7648594460

7648594460



Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 145

Naczelnym przedmiotem filozoiii Stimera — ale również całego wieku —jest problem chrześcijaństwa, o którym Lowith pisze trafnie: „Dziewiętnastowieczna krytyka filozoficzna religii chrześcijańskiej wzięła początek od Hegla, finał znalazła zaś w Nietzschem. Jest ona — zarówno w aspekcie historycznym, jak i religijnym — zdarzeniem specyficznie niemieckim, bo protestanckim. Wszyscy nasi filozoficzni krytycy byli protestantami, posiadającymi wykształcenie teologiczne, a ich krytyka chrześcijaństwa zakłada jego protestancką formę”48. Uwaga ta o tyle jest trafna, że ujawnia zarazem podstawowy aspekt filozofii Nietzschego, dla którego nie jest ona krytyką religii jako takiej, ale tylko takiej religii, z jaką autor Zaratustry się styka. Jest to krytyka — by tak rzec — „przejawiającej się” religii. Rzecz ta — zanim wystąpi w tekstach Nietzschego — będzie miała swe źródło w filozofii Stimera. O ile reprezentanci lewicy heglowskiej dokonali przezwyciężenia religii (a zarazem Boga), o tyle Stimer był przekonany, że należy przezwyciężyć współczesnego mu człowieka. W jego przekonaniu udało się to w książce Jedyny i jego własność, którą kończy następującym ustępem: „Jestem Właścicielem mojej mocy, a jestem nim wówczas, gdy uznaję się za Jedynego. Jako Jedyny, Właściciel powraca do swej twórczej Nicości, z której się zrodził. Każda wyższa istota nade Mną — Bóg czy Człowiek — osłabia uczucie mej Jedyności, blednie jednak w słońcu tego przeświadczenia. Skoro nie obchodzi Mnie nic poza Mną, Jedynym, to wszystko zależy ode Mnie, Przemijającego, śmiertelnego Stwórcy, który sam siebie unicestwia; i wówczas mogę powiedzieć: »Swoją sprawę oparłem na Nicości*”49.

Sorena Kierkegaarda prawda egzystencji

Uchodzący za twórcę egzystencjalizmu Soren Aabye Kierkegaard (1813—1855) w żaden sposób nie wyróżnia się spośród filozofów pierwszej połowy dziewiętnastego wieku. Karl Lowith charakteryzuje tamten czas następująco: „»Pesymizm« i »optymizm« stały się hasłami epoki, gdyż oddawały nastrój rezygnacji i niezadowolenia, ale też wyrażały nadzieję na nadejście lepszych czasów. Nie ma przy tym żad-

48    K. Lowith: Od Hegla do Nietzschego..., s. 395.

49    M. S t i r n e r: Jedyny i jego własność..., s. 440.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 129 że istnieje tylko jedna filozofia, że »ta« filo
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 131 on tak: „Około 1830 roku ma swój początek ta
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 133 Oczywiście, problem ram czasowych zawsze będzie
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 135 mieckich, a w szczególności pruskich instytucji
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 137 jako niemal państwowa doktryna pruska, apologec
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 139 Druga i z pewnością ważniejsza rewolucja skiero
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 141 lozofii religii polega na tym, że człowiek twor
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 143 stała w jednym z najwcześniejszych jego dzieł,
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 147 poczuciem winy. Drugą była Regina Olsen, wielka
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 149 —    jak pisze Copleston —
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 151 ro przez to zdobywa się to, co absolutne. [...]
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 153 i wyrazić je w formie »problematów«, aby pokaza
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 155 rzyszy mu uroczysty nastrój. Aktowi wyboru towa
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 157 nia. Stadium etyczne jest sferą tego, co „ogóln
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 159 cią prawdy jest jej naukowość, czyli, co oznacz
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku cie nie tylko autor Fenomenologii ducha uchodził za
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 163 jest Hegel, którego określa mianem „prymitywneg
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 165 Analizując osiągnięcia kantyzmu, wymienia Garew
Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku 167 to z przekonaniem, że świat charakteryzuje się

więcej podobnych podstron