7862365589

7862365589



Zadanie 1-30 punktów, Zadanie II - 18, Zadanie III - 30, Zadanie IV - 20, Zadanie V - 23, i Zadanie VI - 24. Punktację za zadania w postaci 0 (nie zrobione) i 1 (zrobione) wprowadza się do arkusza kalkulacyjnego Excel. Pozycje testowe pod koniec zadań, do których zdający ‘nie dotarł’ (np. zostawił bez żadnych zakreśleń pod rząd 4 ostatnie pozycje w zadaniu) wpisujemy do arkusza jako ‘0’ i zaznaczamy na czerwono. Autor testu prosi użytkowników o przesłanie mu wypełnionego arkusza kalkulacyjnego z wynikami TUNJO.

3. OPIS TEORETYCZNY BATERII

3. 1. Wstęp

Test Uzdolnień do Nauki Języków Obcych (TUNJO) jest baterią testową składającą się z pięciu testów mierzących predyspozycje (uzdolnienia) do nauczenia się języków obcych. Bateria TUNJO jest w dużym stopniu adaptacją na grunt polski testu MLAT (Modern Language Aptitude Test) skonstruowanego przez Carrolla i Sapona w 1959 roku w oparciu o model uzdolnień językowych tychże autorów (patrz dalej).

Jest kilka powodów, dla których podjęto się adaptacji testu MLAT. Pierwszym z nich jest brak rodzimego narzędzia, które by w sposób rzetelny i teoretycznie trafny umożliwiało pomiar zdolności do nauczenia się języków obcych. Drugim powodem, jest fakt, że pojawiające się w Polsce w ciągu ostatnich lat doraźnie konstruowane testy uzdolnień językowych, w rzeczywistości są testami umiejętności (kompetencji) językowych języka polskiego i, jako takie, nie nadają się do celów diagnostycznych a tym bardziej badawczych. Trzecim powodem jest chęć dostarczenia polskim badaczom narzędzia, które przez fakt, że jest oparte na sprawdzonym modelu uzdolnień językowych, umożliwi im nawiązanie dyskursu naukowego z badaczami z innych krajów poprzez względną porównywalność konstruktów obu narzędzi. Czwarty powód jest typowo praktyczny i łączy się z docelowym zastosowaniem testu jako narzędzia o funkcji prognostycznej i diagnostycznej w praktyce dydaktycznej języków obcych.

3. 2. Model uzdolnień językowych Carrolla i Sapona

Klasyczny, czteroczynnikowy model uzdolnień językowych Carrolla i Sapona został wyłoniony w rezultacie długotrwałych, bo trwających pięć lat, badań empirycznych. W trakcie tych badań Carroll i Sapon poddali analizie statystycznej ogromną ilość różnych zadań pod kątem ich korelacji ze zmienną kryterialną, tj., wynikami w nauce języków obcych. Wyniki przez nich uzyskane zostały poddane ilościowej analizie korelacyjnej w celu wyłonienia tych zdolności, które okazały się być najbardziej predyktywne w stosunku do wyników testów językowych. W etapie następnym, po zastosowaniu analizy czynnikowej w celu wydobycia czynników wspólnych, obecnych w kilku różnych testach baterii, badacze poddali wyłonione czynniki interpretacji jakościowej w oparciu o ujawniony empirycznie model wzajemnych zależności pomiędzy czynnikami. Ostatnim krokiem badania było nazwanie wyodrębnionych w ten sposób czynników i określenie ich względem zdolności w nich się przejawiających (Skehan, 1989; Stansfield, Reed, 2004). Opisana procedura doprowadziła autorów do zaproponowania modelu predyspozycji językowych, na który składały się następujące zdolności:

1.    kojarzenia formy dźwiękowej z graficzną, tzw. kodowanie fonetyczne (phonemic coding ability)

2.    rozpoznawania gramatycznej funkcji wyrazów/fraz w zdaniu (grammatical sensitmty)

3.    formułowania uogólnień w postaci reguł językowych w oparciu o nieznany (fikcyjny) materiał językowy, tzw., wnioskowanie indukcyjne (inductive language learning)

6



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
143 03 KONTINUUM ŚWIADOMOŚCI (czas) 12:00 OBUDZONY- FAZA I SEN FAZA II SEN FAZA III SEN FAZA IV SEN
854 Mukolipidoza typu III 523 --IV 523 Mukopolisacharydoza typu I 523, 535 --II 523,534 --III 523,55
143 03 KONTINUUM ŚWIADOMOŚCI (cm) 12:00 OBUDZONY FAZAI SEN FAZA II SEN FAZA III SEN FAZA IV SEN 12:0
92 (101) 178 The Viking Age in Denmark 18    Adam III, 77; cf. IV, 8 and 9. Ncarby Da
60 61 3 Dz. I: Wszyscy: Dz. II: Wszyscy: Dz. III: Wszyscy: Dz. IV: Wszyscy: Za cierpliwość... Naszym
rak odnóże kroczne I pary kroczne II pary kroczne III pary kroczne IV pary kroczne V pary v- cz
DSC01543 Zjazdy, Kongresy I. 1962 -11 Poznań. (TWK) 2.1965 - II - Warszawa. 3.1968 - III - Katowice.
CASH FLOW ZA ROK 2002 WYSZCZEGÓLNIENIE START 1 KW.2002 II KW.2002 III KW.2002 IV KW.2002 Stan
104 III — 525 ha; IV — 507 ha; V — 451 ha i VI klasa — 294 ha. Porównując d;ane przedstawione na ryc
RMS • Pięcioletnie przeżycia: I i II - 75 - 80% 111-40- 50% IV - 20% Oczodół - 90% Pęcherz moczowy -

więcej podobnych podstron