7349812173

7349812173



'26 Synteza dziejów Polski..

gemonem w państwie były »klasy śrcdnie«.”127 Istotę opozycji syntezy M. Bobrzyń-skiego wobec syntezy J. Lelewela można sprowadzić do kwestii odmiennego rozstrzygnięcia problemu, na ile „cywilizacja” Polski, inna niż „cywilizacja” Zachodu (i Wschodu) czasów nowożytnych, na ile wolność „republikańsko-demokratyczna”, właściwa dla Polski, lecz nie istniejąca w czasach nowożytnych na Zachodzie (i Wschodzie), może stanowić podstawę działania. Szło tu i idzie o możność stworzenia takiego dorobku ekonomicznego, cywilizacyjnego i politycznego, jaki ma Europa, Zachód (i Wschód). J. Lelewel daje rozstrzygnięcie pozytywne; jest to „optymizm”. M. Bobrzyński - przeciwnie - rozstrzyga problem negatywnie; jest to „pesymizm”. Patronuje mu Stańczyk, postać, która — jak pisze - „narzuca nam się na symbol prawdy w polityce i w badaniu dziejów” 128, symbol przewagi „rozwagi” nad „uczuciem” .

„Pedagogia” J. Lelewela i „pedagogia” M. Bobrzyńskiego to dwie odmienne koncepcje. Brak „siły” w Polsce w czasach nowożytnych co innego oznacza w myśli J. Lelewela, a co innego w ujęciu M. Bobrzyńskiego. „Gdy jeden i drugi mówi o reformach, są to rzeczy zgoła odmienne - zauważa J. Adamus. - Gdy Bobrzyński domaga się, by się naród wyleczył ze swoich wad, znaczy to [...] całkiem coś innego, gdy to samo, zewnętrznie rzecz biorąc, pisze Lelewel” 13 ; „szukanie win Polski oznacza u niego i u Lelewela rzeczy istotnie różne” l3\

Przyjmując, że podstawy syntezy dziejów Polski stworzył J. Lelewel, że zbudował teorię syntezy oraz przedstawił koncepcję tożsamości Polaka, tzn. sformułował tezę o istnieniu odmienności Polski, jej odrębności, indywidualności, poza syntezę J. Lelewela i jej negację - a to jest synteza M. Bobrzyńskiego - trudno jest wyjść. Tu jednak pojawia się istotna komplikacja, fundamentalna dla całej analizowanej tu problematyki.

Jeżeli M. Bobrzyński podziela przekonanie J. Lelewela o istnieniu odmienności Polski, jej odrębności, indywidualności, jeżeli sprowadza ją za J. Lelewelem do „łagodności”, to powstaje problem, jak należy interpretować sens jego „pedagogii”, postulat „zerwania z błędem”. Istota tego dylematu tkwi w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie: Czy w ramach kultury w Polsce, której podstawę, archetyp, stanowi wolność „republikańsko-demokratyczna”, postulat wolności „liberalno-indywiduali-stycznej” jest możliwy do zrealizowania? Jeżeli archetyp kultury, w tym kultury politycznej - szeroko rozumianej, ukształtowany w określonych warunkach, jest taki, jaki jest, trudno stawiać Polsce za wzór państwa i narody czasów nowożytnych, o których M. Bobrzyński pisze, żc,,przez krwawy chrzest wzbijały się do wyższego życia i wśród strasznych wstrząśnień rozwiązywały najtrudniejsze zagadnienia ludz-

127 Ibidem.

i2fi M. Bobrzy ń s k i: Stańczyk (1884). W: i d e m: Szkice i studia... T. 2, s. 124. 12<> Ibidem, s. 126.

130    J. Adamus: O kierunkach..., s. 56.

131    Ibidem, s. 57.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
90 Synteza dziejów Polski.. kszości państw schyłku średniowiecza i początku ery nowożytnej instytucj
106 Synteza dziejów Polski.. państwa w Polsce; po drugie - usytuowana w kontekście takiego ujęcia
PAŃSTWO 57 obejmują „całość” dziejów Polski, od powstania państwa w Polsce. Opozycja syntezy
76 Synteza dziejów Polski. państwa w podległości utrzymać.” 43 I chociaż J. Lelewel „czasami zdawał
8 Synteza dziejów Polski.. szłości. To ona wyznaczała i wyznacza - w jakichś ramach - punkt wyjścia
98 Synteza dziejów Polski. czas - pisze - „strona ludowa pod Guzowcm zwyciężona; monarchiczny żywioł
ROZDZIAŁ CZWARTYPEDAGOGIA Synteza dziejów Polski od czasów nowożytnych do współczesności była i jest
102 Synteza dziejów Polski.. animalizmu. W przekonaniu J. Adamusa „u nas lak przesadna idealizacja n
104 Synteza dziejów Polski.. storii wojen, bitew i wojskowości bardzo często fachowy wojskowy może
108 Synteza dziejów Polski... ności dla lepszych czasów, dla całej ludzkości przechować?” 56 W
110 Synteza dziejów Polski. stwa. Lcgityinizm wyznaczyłby osoby i władze, wobec których posiadalibyś
112 Synteza dziejów Polski... pojęć i tez, lecz jako ideologię. W tym sensie twierdzi się, że jest t
114 Synteza dziejów Polski. analizy dyklaiu „rojalizmu, arystokracji i szczytu hierarchicznego” - ja
116 Synteza dziejów Polski.. „Wolność starożytnych” jest wolnością kolektywną. I taką jest
118 Synteza dziejów Polski... kolwick jego oceny wyróżnionych koncepcji wolności i związanych z nimi
122 Synteza dziejów* Polski.. grup i różnych interesów, skoro trwanie społeczeństwa wymaga czynnika
124 Synteza dziejów Polski.. J. Lelewel widzi i uznaje równość, jak później M. Bobrzyński obok równo
12S Synteza dziejów Polski... watyzm, rozumiany jako doktryna polityczna, w odniesieniu do określone
130 Synteza dziejów Polski wndzanic jego koncepcji do jego postawy politycznej „jest chyba - jak pis

więcej podobnych podstron