7862365764

7862365764



ks. Andrzej Kielian

gółowe, na poszczególne lata nauki, na odpowiednią liczbę jednostek lekcyjnych, z nich dopiero układa się obraz całości. W tym kontekście jawią się takie funkcje pomocy dydaktycznych jak: wsparcie w stwarzaniu sytuacji problemowych, kształtowanie motywacji, postaw, pomoc w przekształcaniu i doskonaleniu rzeczywistości, a zatem w formowaniu całego człowieka, który nie tylko słucha i czyta, ale również angażuje się emocjonalnie, tworzy nowe treści, sam je poznaje i poddaje krytyce innych.

Czynności nauczyciela i pomoce dydaktyczne powinny być ze sobą zharmonizowane, by ich wzajemne oddziaływanie wzmagało osiąganie docelowych efektów. Ta harmonia ma być podstawą dobrej współpracy nauczyciela i ucznia dla lepszej motywacji w nauczaniu i wychowaniu, poznawaniu Boga i zbliżaniu się do Niego oraz otwieraniu się na drugiego człowieka.

Didactic Devices in Catechesis Summary

Didactic devices help to increase the efficiency of the instruction process. Most commonly they are divided by applying the criterion of exposed sti-muli. We speak then of: visual devices, auditory devices and audiovisual ones. Some add also verbal devices or others, affecting the sense of taste or smell. This vast variety of didactic devices is used in teaching religion too. Image, sound, multimedia combined with a proper catechists verbal commentary are supposed to actualize the primary goal of catechesis, i.e. “to put people not only in touch but in communion, in intimacy, with Jesus Christ” (Catechesi tradendae 5). The teachers activities and the use of didactic devices should always be harmonized for the better achievement of this aim. Then it constitutes the basis for appropriate cooperation between the catechist and the pupil in order that the catechetical instruction become morę effective.

Ks. dr Andrzej Kielian - doktor katechetyki, wykładowca Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, pracownik Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

54



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sympozjum Rok XV 2011, nr 2(21), s. 41-54 ks. Andrzej Kielian Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kr
ks. Andrzej Kielian tematyczne: szlakiem Karola Wojtyły, św. Kingi, architektury drewnianej, czy też
NASTĘPSTW: R. fundamentalne- ma wptyw na dużą liczbę jednostek np.: wojny, trzęsienia ziemi; R. part
ks. Andrzej Kieiian wiele razy z utrwalonymi na taśmie zjawiskami i wydarzeniami. Posługując się
IMGP53 (2) są rozłożone na poszczególne lata szkolne i określają w sposób lepszy lub gorszy sformuło
STUDIA GDAŃSKIE IV (1930) Ks. Andrzej KowalczykNIEKTÓRE PROBLEMY LITERACKIE I EGZEGETYCZNEKAZANIA NA
118 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK nośnie powołania uczniów, wypowiedzi na temat stosunku Jezusa dc Prawa, na
120 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK gdy Jezus dokończył tych słów”. W kazaniu na górze znajdujemy kilkakrotnie
10
13.    Poszczególne semestry nauki języka obcego kończą się zaliczeniem na ocenę.
192 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja nuje Andrzej Miś polega na tym, że jedna wiz
ks. Andrzej Kieiian lekcji. Dostępne są multimedialne katechizmy i gry dydaktyczne dla dzieci ze szk
ks. Andrzej Kieiian nego spotkania z Nim. Skuteczność stosowanych pomocy dydaktycznych zależy jednak
ks. Andrzej Kieiian macji bądź ich przetwarzania1. Pomoce dydaktyczne mają służyć temu, by oszczędzi
ks. Andrzej Kieiian by uczestniczące w liturgii są tylko biernymi widzami”12. Dzieci i młodzież częs
IMGD22 Andrzej Flis względu na zajmowaną przez niego pozycję. Rola społeczna jest zespołem norm typu
page0183 144 V i i!. Górnictwo I przemysł TABL. 19. PRODUKCJA SPIRYTUSU A. Polska. Poszczególne lata

więcej podobnych podstron