7648594449

7648594449



Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 135

mieckich, a w szczególności pruskich instytucji. Najwybitniejszą postacią wysuwającą się na plan pierwszy wśród krytyków Heglowskiej koncepcji państwa jest Karol Marks. Czwarty kierunek krytyki Hegla to krytyka utożsamiania człowieka z ludzkością. Zarzuca się Heglowi, iż nie dostrzega roli jednostki, którą właściwie ze swych rozważań eliminuje, gdyż jednostkę zanurza w ludzkości. Interesujące, że także Tadeusz Kroński mówi o Heglowskim kulcie państwa, który — jego zdaniem — widać zwłaszcza w Wykładach z filozofii dziejówl6.

W tym miejscu wręcz nieodparta staje się potrzeba przytoczenia fragmentu wiersza wieszcza rewolucji Włodzimierza Majakowskiego (1893—1930), który ukazał tę kwestię od strony ideologii marksistowskiej :

Jednostka! Co komu po niej?!

Jednostki głosik cieńszy od pisku.

Do kogo dojdzie? — ledwie do żony!

I to, jeżeli pochyli się blisko.

[...]

Partia — to ręka milionopalca, w jedną miażdżącą pięść zaciśnięta.

Jednostka — zerem, jednostka — bzdurą, sama — nie ruszy pięciocalowej kłody, choćby i wielką była figurą, a cóż dopiero podnieść dom pięciopiętrowy.17

Takie rozumienie roli jednostki, mające swe źródło w filozofii Hegla, krytykowali przede wszystkim Saren Kierkegaard oraz Max Stirner (1806—1856), autor książki Jedyny i jego własność1*. Jednostka staje się w ich rozważaniach obiektem zainteresowań filozofii, gdyż każda jednostka jest dla siebie czymś jedynym i niepowtarzalnym. Jest to krytyka totalnego pojmowania człowieka jako ludzkości, a zarazem propozycja rozumienia człowieka jako jednostki. O ile Kierkegaard uchodzi za ojca dwudziestowiecznego egzystencjalizmu, o tyle Stirner — za twórcę anarchizmu. Max Stirner wywarł wpływ na Nietzschego, toteż uważa się go także — podobnie jak Kierkegaarda i Jacobiego — za prekursora egzystencjalizmu. Ale teza ta okazuje się kontrowersyjna.

16    Zob. T. Kroński: Hegel Warszawa 1966, s. 40.

17    W. M aj akowski: Z poematuWłodzimierz Iljicz Lenin0, Tłum. A. Ważyk. W: W. M aj akowski: Wiersze i poematy. Oprać. A. Ważyk. Warszawa 1949, s. 108—110.

18 M. Stirner: Jedyny i jego własność. Tłum. J. i A. G a j 1 e w i c z o w i e. Wstęp L. Ku sak. Warszawa 1995.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 129 że istnieje tylko jedna filozofia, że »ta« filo
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 131 on tak: „Około 1830 roku ma swój początek ta
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 133 Oczywiście, problem ram czasowych zawsze będzie
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 137 jako niemal państwowa doktryna pruska, apologec
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 139 Druga i z pewnością ważniejsza rewolucja skiero
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 141 lozofii religii polega na tym, że człowiek twor
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 143 stała w jednym z najwcześniejszych jego dzieł,
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 145 Naczelnym przedmiotem filozoiii Stimera — ale
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 147 poczuciem winy. Drugą była Regina Olsen, wielka
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 149 —    jak pisze Copleston —
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 151 ro przez to zdobywa się to, co absolutne. [...]
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 153 i wyrazić je w formie »problematów«, aby pokaza
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 155 rzyszy mu uroczysty nastrój. Aktowi wyboru towa
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 157 nia. Stadium etyczne jest sferą tego, co „ogóln
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 159 cią prawdy jest jej naukowość, czyli, co oznacz
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku cie nie tylko autor Fenomenologii ducha uchodził za
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 163 jest Hegel, którego określa mianem „prymitywneg
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 165 Analizując osiągnięcia kantyzmu, wymienia Garew
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 167 to z przekonaniem, że świat charakteryzuje się

więcej podobnych podstron