7483798714

7483798714



3 Dotychczasowy stan badań związanych z podejmowaną problematyką

Historia Gimnazjum Toruńskiego wraz z rolą jaką odegrała w nim matematyka, informacjami dotyczącymi nauczania tego przedmiotu, biografiami osób związanych z Gimnazjum oraz zasadami jego funkcjonowania, do tej poty, była przedmiotem następujących opracowań:

1.    Biskup M.: Toruń dawny i dzisiejszy - zarys dziejów. Warszawa - Poznań - Toruń, PWN, 1983.

2.    Księga    Pamiątkowa    400-lecia    Toruńskiego    Gimnazjum    Akademickiego,    Tom    1

[XVI-XVIII w.], red.: Z. Zdrójkowski. Toruń, PWN, 1972.

3.    Księga    Pamiątkowa    400-lecia    Toruńskiego    Gimnazjum    Akademickiego,    Tom    3

[XIX-XX w.], red.: Z. Zdrójkowski. Toruń, PWN, 1974.

4.    Księga Pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, Tom 4 [1681-1817], red.: Z. Zdrójkowski. Toruń, PWN, 1973.

5.    Pleśniarski B.: Szkolnictwo departamentu bydgoskiego w okresie Księstwa Warszawskiego. Toruń, 1965.

6.    Podlaszewska K.: Gimnazjum Toruńskie w latach 1817-1920. Toruń, 2007.

7.    Podlaszewska K., Salmonowicz S., Zdrójkowski Z.: Krótka historia Gimnazjum Toruńskiego 1568-1968. Toruń, 1968.

Percepcja nauk matematycznych w Gimnazjum Toruńskim w XVI-XVIII wieku została omówiona w:

1.    Kubik K.: Nauki ścisłe w toruńskim Gimnazjum Akademickim, W: Księga Pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, Tom 3 [XIX-XX w.], red.: Z. Zdrójkowski. Toruń, PWN, 1974.

2.    Kubik K.: Nauczanie matematyki w Toruńskim Gimnazjum Akademickim w XVI-XVIII w. W: Księga Pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, Tom 1 [XVI-XVIII w.], red.: Z. Zdrójkowski. Toruń, PWN, 1972.

3.    Rozdział III. Sprawy dydaktyki: program i jego realizacja (Epoka barokowej erudycji i wczesnego oświecenia (1681-1745)). W: Księga Pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, Tom 4 [1681-1817], red.: Z. Zdrójkowski. Toruń, PWN, 1973.

W powyższych opracowaniach można znaleźć jedynie szczątkowe informacje dotyczące nauczania matematyki w XIX i na początku XX wieku. Pojawiają się tam jedynie: godzinowe rozkłady zajęć z matematyki, nazwiska nauczycieli, a w niektórych przypadkach również tytuły podręczników, których używano na lekcjach matematyki w wybranych okresach. Nie są mi znane opracowania, których przedmiotem byłoby omówienie nauczania matematyki w Gimnazjum Toruńskim w XIX i na początku XX wieku, pomimo przeprowadzenia rzetelnej i wnikliwej kwerendy bibliotecznej.

Istotną część rozprawy stanowią rozważania dotyczące edukacji matematycznej w Gimnazjum Toruńskim w XIX i na początku XX wieku, ze szczególną uwagą skierowaną na: przeprowadzane tam egzaminy maturalne, programy nauczania matematyki, analizę stosowanych wówczas podręczników, analizę oryginalnych prac autorstwa nauczycieli matematyki Gimnazjum Toruńskiego oraz stopień realizacji jednej z najważniejszych reform nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych z początku XX wieku, czyli tzw. Programu Merańskiego.

4



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Publikacje o tej tematyce mają na celu zwrócenie uwagi na problematykę badań związanych z historią i
page0051 KIERUNKI I METODOLOGIA BADAN TERMINOLOGIA Podejmowano zagadnienia teoretyczne związane z fu
page0457 Ewa Wolnicz-PawłowskaPOGRANICZE WSCHODNIE Uwagi ogólne. Historia sąsiedztwa. Stan badań Hyd
page0471 Ewa Wolnicz-PawłowskaPOGRANICZE POŁUDNIOWE Uwagi ogólne. Historia sąsiedztwa. Stan badań. H
CAM00334 związanych z: 1. Psychologia ekonomiczna nie podejmuje problemów kierowaniem b)
Pedagogikaporównawcza Problemy, stan badań i
12075 Scan0000 (3) Kmiryna HandkePolszczyzna regionalna — problematyka i stan badań Polszczyzna regi
Wstęp historyczny: Przynajmniej od czasów greckich przedmiotem starannych badań były dwa problemy: (
94Systemy ekspertowe w działalności bibliotecznej i informacyjnej: stan badań, problemy badawcz
SDC10979 6. Dotychczasowe pobyty w szpitalu 7. Przebyte choroby 8. Problemy związane z obecna c
Politechnika WrodawskaRys historyczny połowa XIX w. - pierwsze prace podejmujące problematykę rozwią
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie problematyczny; historia filozofii - wybrane

więcej podobnych podstron