7648594437

7648594437



124


Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja

du, dlatego właśnie pojęcie podlega takim samym prawom, a rezultatem jest nowe pojęcie pojęcia. Owa żywotność pojęcia każe patrzeć na nie inaczej niż w dotychczasowej filozofii. Zdaniem Hegla, historia i dialektyka pojęcia są jednym i tym samym procesem, to znaczy historia filozofii przebiega dialektycznie, a logika jest powrotem historycznych stadiów zmian138. Jednakże skoro tym, co trwałe, jest proces, to otwarte pozostaje pytanie, czy w tym „ruchu” (wysiłku) pojęcia nie ma jednak pewnych elementów wspólnych. Zdaniem Hartmanna, są tu trzy elementy wspólne. Po pierwsze, rzecz, która jest pojmowana, po drugie, skierowana ku rzeczy postawa, którą można określić jako pojmującą, i po trzecie, związek jedności cech, jego charakter systemowy139.

Ruch pojęcia jest dla Hegla faktem. Pytaniem pozostaje jedynie, jak wygląda sprawa jego możliwości oraz konieczności, a więc nasuwa się pytanie o to, czy istnieje jakaś wewnętrzna zasada następstwa. Wiąże się ona ze „zniesieniem”, które — o czym była już mowa — zajmuje naczelne miejsce w dialektyce Hegla. Zniesienie nie jest unicestwieniem, gdyż ma co prawda sens negatywny (oznacza „koniec”), ale sens pozytywny sprowadza się do „zachowania, utrzymania”. Dialektyka Hegla z całą mocą ujawnia tu problem tak zwanego myślenia negatywnego, czyli negacji określenia. Wiąże się dialektyka z tym, że fundamentalne pojęcia metafizyki, takie jak „nieśmiertelność”, „nieskończoność”, „bezwarunkowość”, „ponadzmysłowość”, „transcendencja”, mają podłoże negatywne. Ale problem polega na tym, że to, co negatywne, może mieć pozytywny sens. Jest to możliwe dlatego, że nie neguje się bytu we wszelkich jego określeniach, lecz tylko w jednym określeniu, albo w kilku określeniach. I tak, na przykład, w nieśmiertelności neguje się śmierć, ale nie życie. W Nauce logiki Hegel tak charakteryzuje znaczenie negatywności: „Jedyne, co umożliwia osiągnięcie naukowego rozwoju [...], to poznanie logicznego twierdzenia głoszącego, że to, co negatywne, jest w równej mierze czymś pozytywnym, czyli że to, co jest sprzeczne z sobą samym, nie rozwiązuje się w jakieś zero, w abstrakcyjne Nic, lecz jest w istocie rzeczy tylko negacją własnej szczegółowej treści, albo inaczej mówiąc, że tego rodzaju negacja nie jest negacją wszystkiego (alle Negation), lecz negacją określonej rzeczy (Sache), która rozwiązuje się, a więc negacją określoną; słowem, że w rezultacie zawarte jest w istocie rzeczy to, z czego rezultat ten wynika”140.

138    Ibidem, s. 387.

139    Zob. ibidem, s. 388.

140    G.W.F. Hegel: Nauka logiki..., T. 1, s. 49—50.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ipó Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja sprzeczne”32. Dlatego też Kołakowski proponu
218 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja lozofii. Dlatego przyjdzie uznać, że
98 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja historyczno-filozoficzne o myśli Hegla [,..]”
100 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja stems der Philosophie10, znanym po prostu ja
102 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja wy dawnej logiki, dla której to, czym zajmuj
104 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja w tamtym świecie, gdyż sami jesteśmy
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja go siebie, przeciwieństwa”37. Zarazem jednak wsk
io8 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja wiedzą właściwą, tzn. aby mogła wytworzyć te
110 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja lutu, o ile jest ona rozumem, a jej czyn wie
112 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja czyli bytem samym w sobie. Ale jest on bytem
114 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja duje w efekcie, że istota rzeczy (duch) jest
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja ponieważ „praca kształtuje*96. Wniosek, jaki Heg
118 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja pierwowzór zarówno w »duchu praw (lesprit de
120 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcjaNauka logiki Fenomenologia ducha ukazuje całą
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja la się Absolut”125. Jednakże Absolut, jako podmi
126 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja — w odróżnieniu od sposobu myślenia
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja Po pierwsze, jest to filozofia szkoły heglowskie
132 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja I jeszcze jedna uwaga, od której rozpoczyna
134 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja jest to naciągana teleologia, która w imię p

więcej podobnych podstron