7648595200

7648595200



AYLODZmiEKZ SOŁOWIEW. 309

Włodzimierz Solo wiew, syn sławnego historyka Kosy i i nauczyciela cara Aleksandra III, Sergiusza Solowiewe , był w 17 roku życia,, jak każdy mlody Kosyanin , któr y myśłeć zaczyna, zupełnie „bez dogmatu fi Cóż go do religii naprowadziło? Nie uwierzyłbym temu, gdybym tego nie był z własnych jego ust słyszał. Otóż pomostem do wiary była mu filozofia szkoły kaniowskiej ! Czując uzdolnienie do głębszych zagadnień, i mając widoki na katedrę filozofii w7 wszechnicy moskiewskiej , gdzie jego ojciec wysokie posiadał stanowisko, młodzieniec wrziął się do studyowania filozofii, zasmakował w myślicielach niemieckich, szczególnie w Schoppenhauerze, i w nich —- j akt o łaska Boża wszystkiem posługiwać się umie — zamiast dać się porwać ich utopiom, uwikłać ich dyalektyce, odkrył i uczuł potrzebę tego Absolutu, o którym wprzódy, o b r a c aj ą c się w wi e r z e p o z yty wiz mu , żadnego nie miał p oj ę -cia. Wkrótce jednak uczynił dalszy krok. Zrozumiał, że ta filozofia nie czvni zadość zagadkom rozumu i serca, że nie do-prowadza istotnie do tego Absolutu, o którym prawi, i postanowił szukać go wyżej — w religii.

Kiedy wr religii, to oczywiście w prawosławiu. Inna myśl

Kwes ty a s ł o wiań 3 ka. w Iz i c i est k t di $ ło uda ńsJz lego Tu warz ysttea J)ob i ‘o czy nu o s <_ ■ i 1885 (Przeal. Po wsz. VI. 115). — Żydzi i k w e s t y a ch r z e ś c i j ańska dno,szura).

'U    J    v    t)    \    / z

w Moskwie 1885. — Kwesty a rosyjska, 1885. Książka zawierająca kilka

artykułów poprzednio wydanych: Wstęp nowy: potem: Moralność i polityka (wstęp z Wielkiego sporu) i trzy następne, wyżej wymienione artykuły. (Przegl. Powsz. VI. 115). - Religijne osnowy życia, z dodatkiem o Staro wiercach. 1885. — Królestwo Boże i Kościół w Nowym Zakonie.

ły

Prnwosł. Obóz rjen i je, wrzesień 1885. - Rozwój dogmatyczny Kościoła, odnośnie do kwestyi zjednoczenia Kościołów. 1880. (Najprzód w Prawosł. Ohozrjetuju. potem w broszurze. — Wstęp do A.ocyy tu>v oużr/.a w Prawosł. Obezrj., lipiec 1880. (Po polsku wr Bonus Pastor. 1888. Nr. 10, 11. 17. 18). — Historya i przyszłość teokracyi. Część I. Zagrzeb 1887.— Rosy a i Europa, w Wiestniku Jeieropy 1888 Polemika z Daniłowskim. (Po polsku w p r z ek ł a d z i e B en o ni eg o, Pi 'z eg i Po wsz. NIK. 250), — IJ id ee P t iss e. Parvż 1888. —- Saint Yladimir et I'dat Chretien. Trzv artykuły w fddrers

1    *.    XJ

z k U i 19 sierpnia 1888. (P° polsku w W kulom. Katol. 1889. Nr. 21—28).— O grzechach i chorobach, w W test. Je we, styczeń 18*9. (Polemika ze

-    i    m,    \

Strakowem w obronie: Ro s y i i E u r o p y i. —La Pa ss i e e i i Ozgi ise un tret 'S etle. Paris 1*89.— Szkice z rosyjskich narodowych przekonań. WtesUt. dewr. 1889.

i. t)    -i



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
314 WŁODZIMIERZ SOŁO WIEW. tu dzki ego? Czy si e zj e dn o c z y z poszczę g ó lny mi narodami jako
WŁODZIMIERZ SOŁO WIEW. 319 jecliio z dwojga: albo Piotr nie miał wcale następców, a Chrystusowa kons
310 WŁODZi M JERZ SOŁO WIEW. nie mogła w głowie młodzieńca powstać, wśród jego środowiska. I za ta m
WŁODZIMIERZ SOŁO WIE W. 315 Kościół Chrystusów nie może być ugruntowany na demokraty! Ł-J ..Skoro
322 WŁODZIMIERZ SOŁOWIEW. 322 WŁODZIMIERZ SOŁOWIEW. Rosy a nie zer* bułgarska i zerwał z ni a- ducho
WŁODZIMIERZ SOLOWIEW. 325 WŁODZIMIERZ SOLOWIEW. 325 i oni jednak obdarzeni bywają nieraz cudownymi z
326 WŁODZIMIERZ SOŁO WIE W. bliższy. Ale ta fatalna zmora, która tylu znakomitym pisarzom rosyjskim
Syn marnotrawny historia Obrazki przedstawiają historię syna marnotrawnego. Wpisz w słonec
Scenariusze lekcji Bogdan Chrzanowski (1900-1940) - syn Ignacego, historyka literatury polskiej, ofi
Scenariusze lekcji Bogdan Chrzanowski (1900-1940) - syn Ignacego, historyka literatury polskiej, ofi
130 WLODZISŁAW II (i. AGNIESZKA). III. 6. a gdy syn jej pierworodny Bolesław Wysoki żeni się już r.
130 WLODZISŁAW II (i. AGNIESZKA). III. 6. a gdy syn jej pierworodny Bolesław Wysoki żeni się już r.
306 WŁODZIMIERZ SOŁOWIEW. „zaledwie się znalazło troclię miejsca na ustawienie krzeseł dla .
WŁODZIMIERZ SOŁOWIEW. 311 do zupełnego przekonania, że prawda i zbawienie jest w katolicyzmie. przej
316 WŁODZIMIERZ SOŁOWIEW. na której ma się oprzeć bosko-ludzkie działanie. Jeden czło razem wiek,
WŁODZIMIERZ SOŁOWIEW. życia Chrystusa, podzielali tę opinię ludu 1. Dopiero w wyznaniu Piotra idea
n Włodzimierz Sołowiew. Przez Ks. Mary ma Moraiv- skiego T. J................. Położenie prawne
page0273 265Rościsław suwania się wyżej; gdyby Włodzimierz był w. księciem w Kijowie i syn jeg° nie

więcej podobnych podstron