7648594425

7648594425



Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 113

pominąć, że wiedza nie sprowadza się tylko do wiedzy o rozwoju ducha, lecz jest również wiedzą o rozwijającym się duchu. „Duch, który w ten sposób się rozwinąwszy, wie o sobie, że jest duchem, jest nauką (Wissenschaft)”77. Punkt wyjścia filozofii Hegla Herbert Schnadel-bach ujmuje w sposób następujący: „Świadomość jest wiedzą absolutną zrazu tylko »w sobie*, a nie »w sobie i dla siebie«, tzn. jest ona właściwie absolutna, ale jeszcze tego nie wie. Tutaj znajdujemy systematyczne określenie doświadczenia w koncepcji Hegla, którego nigdy nie określa on inaczej niż jako proces, w którym świadomość, własnym wysiłkiem, zmienia się »dla niej« dokładnie w to, czym przecież od dawna jest już »w sobie«”78. Ujawnia się tu różnica między fenomenologią ducha a nauką, o której Hegel pisze tak: „Jeśli w fenomenologii ducha każdy [poszczególny — A.J.N.] moment jest różnicą między wiedzą a prawdą oraz ruchem, w którym różnica ta zostaje zniesiona, to nauka nie zawiera w sobie ani tej różnicy, ani ruchu jej znoszenia; ponieważ [każdy — A.J.N.] moment ma tu formę pojęcia, przeto łączy on w bezpośredniej jedni przedmiotową formę prawdy i wiedzącą jaźń”79. Fenomenologia jest zatem nauką o prawdziwej istocie bytu, ale jednocześnie byt podlega procesowi. W istocie rzeczy to właśnie proces stanowi prawdziwą istotę ducha, jest jego żywotnością. Dlatego prawda jest całością. Świadomość nie jest ani początkiem, ani końcem. Jest tylko samym procesem. Hegel, podkreślając, że prawda jest całością, chce zarazem zaakcentować, że „prawdziwą postacią istnienia prawdy może być tylko jej naukowy system”80. Warto dodać, że przy takim rozumieniu prawda jest nie tylko prawdą teorii, lecz ma zarazem charakter ontologiczny. Przy czym nie chodzi tu jedynie o wiedzę pojedynczej świadomości, gdyż niezależnie od niej istnieje także wielkie historyczne doświadczenie ludzkości81. Znajduje to odzwierciedlenie w fenomenologii świadomości, której obiektem zainteresowania są dwa rodzaje zjawisk: zjawiska indywidualne oraz zjawiska historyczne. Obydwa rodzaje zjawisk są szeregami tego samego doświadczenia, co powo-

77    G.W.F. Hegel: Fenomenologia ducha..., T. 1, s. 34—35.

78    H. Schnadelbach: Hegel Wprowadzenie..., s. 56.

79    G.W.F. Hegel: Fenomenologia ducha. Tłum. A. Landman. T. 2. Warszawa 1965, s. 425.

80    G.W.F. Hegel: Fenomenologia ducha.... T. 1, s. 11. Na temat systemowego charakteru filozofii Hegla zob. H. Pisarek: Problematyka systemowości w filozofii Hegla. Wrocław 1994.

81    Hegel daje wyraz przekonaniu, że historia (dzieje) jest łańcuchem doświadczenia, jakiego dokonuje duch na duchu. Zob. G.W.F. Hegel: Wykłady z filozofii dziejów...; we Wstępie do książki Hegel sam odsyła do §§ 341—360 swych Zasad filozofii prawa.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 107 ich osiągnięcie”44. Oczywiście, nie jest to i nie moż
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 99 świata. Dlatego Hegel uważa, że jeśli „absolutny rozum
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 101 go siebie”15. Ale ze względu na znaczenie pojęcia w u
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 103 się na przekonaniu, że Absolut nie jest niczym innym,
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 105 że samo ją sobie nadaje”31. Wskutek tego wszelką praw
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 119 Należy przy tym podkreślić, że dopiero tutaj konkretn
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 109 na tym, aby pogodzić te54 założenia, ustanowić byt w
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 111 musi być nauką. Hegel zauważa: „Bezpośrednia pewność
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 115 tę oto [rzecz — A.L.]”90. We wszelkim doświadczeniu J
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 117 je zatem nowy stosunek do świata, do rzeczy i do sieb
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 121 tak uczył już Schelling”121. Zgodnie z tym logika sta
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 123 oraz — po drugie — zachowanie czegoś131. Gdyby zniesi
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 125 Istotną cechę dialektyki Hegla stanowi też wewnętrzna
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 127 Natomiast syntezę idei i przyrody stanowi duch, i to
Należy wziąć pod uwagę, że działalność ministrów nie sprowadza się tylko do uczestniczenia w pracacn
FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA 1831 to rok Śmierci Georga Wilhelma Friedricha Hegla, który stworzył ostatni w
CCF20090831000 n i i biblioteka klasyków filozofii GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGELFENOMENOLOGIA duch
VI. 10. KAZIMIERZ I (ż. JADWIGA, KONSTANCYA). 297 Przyjmując, że Kazimierz nie ożenił się rychlej od

więcej podobnych podstron