7648594414

7648594414



Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 103

się na przekonaniu, że Absolut nie jest niczym innym, jak rozumem, i w związku z tym także człowiek ze swym skończonym rozumem ma dostęp do Absolutu; że filozofia nie jest niczym innym, jak rozsadzeniem skończonego rozumu przez rozum absolutny i podniesieniem skończonego rozumu do rangi rozumu absolutnego. Hartmann jednak wyraża przekonanie, że system nie jest identyczny z filozofią Hegla, gdyż nie wszystko da się ująć w ramy systemu24. Problematycz-ność systemu filozofii Hegla ujawnia się ze względów historycznych, to znaczy wówczas, gdy obszarem zainteresowań staje się relacja między Fenomenologią ducha (1807) a Encyklopedią nauk filozoficznych (1830). Zdaniem Hartmanna, fenomenologia ducha stanowi jedynie próbę opisu form ujawniania się ducha, natomiast Heglowska Nauka logiki (1812—1816) nie jest niczym innym jak ontologią. W tym sensie dokonuje się tu przejście idealizmu w ontologię —jest to ważny proces, choćby z tego względu, że analogiczny proces będzie przebiegał w latach dwudziestych dwudziestego wieku, kiedy do głosu dojdzie postneokantyzm, będący przejściem neokantowskiej epistemologii w ontologię25.

Kontekst historyczny filozofii Hegla

Koniec osiemnastego stulecia zaznaczył się nie tylko w filozofii niemieckiej odnowieniem filozofii Spinozy, do czego przyczynił się niewątpliwie Jacobi, autor rozprawy Ober die Lehre des Spinoza in Briefen an der Herm Moses Mendelssohn (Wrocław 1785). Do filozofii Spinozy nawiązywał również Fichtego idealizm „Ja absolutnego”, z czego skwapliwie skorzystali „trzej inni przyjaciele” z seminarium w Tybindze: Hólderlin, Hegel i Schelling. Jedno, które jest wszystkim, przyjmuje — wedle nich — konkretną postać, a mianowicie postać Absolutu, Ja, podmiotu, czy wreszcie samowiedzy. Absolutu nie trzeba szukać

24    N. Hartmann: Die Philosophie des deutschen Idealismus..., s. 258. Problem z pe-riodyzacją myśli Hegla najlepiej przedstawia Karol Bal. Zob. K. Bal: Rozwój filozoficznych poglądów Hegla i jego wpływ na treść i charakter pojęcia Oświecenie. W: „Acta Uni-versitatis Wratislaviensis. Prace Filozoficzne”. T. 6. Wrocław 1970, s. 63—117; Idem: Rozum i histońas. 63—116.

25    Zob. A.J. N o r a s: Postneokantyzm wobec Kanta. „Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych” 2004, T. 16, s. 79—88.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 101 go siebie”15. Ale ze względu na znaczenie pojęcia w u
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 109 na tym, aby pogodzić te54 założenia, ustanowić byt w
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 113 pominąć, że wiedza nie sprowadza się tylko do wiedzy
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 99 świata. Dlatego Hegel uważa, że jeśli „absolutny rozum
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 105 że samo ją sobie nadaje”31. Wskutek tego wszelką praw
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 107 ich osiągnięcie”44. Oczywiście, nie jest to i nie moż
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 111 musi być nauką. Hegel zauważa: „Bezpośrednia pewność
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 115 tę oto [rzecz — A.L.]”90. We wszelkim doświadczeniu J
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 117 je zatem nowy stosunek do świata, do rzeczy i do sieb
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 119 Należy przy tym podkreślić, że dopiero tutaj konkretn
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 121 tak uczył już Schelling”121. Zgodnie z tym logika sta
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 123 oraz — po drugie — zachowanie czegoś131. Gdyby zniesi
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 125 Istotną cechę dialektyki Hegla stanowi też wewnętrzna
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 127 Natomiast syntezę idei i przyrody stanowi duch, i to
FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA 1831 to rok Śmierci Georga Wilhelma Friedricha Hegla, który stworzył ostatni w
ustalenia listy startowej. W przypadku me zgłoszenia się na badanie kontrolne, załoga nie jest dopus

więcej podobnych podstron