7648594440

7648594440



Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 127

Natomiast syntezę idei i przyrody stanowi duch, i to właśnie filozofia ducha jest najbardziej atrakcyjnym fragmentem Heglowskiego systemu. Najmniej ciekawa jest część poświęcona duchowi subiektywnemu (psychologia i antropologia), ale już duch obiektywny obejmuje całą praktyczną filozofię Hegla, a w najprzejrzystszy sposób został przedstawiony w Zasadach filozofii prawa. Z tego też powodu właśnie Zasady filozofii prawa uznawane są za najważniejsze dzieło Hegla. Ale problem oceny miejsca Zasad filozofii prawa w systemie Hegla również nastręcza wielu problemów. Nie sposób wspomnieć tu o wszystkich. Dość powiedzieć, że trudno byłoby zgodzić się z taką tezą Popperowi, który postrzega Hegla — za Rudolfem Haymem1S2 —jako filozofa monarchii pruskiej: „Moje twierdzenie, że filozofia Hegla była inspirowana przez ukryte motywy, mianowicie przez jego zainteresowanie odbudową rządu pruskiego Fryderyka Wilhelma II, i że dlatego nie można jej brać poważnie, nie jest niczym nowym”153. Dodać należy, że równie ważnym elementem filozofii Hegla są rozważania o duchu absolutnym, poświęcone sztuce, religii i filozofii1S4. Ale nie wolno zapominać, że także filozofia ducha budzi liczne kontrowersje i jej analiza okazuje się zadaniem niełatwym. Podkreśla to Mirosław Żelazny, który — przystępując do analiz zawartych w swej rozprawie — pisze: „Niniejsza monografia wzorowana jest więc na dziełach dwóch mistrzów: Cassirera, najbliższego mi chyba pod względem duchowym, i Hartmanna, z którego pracy po części zapożyczyłem jej strukturę”155.

152    Zob. R. H ay m: Hegel und seine Zeit...

153    K.R. P o p p e r: Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. Tłum. H. Krahelska. Oprać. A. Chmielewski. T. 2: Wysoka fala proroctw: Hegel, Marks i następstwa. Warszawa 1993, s. 40.

154    Zob. G.W.F. Hegel: Encyklopedia nauk filozoficznych.s. 399—584.

155    M. Żelazny: Heglowska filozofia ducha. Warszawa 2000, s. 12.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 99 świata. Dlatego Hegel uważa, że jeśli „absolutny rozum
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 101 go siebie”15. Ale ze względu na znaczenie pojęcia w u
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 103 się na przekonaniu, że Absolut nie jest niczym innym,
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 105 że samo ją sobie nadaje”31. Wskutek tego wszelką praw
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 107 ich osiągnięcie”44. Oczywiście, nie jest to i nie moż
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 109 na tym, aby pogodzić te54 założenia, ustanowić byt w
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 111 musi być nauką. Hegel zauważa: „Bezpośrednia pewność
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 113 pominąć, że wiedza nie sprowadza się tylko do wiedzy
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 115 tę oto [rzecz — A.L.]”90. We wszelkim doświadczeniu J
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 117 je zatem nowy stosunek do świata, do rzeczy i do sieb
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 119 Należy przy tym podkreślić, że dopiero tutaj konkretn
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 121 tak uczył już Schelling”121. Zgodnie z tym logika sta
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 123 oraz — po drugie — zachowanie czegoś131. Gdyby zniesi
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 125 Istotną cechę dialektyki Hegla stanowi też wewnętrzna
FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA 1831 to rok Śmierci Georga Wilhelma Friedricha Hegla, który stworzył ostatni w
CCF20090831000 n i i biblioteka klasyków filozofii GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGELFENOMENOLOGIA duch
Hegel Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831), filozof niemiecki, twórca idealistycznego systemu obejmuj
CCF20090831255 BIBLIOTEKA KLASYKÓW FILOZOFIIGEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL FENOMENOLOGIA DUCHA Pr

więcej podobnych podstron