wyrażają i podzielają wspólne znaczenia. Ponieważ nadawanie znaczeń życiu jest pierwszym warunkiem człowieczej egzystencji, pierwszoplanowym zdaniem etnografa jest „czytanie” kultury, rozwikływanie symbolicznej pajęczyny. Symbole sąjednak wieloznaczne, stąd znaczenia, jakie ze sobą niosą, muszą być zawsze interpretowane, zanim zostaną odczytane. Przypomina się więc stara antropologiczna formuła: „nic nie jest oczywiste”. „Czytanie” kultury nigdy nie jest przy tym niezmienne, raz na zawsze ustalone albo formalnie sprecyzowane, jawne, podane explicite. Z takiej postawy Geertza wobec realiów terenowych wypływa jego specyficzny stosunek do obiektywizmu i relatywizmu kulturowego — jego anty-antyrelatywizm. Zasada podwójnej negacji nie zawsze działa zgodnie z wymogami logiki. Retoryczność anty-antyrelatywizmu jest atrakcyjna, umożliwia bowiem Jednostce odrzucenie czegoś bez konieczności równoczesnego utożsamiania się z poglądem przeciwstawnym w stosunku do odrzuconego” [Geertz, 1999: 39].

Inskrypcja kultury to zinterpretowanie istniejących, nieformalnych interpretacji danej grupy kulturowej, dokonane przez samych jej uczestników. Punktem wyjścia może być... walka kogutów, jak w kanonicznym przykładzie opisu zagęszczonego, niedościgłym pierwowzorze innych, zwykle jedynie potencjalnych podobnych inskrypcji.

Słynny esej Deep Play: Notes on the Balinese Cockfight [Geertz, 1973: 412-454] rozpoczyna się od zarysowania kontekstu, w którym znaleźli się Geertz z żoną Hildred i pokazania, w jaki sposób można (prawda, że niejako nieświadomie) wkupić się w łaski tubylców, przestać być przez nich postrzeganym jedynie jako obcy intruz. To pierwszy krok, aby uzyskać możność wglądu w symboliczny gąszcz kultury Bali.

Jedną z obsesji tamtejszych mieszkańców są walki kogutów, od wielu już dekad nielegalne, a mimo to organizowane. Być na takim turnieju — powiada Geertz — to uzyskać wgląd w to, co to znaczy być prawdziwym Balijczykiem. Następnie nasz etnograf tłumaczy, w jaki sposób postrzegane są walczące koguty — otóż symbolizują one genitalia ich męskich właścicieli. Następnie poznajemy rozgałęzienia tej symbolicznej gry, a tym samym zagłębiamy się coraz bardziej w balijskie życie. Okazuje się, że koguty i walki tych zwierząt są symbolicznie zakorzenione w różnorodnych strukturach znaczeniowych wyspy Bali. Ujmując to precyzyjniej-bojowy kogut jest konkretyzacją i spotęgowaniem narcystycznego mę* skiego ego, a moment walki uwalnia archetypiczną zwierzęcość; ofiarna krew uświęca kanibalistyczne demony i groźne siły ciemności; walka una-ocznia także społeczny układ i napięcia występujące w wiosce i grupi£



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ScannedImage 44 Pojęcie bóstwa 47 Lina ta pozostała jako pomost, dzięki któremu zmarli mogą dostawać
DSC01225 600 Pierre Bourdieu stwie czy fotografii przedstawiają się jako absolutne przeciwieństwo es
P1080015 miasta czy państwa jako organizmu, wówczas Ostrów Tumski byłby jego głową, bowiem tam mieśc
PANELE DYSKUSYJNE: Czy egzaminatorzy jako grupa zawodowa mają tworzyć swój etos i
CCF20090225063 powinno się jej mylić z oryginałem czy używać jako jego substytutu. Weźmy pod uwagę
P1080015 miasta czy państwa jako organizmu, wówczas Ostrów Tumski byłby jego głową, bowiem tam mieśc
klszesz111 850 t. MOSZYŃSKI: KULTUBA LUDOWA SŁOWIAN można by zapytać, czy jej — jako geometryczny z
83970 Pod log3 Jnfrastruktura logistyczna portowej, ale również z producentami dystrybutorami, czy
33513 Louis?lluc1 Louis BellucFOTOGENIA (fragmenty) Fotografia Czy lubicie fotografię? Umieszczona n
DSCF1212 Rozlewaczki na wysokość Niezależnie czy pracują jako próżniowe, czy też przy normalnym ciśn
wnioski, że naczynia ceramiczne służyły także do trzymania w nich drobiu, przynęt ita lisy czy też j

więcej podobnych podstron