7648594420

7648594420



io8


Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja

wiedzą właściwą, tzn. aby mogła wytworzyć ten element nauki, jakim jest dla nauki jej czyste pojęcie — aby to osiągnąć, świadomość musi przejść długą i żmudną drogę”48. Przytoczony fragment nakazuje postrzegać fenomenologię ducha genetycznie. Wynika to z faktu, że Hegel rozumie — za Kantem — wiedzę tylko jako wiedzę naukową i dlatego zrównuje wiedzę z nauką. Dlatego też termin „fenomenologia ducha” oznacza fenomenologiczne przedstawienie wiedzy w jej przejawianiu się, czyli proces stawania się wiedzy nauką. Jest to proces stawania się nauki od samego początku, a więc od pozoru wiedzy, jaki zastaje się na szczeblu, pozbawionej ducha, świadomości zmysłowej. Dlatego też fenomenologia ducha jest fenomenologicznym opisem „długiej i żmudnej drogi”, którą musi przebyć duch. Schnadelbach49 uważa, że prawdziwą wiedzę rozumie Hegel jako „wiedzę absolutną” i że w rezultacie w fenomenologii ducha chodzi o epifanię wiedzy absolutnej. Jednakże poziomem czystego pojęcia nauki jest poziom nauki czystego pojęcia, to znaczy nauki logiki, wobec czego Hegel rozumie Fenomenologię ducha jako wprowadzenie do „systemu nauki”50. Zarazem jednak uważa, że „sama droga do nauki jest już nauką i — w konsekwencji — jest co do swej treści nauką o doświadczeniach świadomości”51. Tym, co zwraca tu uwagę, jest inne niż Kantowskie rozumienie nauki. Kant bowiem twierdzi, że w Krytyce czystego rozumu mamy raczej do czynienia z „propedeutyką czystego rozumu”52. Hegel zaś rozumie naukę jako drogę do nauki, co oznacza jednocześnie, że jego filozofia zawiera program systemu. „Filozofia musi być poznaniem »ducha absolutnego«. Musi go więc poznać w jego idei, podziale i w jego powrocie do siebie. Zatem musi się ona sama dzielić na naukę o idei, o przyrodzie i o moralności”53. Z tego, jak rozumie Hegel fenomenologię, wynika podział jego filozofii, czemu odpowiada logika, metafizyka oraz etyka. Fichte ze swojej formuły identyczności wydedukował, że Absolut jest „formą warunku czystej świadomości”, świadomość zaś — czymś uwarunkowanym. Natomiast Hegel dostrzega tu następującą trudność. Skoro wszystko pochodzi z Ja, to wszystko musi mieć charakter Ja. Jeśli rozum (Vemunft) jest świadomością, to nie można zrozumieć bytu nieświadomego. Tymczasem rozsądek (Verstand) swój przedmiot znajduje poza sobą, jako coś zewnętrznego. W odpowiedzi na takie trudności Hegel inaczej postrzega rolę filozofii: „Zadanie filozofii polega jednak

40 G.W.F. Hegel: Fenomenologia ducha..., T. 1, s. 37—38.

49    H. Schnadelbach: Hegel. Wprowadzenie..., s. 48—49.

50    Zob. G.W.F. Hegel: Nauka logiki..., T. 1, s. 9—10.

51    G.W.F. Hegel: Fenomenologia ducha..., T. 1, s. 110.

52    I. Kant: Krytyka czystego rozumu..., B 25.

53    N. Hartmann: Die Philosophie des deutschen Idealismus...( s. 296.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
110 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja lutu, o ile jest ona rozumem, a jej czyn wie
98 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja historyczno-filozoficzne o myśli Hegla [,..]”
100 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja stems der Philosophie10, znanym po prostu ja
102 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja wy dawnej logiki, dla której to, czym zajmuj
104 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja w tamtym świecie, gdyż sami jesteśmy
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja go siebie, przeciwieństwa”37. Zarazem jednak wsk
112 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja czyli bytem samym w sobie. Ale jest on bytem
114 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja duje w efekcie, że istota rzeczy (duch) jest
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja ponieważ „praca kształtuje*96. Wniosek, jaki Heg
118 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja pierwowzór zarówno w »duchu praw (lesprit de
120 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcjaNauka logiki Fenomenologia ducha ukazuje całą
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja la się Absolut”125. Jednakże Absolut, jako podmi
124 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja du, dlatego właśnie pojęcie podlega takim sa
126 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja — w odróżnieniu od sposobu myślenia
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja Po pierwsze, jest to filozofia szkoły heglowskie
132 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja I jeszcze jedna uwaga, od której rozpoczyna
134 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja jest to naciągana teleologia, która w imię p
136 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja Leszek Kusak pisze: „[...] można wprawdzie
138 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja polega na tym, że pojęcie mitu w rozumieniu

więcej podobnych podstron