7862365765

7862365765



ks. Andrzej Kieiian

macji bądź ich przetwarzania1. Pomoce dydaktyczne mają służyć temu, by oszczędzić czas i zwiększyć efektywność osiągania założonych celów edukacyjnych w ramach procesu kształcenia. Trzeba więc przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, o jaką efektywność nam chodzi w kontekście celów katechezy, czyli do czego tak naprawdę zmierzamy, stosując różne metody i pomoce dydaktyczne.

W celu odpowiedniego doboru pomocy dydaktycznych i ich właściwego wykorzystania w katechezie trzeba wziąć pod uwagę wskazania Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce. Czytamy tam: „Nadrzędny cel katechezy - komunia z Jezusem Chrystusem - jest osiągany poprzez realizację celów cząstkowych i pośrednich, związanych z sytuacją, w jakiej żyją i wzrastają konkretni adresaci katechezy” (PDK 22). Pracę katechetyczną należy zatem rozpocząć od poznania sytuacji, w jakiej wzrastają konkretni adresaci katechezy - nasi uczniowie z klasy I b, VI c, III gimnazjum itd. Chodzi o to, by rozpoznać, czym żyją, to znaczy jak spędzają czas w szkole i poza nią, co ich interesuje, jakiej muzyki słuchają, z jakiego środowiska pochodzą, do czego dążą i jakie wartości są im najbliższe. Rozeznając sytuację, mamy na uwadze cel, do którego chcemy wspólnie zdążać, a jest nim komunia z Jezusem Chrystusem. Nie jest nim atrakcyjny przekaz sam w sobie ani dobra zabawa, ani popularność katechety. W stosowaniu środków dydaktycznych w katechezie trzeba więc wziąć pod uwagę te dwa aspekty: obecną sytuację i cel, do którego zmierzamy. Trzeba zatem odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie są możliwości osiągnięcia tego celu i w jakim czasie to może nastąpić? Nie jesteśmy w stanie tego dokładnie określić, grupy klasowe są bowiem dynamiczne i bardzo zróżnicowane. Świadomość działania pozwala nam jednak we właściwy sposób dobierać pomoce dydaktyczne, metody, techniki i formułować cele, by tę odległość zmniejszać. W przeciwnym razie stosowanie pomocy nieuzasadnione tymi czynnikami będzie w katechezie bardziej szkodzić, niż pomagać.

42

1

Por. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 20 035, s. 275.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ks. Andrzej Kieiian lekcji. Dostępne są multimedialne katechizmy i gry dydaktyczne dla dzieci ze szk
ks. Andrzej Kieiian nego spotkania z Nim. Skuteczność stosowanych pomocy dydaktycznych zależy jednak
ks. Andrzej Kieiian by uczestniczące w liturgii są tylko biernymi widzami”12. Dzieci i młodzież częs
ks. Andrzej Kieiian wiele razy z utrwalonymi na taśmie zjawiskami i wydarzeniami. Posługując się
Informacje dodatkowe •    Pomoce dydaktyczne mają być nowe, fabryczne zapakowane. •
Zdj?cie067 • Badania eksploatacyjno-laboratoryjne -Iwor/ac fizyczne modele pojazdów bądź ich element
Sympozjum Rok XV 2011, nr 2(21), s. 41-54 ks. Andrzej Kielian Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kr
ks. Andrzej Kielian gółowe, na poszczególne lata nauki, na odpowiednią liczbę jednostek lekcyjnych,
ks. Andrzej Kielian tematyczne: szlakiem Karola Wojtyły, św. Kingi, architektury drewnianej, czy też
STUDIA GDAŃSKIE IV (1930) Ks. Andrzej KowalczykNIEKTÓRE PROBLEMY LITERACKIE I EGZEGETYCZNEKAZANIA NA
118 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK nośnie powołania uczniów, wypowiedzi na temat stosunku Jezusa dc Prawa, na
120 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK gdy Jezus dokończył tych słów”. W kazaniu na górze znajdujemy kilkakrotnie
124 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK dectwem tego jest termin „Tora Mesjasza” znajdujący się w midraszu Qoh 11,
126 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK Zupełnie odmienne stanowisko zajmuje B. C. Butle r2 Jego zdaniem Łukasz po
128 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK sucia i ukazywać właściwy sens ludzkiej egzystencji. L. K ó h 1 e r25 twie
130 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK tylko w znaczeniu „wypełnienie prorocze, udoskonalenie”. Mimo wszystko kon
132 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK jest największym w Królestwie niebieskim; żadne też przykazanie nie było p
20236 IMG 10 HE ima, ziarno zbóż i ich przetwory, nasiona strączkowych, produkt)! uboczne
również materiały ikonograficzne, zabytki architektoniczne bądź ich detale, ltp.) Praca powinna licz

więcej podobnych podstron