7483798705

7483798705



wielościanów, zadania konstrukcyjne, w szczególności te, które wymagały, aby w toku rozumowania znaleźć miejsca geometryczne punktów;

•    w' XXI wieku na lekcjach matematyki omawiane są działy matematyki, które nie zostały wymienione w programach nauczania Gimnazjum Toruńskiego w XIX i na początku XX wieku, np. statystyka;

•    funkcje w XXI wieku są omawiane w zdecydowanie szerszym zakresie, niż miało to miejsce w Gimnazjum Toruńskim w rozważanym okresie;

•    w XIX i na początku XX wieku przykładano zdecydowanie większą wagę do nauczania geometrii oraz do ukazywania zastosowań matematy ki, niż ma to miejsce w XXI wieku;

•    w XXI wieku w matematyce szkolnej i akademickiej nie funkcjonuje nazwa „obelisk”, w XIX wieku Karl Koppe nazywał tak wielościan, którego podstawami są dwa równolegle wielokąty a ścianami bocznymi są trapezy; w XXI wieku „obelisk” kojarzy się jedynie z elementem architektury starożytnego Egiptu - pomnikiem w formie wysokiego, smukłego słupa, którego podstawą najczęściej byl czworobok,

•    w XXI wieku na lekcjach matematyki w szkołach średnich nie omawia się ciągów arytmetycznych rzędu drugiego, trzeciego, itd. (ciągi te zostały omówione w rozdziale szóstym).

3. wnioski z porównania pisemnych egzaminów maturalnych z matematyki przeprowadzanych w Gimnazjum Toruńskim z egzaminami maturalnymi przeprowadzanymi w Polsce w XXI wieku:

•    w XXI wieku uczniowie samodzielnie decydują, czy' chcą zdawać egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym, czy rozszerzonym; w XIX wieku egzamin maturalny z matematyki nie byl podzielony na poziom podstawowy i rozszerzony, uczniowie nie wybierali poziomu, na którym chcą zdawać egzamin, byl jeden zestaw zadań maturalnych, który otrzymywali wszyscy maturzyści;

•    pisemny egzamin maturalny z matematyki w Polsce w XXI wieku składa się z kilkunastu zadań, obejmują one swoją tematyką najważniejsze zagadnienia matematyczne, które były omawiane w szkole średniej; zadania są tak skonstruowane, że badają umiejętności ucznia z większości działów matematyki znajdujących się w podstawie programowej, jednakże w większości przypadków, badanie to odbywa się w sposób pobieżny - zadania sprawdzają znajomość podstaw; w XIX wieku, uczniowie Gimnazjum Toruńskiego na pisemnych egzaminach maturalnych z matematyki otrzymywali cztery zadania, zadania maturalne nie były tak zróżnicowane, jak w XXI wieku, jednakże były to zadania złożone, przez co, gruntownie sprawdzały znajomość definicji oraz twierdzeń z działu, którego dotyczyły, ponadto sprawdzały umiejętność zastosowania tych definicji i twierdzeń;

•    pisemne egzaminy maturalne z matematyki w Gimnazjum Toruńskim w XIX i na początku XX wieku trwały 300 minut; w Polsce, od 2010 roku uczniowie zdający egzamin na poziomie rozszerzonym mają do dyspozycji 180 minut.

10



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych1 3. Tekst i życie Wszystko to wiedzą dzisiejsze aut
Jak widać z powyższych tabel, metody naturalnego planowania rodziny, a szczególnie te, które uwzględ
1.    Przepisy domieszkowe a.    Regulacje, które wymagają, aby pewna
BIBLIOTEKA A WOLNOŚĆ MYŚLI 33 Wreszcie istnieje pojęcie prywatności, które wymaga, aby nie zaskakiwa
gender dla sredniozaawansowanych2 3. Tekst i życie Wszystko to wiedz}) dzisiejsze autobiografistki,
I i II z arkuszami maturalnymi, zwracając szczególną uwagę na zadania trudne i bardzo trudne oraz te
P1000936 (3) ZADANIE KONSTRUKCYJNE Wykreślić aksonometrię prostokątną wielościanu zadanego rzutami p
Karta?ukacyjna49(2) Połącz ze sobą przedmioty w taki sposób, aby były w parach. Pokoloruj te, które
Sprawdzian cz 2 Zadanie 28. ośród przytoczonych poniżej postanowień wskaż te, które zawierała Konsty
-o - Musimy wspierać szczególnie te programy studiów, które wykraczają poza ramy wąskich
10 Spis treści 6.5.2. Czy istnieją podgrupy uczniów wybitnie zdolnych, które wymagają szczególnej
Zadanie 8. (0-3) Przeczytaj tekst. Spośród wyrazów podanych w ramce wybierz te, które poprawnie
WSP J POLM62 Marizt Wojtek. Styl urzędauw 168 niane być muszą te, które naruszają normy językowe. Sz
P1070412 Maria Wajtąk, Styl urzędowy 168 niane być muszą te, które naruszają normy językowe. Szczegó
Zadanie 11. (0-3) Przeczytaj tekst. Spośród wyrazów podanych w ramce wybierz te. które są poprawnym
© Zadanie 8. (0-3) Przeczytaj tekst. Spośród wyrazów podanych w ramce wybierz te, które poprawnie

więcej podobnych podstron