7862365760

7862365760



ks. Andrzej Kieiian

lekcji. Dostępne są multimedialne katechizmy i gry dydaktyczne dla dzieci ze szkól podstawowych. Można się też pokusić o przeprowadzenie lekcji religii w pracowni komputerowej. Opracowanie nowego tematu lub uporządkowanie wiadomości może się wtedy dokonywać na podstawie dostępnego oprogramowania lub zasobów Internetu. W pracy edukacyjnej Internet umożliwia uczniom dostęp do stron religijnych i katolickich, na których mogą znaleźć informacje znajdujące się poza ich bezpośrednim zasięgiem. Uczniowie mogą też wymieniać opinie oraz prowadzić dyskusje na forach czy w ramach grup dyskusyjnych i czatów. Może to następnie stanowić przedmiot dyskusji, weryfikowania i konstruowania wiedzy, integrowania oraz różnych form jej prezentacji w czasie lekcji (zadania domowe z wykorzystaniem Internetu)22.

Wszystkie te środki i pomoce (film, prezentacja multimedialna, programy komputerowe) nie obywają się bez podstawowego narzędzia komunikacji, jakim jest słowo - mówione bądź pisane. Warto pomocom opartym na słowie poświęcić z tej racji nieco uwagi.

Słowo

Często w szkolnictwie do przesady wierzy się w przewagę słowa nad innymi środkami przekazu informacji, stąd liczba podręczników i innych prac zlecanych uczniom do samodzielnego studiowania osiąga niekiedy rozmiary zbyt wygórowane. Nie jest to oczywiście ani realne, ani pożyteczne. Nauka w szkole nie polega tylko na gromadzeniu wiedzy gotowej, lecz także na samodzielnym jej wytwarzaniu oraz opanowywaniu różnych sprawności, na rozwijaniu uzdolnień i talentów, na kształtowaniu postaw i całej osobowości uczniów23. Trzeba jednak zauważyć, że słowo mówione bądź drukowane pojawia się zarówno w podręcznikach, jak i prezentacjach multimedialnych. Ze słowem w rozmaitych konfiguracjach uczniowie spotykają się w sieci interne-

22    Por. B. Pojawa, Środki..., dz. cyt., s. 322.

23    Por. W. Okoń, Wprowadzenie..., dz. cyt., s. 278.

50



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ks. Andrzej Kieiian nego spotkania z Nim. Skuteczność stosowanych pomocy dydaktycznych zależy jednak
ks. Andrzej Kieiian by uczestniczące w liturgii są tylko biernymi widzami”12. Dzieci i młodzież częs
ks. Andrzej Kieiian macji bądź ich przetwarzania1. Pomoce dydaktyczne mają służyć temu, by oszczędzi
ks. Andrzej Kieiian wiele razy z utrwalonymi na taśmie zjawiskami i wydarzeniami. Posługując się
HPIM4443 Robert Bogdan 150 mo. że są niekompetentni lub zbyt surowi dla dzieci zaety. kierowanych ja
ks. Piotr HalczukSCENARIUSZ LEKCJIKrzyż uczy nas człowieczeństwa (konspekt katechezy dla klas: 1-5 s
12
4
6
skanuj0044 (51) 210 Pediatria. Podręcznik dla studentów pielęgniarstĘ Leki do stosowania wziewnego d
IMG00 wyświetlaniu ich na ekranie. Dostępne są dwa tryby pracy siekana (ALT) i przełączana^ (CHOP)
ży w skali kraju. Brakuje profesjonalnych pomocy multimedialnych. Katecheci czują potrzebę obecności
związanego z bezpośrednim dostępem do dużych zwierząt. Dobrym zapleczem dla większości Jednostek są
Sympozjum Rok XV 2011, nr 2(21), s. 41-54 ks. Andrzej Kielian Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kr
ks. Andrzej Kielian gółowe, na poszczególne lata nauki, na odpowiednią liczbę jednostek lekcyjnych,
ks. Andrzej Kielian tematyczne: szlakiem Karola Wojtyły, św. Kingi, architektury drewnianej, czy też
5 także do centralnego ogrzewania. Dostępne są również na rynku dynamiczne piece akumulacyjne pozwal

więcej podobnych podstron