7560514243

7560514243



218 Boris Kem

3.2.2 Podręczniki do nauczania języka polskiego

Jeśli chodzi o polskie podręczniki, to zjawiska słowotwórcze najszerzej omówiono w Kiedy wrócisz tu 1 i 2. Można w nich znaleźć:

•    tabele do uzupełnienia przymiotnikami odrzeczownikowymi (wpisać jednak trzeba rzeczowniki), rzeczownikami odczasownikowymi (wpisać trzeba podstawowe formy czasownika) i derywatami odrzeczownikowymi - przymiotnikami i przysłówkami;

•    ćwiczenie, w którym tekst trzeba uzupełnić słowami z tej samej rodziny wyrazów (derywaty rzeczowników bajka i smak)-,

•    reguły tworzenia nazw deminutywnych;

•    reguły tworzenia par aspektowych;

•    zasady tworzenia imiesłowu przymiotnikowego czynnego;

•    reguły tworzenia imiesłowu przysłówkowego współczesnego i uprzedniego;

•    zasady tworzenia przymiotników odrzeczownikowych, nazw cech abstrakcyjnych, powstałych poprzez dodanie sufiksów -ość, -ota i -cja;

   reguły tworzenia nazw żeńskich.

Zagadnienia słowotwórcze nie zostały także pominięte w podręczniku Kto czyta, nie błądzi, w którym również zamieszczono tabele wymagające wpisania pokrewnych rzeczowników, czasowników i przymiotników oraz tabele z derywatami odczasownikowymi (przymiotniki, rzeczowniki abstrakcyjne i nazywające wykonawców czynności), a w ćwiczeniach zawarte są pytania, na które trzeba odpowiedzieć, używając imiesłowów, utworzonych od podanych czasowników.

4. MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA METODOLOGII GNIAZDOWEJ W PROCESIE NAUCZANIA JĘZYKA JAKO OBCEGO

Bardzo pomocna w procesie nauczania danego języka jako obcego może okazać się metodologia gniazdowa. Podczas poznawania mechanizmów słowotwórczych pomocą dydaktyczną może być właśnie słownik gniazdowy, przeznaczony dla uczących się danego języka jako obcego.

Przed powstaniem słowników^ gniazdowych ogólnych, np. w języku rosyjskim (metodologia ta została opracow ana właśnie w rosyjskich/radzieckich ośrodkach akademickich) i polskim, najpierw tworzono słowniki gniazdowe przeznaczone dla uczniów lub dla cudzoziemców. W 1978 r. wydano LLjmiibHbiu cnoeooópasoeamejib-Hbiii cjioeapb pyccmzo H3bim. Flocoóue ójir ynaiąuxcR A.N. Tichonova, który obejmował około 3300 haseł i pełnił funkcję zeszytu próbnego słownika gniazdowego. W Polsce natomiast w 1989 r. wydano Mały słownik słowotwórczy języka polskiego dla cudzoziemców M. Skarżyńskiego zawierający około 10000 derywatów.

Obecnie słownik gniazdowy można wyobrażać sobie raczej jako bazę leksykalną, której elementy uporządkowane i powiązane są ze względu na ich



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Po polsku po Polsce Podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla
Po polsku po Polsce Podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla
PCN POLONIJNE CENTRUM NAUCZYCIELSKIEKURS DOSKONALĄCY przygotowujący do nauczania języka polskiego
214 Boris Kem nauczania języka polskiego jako obcego zostały już gruntownie omówione (Gazę 2013), gł
Kiedyś wrócisz tu JĘZYK POLSKI DLA CUDZOZIEMCÓW PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO DLA ŚREDNIO
Książka zgodna    PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO z wymogami
80 lat nauczania języka polskiego jako obcego 109 artykułu to postulat przyjęcia Polaków ze Wschodu
80 lat nauczania języka polskiego jako obcego 101 ców przygotowujących się do nauki w polskich szkoł
Ewa Lipińska Z POLSKIM NA TY PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO DLA ŚREDNIO ZAAWANSOWANYCH @2 CD I
Agnieszka Rabiej Agnieszka Rabiej Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla
programów nauczania języka polskiego i podręczników szkolnych. Rozdział trzeci przynosi rozpoznanie
PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGOJęzyk polski? Chcę i mogę!Część II Edyta Gałat o Bea
PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGOJęzyk polski? Chcę i mogę! Część I Edyta Gałat O B«a
PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGOJęzyk polski? Chcę i mogę!Część II Edyta Galat Beata
(«*«>• i w^nnim l«l*>» KrtWcK. PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO Ćwiczenia rozwijające

więcej podobnych podstron