7648595194

7648595194



NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO 303

dziwnego , ale pominięcie to obraziło śmiertelnie monachijskiego profesora; zadraśnięta pycha stała się nasieniem, z której wzrosło drzewo starokatolicyzmu. Skoro tylko rozeszła się ugruntowana wieść, że przyszły sobór orzec ma dogmat nieomylności papieskiej, Doellinger wystąpił w szranki już nie tylko przeciw ogłoszeniu, ale i przeciw samemu dogmatowi w książce Janus, w szeregu „Soborowych listów rzymskich “ drukowanych w Allgemeine Zeiiung, i w rozdanej członkom soboru w tym samym duchu skreślonej broszurze. Po ogłoszeniu dogmatu wypowiedział Doellinger posłuszeństwo Kościołowi, ponieważ tenże nie zastosował się do jego wskazówek, a słuchając podszeptów pychy i paru rządów niemieckich, które zamyślały o stworzeniu „narodowego niemieckiego kościoła^, zaczął koło siebie gromadzić stronników, formować „ starokatolickie u parafie. Z początku obawiać się było można, że wielu uczonych niemieckich do tego ruchu się przyłączy; lecz niebawem najznakomitsi, jak Hdfele i Hanneberg uznali swój błąd, a sam Doellinger zrozumiawszy, że starokatolicyzm' nie ma przed sobą przyszłości, a jego twórcy śmiesznością się okrywają, cofnął się niebawem od czynnej agitacyi, ale Kościołowi się nie poddał.

Dlaczego się nie poddał? Gdy przed czterema laty jeden z ka tolickich jego przyjaciół, zachęcał go do tego kroku, mówiąc, że zanadto przecież jest mądry, za dobrze zna historyą, by nie wiedzieć, czem są sekty od katolickiego Kościoła się odłączające, i jaki los prędzej czy później je czeka, — natenczas 87-letni starzec dał następną, charakterystyczną odpowiedź:

—    Zapewne, zapewne, ale coby też na to powiedziały dzienniki?

Kilka lat przedtem, gdy monachijski wydział teologiczny zastanawiał się nad kwestyą wzięcia udziału w uroczystościach na cześć bł. Piotra Kanizyusza, Doellinger postawił pytanie:

—    Gzy pomyśleliście, jakby na to dwór się zapatrywał?

—    A jakąż — odpowiedziano mu słusznie — powziąłby o nas opinię cały świat katolicki, gdybyśmy się usunęli od tych uroczystości?

Parę tych wyrażeń okazuje chyba dostatecznie, co sądzić o „nie-ugiętości charakteruŁ4, o „sile przekonań^, wreszcie o „męczeństwie^, które Doellinger, — jak rozgłaszała i rozgłasza wroga Kościołowi prasa — miał „za przekonania swe ponosić^. Głębokim teologiem Doellinger nigdy nie był; historykiem był rzeczywiście znakomitym, ale od chwili odstępstwa swego od Kościoła nie wystąpił z żadną poważniejszą pracą. Od czasu do czasu tylko wygłaszał na posiedzeniach bawarskiej Akademii Umiejętności, której był prezesem, oryginalne



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. 303 dość znaną, a jednak nader uwagi godną, że ci żołnierze, którzy umieli
NAUKOWEGO X SPOŁECZNEGO. 299 stępne do niego nawiązuje uwagi: „Wszystko to prawda; ale jaka przyczyn
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. 287 deficytu u. Słowem, jak jędrnie i bez ogródek cechuje całe to prawo
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. 457 i w łachmanach. U pierwszej zaś z nich, przebijał się jeżeli nie dostat
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. L43 jest ono nie tylko festum fori, ale i uroczystością krajową; dalej Nawr
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. 295 Niepokalanego Poczęcia przez Piusa IX, to straszne zgorszenie; cześć o
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO    128 leńską, który to Związek przystąpił w jesieni 1915 r.
Organizacja życia społecznego 49 Wychowywaniem dzieci zajmują się głównie kobiety, ale oficjalnie to
118 Społeczeństwa arabsko-mttzułmańskie sadzona, ale musiało to być miasto porównywalne pod względem
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. 458 rządowi wotum niezaufania i odmówić mu budżetu. Ostatni to możliwy

więcej podobnych podstron