7862365585

7862365585



Tabela 13a. Korelacje i interkorelacje dla TUNJO i kryterium dla studentów ekonomii i uczniów LO (N=85)

AF

SzJ

US

SwZ

NS

TUNJO

test gr-leks

spraw

SzJ

0,29

US

0,25

-0,04*

SwZ

0,22

0,16*

0,23

NS

0,23

0,23

0,18*

0,24

TUNJO

0,59

0,53

0,55

0,62

0,69

test gr-leks

-0,04*

0,11*

-0,08*

0,02*

-0,01*

0,00*

sprawności

0,04*

0,02*

0,22

0,22

0,14*

0,22

-0,25

L2 total

-0,01*

0,12*

0,04*

0,14*

0,06*

0,12*

0,86

0,29

*korelacje statystycznie nie istotne

5. 4. Obszary zastosowań baterii TUNJO

Potencjalne obszary zastosowań baterii TUNJO są dość szerokie. Najogólniej rzecz biorąc test TUNJO może być stosowany dla celów diagnostycznych, prognostycznych oraz badawczych, przez nauczycieli, administratorów kursów językowych i naukowców zajmujących się zagadnieniami akwizycji języków obcych. Jednakże, niektóre z tych zastosowań, na obecnym etapie prac nad baterią, są albo niemożliwe albo ograniczone. I tak, ponieważ nie przeprowadzono jeszcze badań normalizacyjnych testu, to znaczy nie zaopatrzono TUNJO w pełne wiekowe jak i demograficzne normy osiągnięć dla poszczególnych kategorii wiekowych i społecznych (rodzaj ukończonej szkoły, ‘wieś-małe miasta-duże miasta’, i inne) nie jest możliwe pełne wykorzystanie baterii dla celów diagnozy polegającej na porównaniach grupowych osiągnięć badanych w stosunku dl badanych z innych grup wiekowych czy społecznych. Podobnie, ponieważ badanie walidacyjne baterii zostało dokonane tylko na ograniczonych próbkach badanych, które, jak zostało omówione wcześniej, nie są reprezentatywne dla całej docelowej populacji dla badania której test jest przeznaczony, decyzje prognostyczne muszą być z konieczności przybliżone i trzeba je rozpatrywać w indywidualnym raczej niż ogólnym kontekście próby badanej. Natomiast jeżeli chodzi o użycie TUNJO do celów badawczych, które nie skutkują podejmowaniem ważkich decyzji dydaktycznych czy pedagogicznych, to bateria jest w pełni funkcjonalna i może być z powodzeniem zastosowana w badaniach zarówno ilościowych jaki i jakościowych, podłużnych jak i przekrojowych, eksploracyjnych jak i konfirmacyjnych.

W kontekście powyższych uwag, jednym z powodów dla których bateria TUNJO jest udostępniana badaczom jest rozszerzenie empirycznej bazy danych niezbędnej do dalszej walidacji testu jak i normalizacji wyników nim uzyskanych.

Bibliografia

Alderson, J. C., Clapham, C., Wall, D. 1995. Language test construction andevaluation. Cambridge: CUP

Anastasi, A., Urbina, S. 1999. Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Brzeziński, J. 2002. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Brzeziński, J. (red.) 2004. Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Carroll, J. B., Sapon, S. M. 2002, [1959], Modern Language Aptitude Test. Bethesda, MD:

20



Wyszukiwarka