7349812292

7349812292



90


Synteza dziejów Polski..

kszości państw schyłku średniowiecza i początku ery nowożytnej instytucje - król, jego dwór, urzędy, parlamentaryzm stanowy, administracja lokalna - poczynają w loku XVI w., zwłaszcza po śmierci ostatniego Jagiellona, Zygmunta Augusta (1572 r.), ewoluować w kierunku przeciwnym niż na Zachodzie. Ponieważ zarazem Wschód - Państwo Moskiewskie i Porta Ottomańska - tworzyły lub utrzymywały swe własne, despotyczne struktury władzy, Rzeczpospolita pozostała jedynym wielkim organizmem państwowym o silnych instytucjach samorządowych i słabnącej władzy centralnej.”145 W Polsce „nic powstało typowe pa listwo terytorialne, lecz republika pogłębiająca swą decentralizację, [...j uniemożliwiając sprawne działanie centralnego aparatu władzy, który wobec żadnego regionu nic mógł wykorzystać sił czerpanych z innych.” 146 „Ten awans peryferii, odzwierciedlający ewolucję struktury politycznej państwa, dawał wielką szansę Litwie z jej niezmierzonymi przestrzeniami.” 147

W historii historiografii nie było i nic ma jasności i jednomyślności co do ustalenia teorii oraz „zasad syntetyzujących” syntez dziejów Polski. Wiązało się to i wiąże z nicprzcjrzystością i niejednoznacznością pojęcia syntezy. Generalnie, wymieniano i wymienia się dwie grupy takich teorii, najczęściej ujęte jako przeciwstawne, sprowadzając je do pewnych kalcgorii-kluczy, we współczesnej metodologii historiografii zwanych „osią” 1 lub „łącznikiem” , stanowiących kryteria selekcji. W jednej grupie eksponowano i eksponuje się kategorię „państwa”. Syntezy, mające tę kategorię za podstawę, interpretowano także i interpretuje się jako koncepcje „monarchi-cznc”. W drugiej grupie sprowadzano i sprowadza się te teorie do kategorii „narodu”. Syntezy oparte na tej kategorii interpretowano i interpretuje się jako konstrukcje „republikańskie”. W ujęciu historii historiografii, a dokładniej metodologii

1-15 A. M ą c za k: Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Rampie wczcsnonowożylnej. Warszawa 1086,8. 134.

116 Ibidem, s. 140.

i-i7 Ibidem, s. 272-273. W lym kontekście trzeba podkreślić, że M. Kobrzyński twierdzi, iż. jedną z istotnych przyczyn upadku Polski była unia z Ulwą. / jednej strony uważa on, że unia dawała oparcie wobec agresji z Zachodu. Z drugiej zaś strony uznaje, że związane z nią zadanie cywilizowania Wschodu ..pochłonęło nasze najżywotniejsze siły, rozproszyło je na daleki Wschód, zamiast co by się miały na ciaśniejszej przestrzeni wzmóc, zjednoczyć i do głębszego a ruchliwszego obudzić życia'* (M. B o b r z y ii s k i: Uwagi..., s. 453). Tu są widoczne echa J. Szujskiego tzw. teorii przestrzeni - zauważa .1. Malemicki (J. M a l e r n i c k i: Michał Rohrzyński wobec Izw. idei jagiellońskiej. Ewolucja poglądów i jej uwarunkowania. W: i d e m: Kultura history czna dawna i wspólczestia. Studia i szkice. Warszawa l^W. s. 152, 141)). Wedle J. Adamusa ta teoria J. Szujskiego została przejęta z literatury rosyjskiej (J. Ada m u s: Monarchizm i republikanizm.... s. 137). Rzecz w tym, iż elementy takiej teorii istnieją także w syntezie Lelewela. Jego zdaniem unia spowodowała zmiany. ..które wywiązują się ze swobodnego przemieszania się i /lewku ciał mniej skupionych, z małym wprawdzie ciałem, ale spójnym i krzepkim. Spójność jego tedy i siła musiały się koniecznie rozwolnić w przestrzeniach jak ciało twarde w płynie, osłabnąć, a zrządzić całość miększą, do nieprzyjacielskiego pociśnienia gięlszą." (J. L e I e w e I: Uwagi..., s. 316). Stąd ..duch polski zmiękczony''(ibidem).

i ts J . Topolski: Nowe idee ws/ndczesnej historiografii. O roli teorii u* badaniach historycznych. Poznań NSO, s. 1«XS i passim.

1

io M . Wier Z b i c k a: Dawne syntezy dziejów Dolski. Rozwój i przemiany konce/nzji metodologicznych. Wroclaw-Warszawa-Kraków-Cidańsk 1^74. s. 120.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
26 Synteza dziejów Polski.. gemonem w państwie były »klasy śrcdnie«.”127 Istotę opozycji syntezy M.
106 Synteza dziejów Polski.. państwa w Polsce; po drugie - usytuowana w kontekście takiego ujęcia
76 Synteza dziejów Polski. państwa w podległości utrzymać.” 43 I chociaż J. Lelewel „czasami zdawał
8 Synteza dziejów Polski.. szłości. To ona wyznaczała i wyznacza - w jakichś ramach - punkt wyjścia
98 Synteza dziejów Polski. czas - pisze - „strona ludowa pod Guzowcm zwyciężona; monarchiczny żywioł
ROZDZIAŁ CZWARTYPEDAGOGIA Synteza dziejów Polski od czasów nowożytnych do współczesności była i jest
102 Synteza dziejów Polski.. animalizmu. W przekonaniu J. Adamusa „u nas lak przesadna idealizacja n
104 Synteza dziejów Polski.. storii wojen, bitew i wojskowości bardzo często fachowy wojskowy może
108 Synteza dziejów Polski... ności dla lepszych czasów, dla całej ludzkości przechować?” 56 W
110 Synteza dziejów Polski. stwa. Lcgityinizm wyznaczyłby osoby i władze, wobec których posiadalibyś
112 Synteza dziejów Polski... pojęć i tez, lecz jako ideologię. W tym sensie twierdzi się, że jest t
114 Synteza dziejów Polski. analizy dyklaiu „rojalizmu, arystokracji i szczytu hierarchicznego” - ja
116 Synteza dziejów Polski.. „Wolność starożytnych” jest wolnością kolektywną. I taką jest
118 Synteza dziejów Polski... kolwick jego oceny wyróżnionych koncepcji wolności i związanych z nimi
122 Synteza dziejów* Polski.. grup i różnych interesów, skoro trwanie społeczeństwa wymaga czynnika
124 Synteza dziejów Polski.. J. Lelewel widzi i uznaje równość, jak później M. Bobrzyński obok równo
12S Synteza dziejów Polski... watyzm, rozumiany jako doktryna polityczna, w odniesieniu do określone
130 Synteza dziejów Polski wndzanic jego koncepcji do jego postawy politycznej „jest chyba - jak pis
132 Synteza dziejów Polski.. nienie „łagodności” polskiej, na której kultura buduje „wolność”.

więcej podobnych podstron