7648594659

7648594659



74 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku

idei, o tyle Schelling to filozof niezwykle wielostronny, zdumiewająco twórczo reagujący na każdą nową myśl, jaka się pojawiała68. Hartmann w następujący sposób ujął ową przejawiającą się w twórczości autora Systemu idealizmu transcendentalnego wielostronność: „Schelling nie jest tym, kogo nazywa się uniwersalnym umysłem. Jednakże w porównaniu z Fichtem, którego całe życie i działalność pozostają w służbie jednej myśli, jest on zadziwiająco wielostronny”69. Natomiast tę różnorodność myśli Schellinga Thomas Langan podsumowuje: „Życie filozoficzne Schellinga znamionuje wyjątkowo niestrudzona ewolucja myśli. (...) Jedno jest pewne — to, że Schelling nie stworzył żadnego wielkiego systemu, działało przeciw jego popularności. Potężna synteza Hegla odwróciła uwagę publiczności od młodego Schellinga”70. Efektem akcentowanej zarówno przez Hartmanna, jak i przez Langana nieustannej ewolucji myśli Schellinga jest to, że w jej ramach możemy za Hart-mannem wyróżnić aż pięć faz rozwoju, a mianowicie:

—    filozofię przyrody (do 1799),

—    idealizm transcendentalny (1800),

—    filozofię tożsamości (1801—1804),

—    filozofię wolności (1809),

—    system filozoficzno-religijny późnego Schellinga (od 1815)71. Cassirer natomiast podkreśla, że początkowo filozofia Schellinga nie

różniła się zasadniczo od Fichtego teorii wiedzy72. Także Kroner pisze, że pierwsze pisma Schellinga powstały pod wpływem Fichtego teorii wiedzy73. Jak pokazuje zatem Hartmannowski podział filozofii Schellinga, filozof ten stopniowo dochodził do filozofii transcendentalnej, od której Fichte rozpoczął. Sprawa ta jest złożona, gdyż pierwsze teksty Schellinga w zasadzie dotyczą filozofii transcendentalnej. Chodzi mianowicie o teksty Uber die Móglićhkeit einer Form der Philosophie uber-haupt (1794) oraz Vom Ich ais Prindp der Philosophie oder uber das Unbedingte im menschlichen Wissen (1795). Co więcej, Cassirer akcentuje fakt, że właśnie pierwsze pisma Schellinga — dodatkowo wskazu-

68    Dlatego Wilhelm Windelband nazywa go „Proteuszem idealizmu”. Zob. W. W i n d e 1 -band: Lehrbuch der Geschichte der Philosophie. Hrsg. von H. Heimsoeth. Tiibingen 1935, s. 519.

69    N. Hartmann: Die Philosophie des deutschen Idealismus. s. 108.

70    T. Langan: Filozofia niemiecka. E. Gilson, T. Langan, A.A. Maurer: Historia filozofii współczesnej od Hegla do czasów najnowszych. Tłum. B. Chwedeńczuk i S. Zalewski. Warszawa 1977, s. 29.

71    Zob.: N.Hartmann: Die Philosophie des deutschen Idealismus.s. 112; W. W i n -d e 1 b a n d: Lehrbuch der Geschichte der Philosophie..s. 480.

72    Zob. E. Cassirer: Das Erkenntnisproblem in der Philosophie und Wissenschaft der

neuerenZeit. Bd. 3..., s. 209.

73    Zob. R. Kroner: Von Kant bis Hegel. Bd. 1..., s. 535.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku (1738—1807), Marcusa Herza
22 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku rera wynikają nie tylko i nie
24 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku a początki swych badań wiązał
26 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku jest prawdą, jeśli nasze pozn
28 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku tym idzie — różnicy w poszcze
30 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku Z tego dwojakiego podziału są
32 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku to Kanta do wniosku, że przes
34 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku określa transcendentalny waru
36 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku ostatnie zdanie z Krytyki czy
38 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku (noumenorum non datur scienti
42 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku znaczy były one jedynym jego
44 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku liczba wydaje się niewyobraża
ą6 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku nie taki układ: Kant — Fichte
48 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku Innymi słowy, system wymaga j
50 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku tego czasu toczył Jacobi zaci
52 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku cobiemu”42. Piotr Dehnel wymi
56 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku śli chodzi o ocenę ludzkich m
58 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku w swym filozofowaniu Kant zat
6o Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku konstytuować poszczególne pod

więcej podobnych podstron