7334803391

7334803391



18 Marek Suchanek

Wartości również mają własny odpowiednik emocjonalny, gdyż ich poznanie dokonuje się w aktach emocjonalnych. Tylko one są zdolne do odsłaniania człowiekowi świata wartości. Dzięki emocjom człowiek doświadcza istnienia jakiejś wartości, wie, jaka to wartość, i potrafi ją zhierarchizować. Emocje nie tylko pomagają człowiekowi w poznawaniu wartości, ale są również podstawą możliwości ich realizacji.

Motywacja jest swego rodzaju procesem regulacji, który steruje czynnościami tak, aby doprowadziły do osiągnięcia określonego celu skorelowanego z systemem wartości. Poglądy na motywację, a więc i sposoby motywowania, podlegały ewolucji w miarę poznawania złożoności natury ludzkiej i mechanizmów determinujących postępowanie człowieka.

Możemy wyróżnić trzy fazy motywacji. W pierwszej fazie pojawia się czynnik (motyw), który uruchamia gotowość działania (zachowania). Następnie (w fazie II) człowiek wybiera sposób zachowania, które przyniesie mu efekt (rezultat), do jakiego dąży, i wreszcie pojawia się satysfakcja lub jej brak - III faza. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, co aktywuje zachowania (działania) pracownika i gotowość do ich podjęcia, zaowocowało powstaniem wielu teorii, zaliczanych do grupy teorii treści. Należą do nich przede wszystkim teoria potrzeb Maslowa, teoria Alderfera i dwuczynnikowa teoria Herzberga. Choć teorie treści różnią się między sobą, to łączy je przekonanie, że czynnikiem sprawczym zachowań człowieka są potrzeby, a ściślej - brak ich zaspokojenia, deprywacja. Ponadto większość teorii treści zakłada, że pewne potrzeby mają charakter atrybutowy, wrodzony; są zatem względnie stale. Teorie te nie uwzględniają zmiennych sytuacji lub zakładają, że potrzeby powstają w procesie uczenia się21.

Najbardziej znana teoria potrzeb Maslowa grupuje potrzeby człowieka w ujęciu hierarchicznym w pięciu kategoriach. Są to potrzeby: biologiczne, bezpieczeństwa, przynależności, uznania i samorealizacji. Teoria ta zakłada, że waga każdej kolejnej kategorii rośnie dopiero wraz z zaspokojeniem potrzeb należących do niższych kategorii. Sama zasada hierarchizacji potrzeb, choć ułatwia ich poznanie, obarczona jest wadami, człowiek bowiem nie zawsze podejmuje trud zaspokojenia potrzeby hierarchicznie wyższej dopiero po zaspokojeniu potrzeb niższego rzędu. Często realizuje jednocześnie potrzeby zali-

21 R. Griffin. Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 24.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
haft wstazeczkowy0029 Pierwiosnek świecznikowy Kwiaty te również mają lejkowaty kształt, ale do ich
Komentarz: Tak, odpowiedź prawidłowa, gdyż zderzak powinien charakteryzować się odpornością na
14 Marek Suchanek W praktyce proces wprowadzania zarządzania przez wartości składa się z kilku etapó
16 Marek Suchanek wanych czynności urzędniczych, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zachowanie
SPIS TREŚCI MAREK SUCHANEK - Zarządzanie przez wartości w administracji publicznej
foto (18) W budownictwie stosowane jest również staliwo. np. w łożyskach podporowych. Stosowane gatu
990 101 Przekształcenia liniowe co daje rozwiązanie y = -2r, 2 = 0. Wektor własny odpowiadający war
0929DRUK00001785 473 KUCH WŁASNY GWIAZD te wzory przez Aa;) i Aoy). Ty-oh wartości również dokładni
img020 (83) wania. Rozbraja odmowę, ofiarując drugiemu człowiekowi wartości cenne w jego własnych oc
skanuj0018 (118) /, kole: ekonomia normatywna zajmuje się sądami wartościującymi i zmierza do udziel
SPOM05 b) Jaka jcsi wartość wariancji cstymat /3,, p2 i /V, odpowiadająca o - a . jeżeli wariancja p

więcej podobnych podstron