7862365771

7862365771



ks. Andrzej Kieiian

wiele razy z utrwalonymi na taśmie zjawiskami i wydarzeniami. Posługując się zbliżeniami, przyspieszeniem i zwalnianiem filmu, uwypuklimy szczególnie ważne momenty różnych procesów. Film stwarza przy tym wszystkim widzom jednakowe, korzystne warunki oglądania i słuchania. Przedstawia w syntetycznym ujęciu genezę i rozwój określonych wydarzeń, procesów i postaw. Może więc służyć do zaznajamiania uczniów z nowym materiałem, utrwalania go, a niekiedy również do kontroli i oceny wyników nauczania. Aby tak było, nauczyciel powinien obejrzeć film przed projekcją w klasie oraz ustalić rolę i miejsce, jakie ma spełniać na prowadzonych zajęciach17. Należy także przygotować uczniów do jego odbioru, sugerując wcześniej, na jakie elementy powinni zwrócić uwagę. Film można wyświetlać w całości, z przerwami bądź jedynie jego fragmenty. Ważną rolę odgrywa opracowanie materiału przyswojonego z projekcji. Podsumowanie treści filmu warto pozostawić pracy uczniów, wspierając ich niekiedy pytaniami lub wskazówkami - daje to lepsze rezultaty niż podsumowanie dokonywane tylko przez nauczyciela. Propozycja filmu jako pomocy katechetycznej powinna inspirować uczniów do działania i kształtowania postaw18.

Film może także służyć jako unaocznienie treści tematów szczególnie skomplikowanych w przekazie werbalnym. Pod tym względem dobrym przykładem jest seria krótkich, trwających do dziesięciu minut filmów edukacyjnych przygotowanych dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych przez Wydawnictwo Święty Wojciech we współpracy z kanałem religia.tv.

Kolejną z serii pomocy multimedialnych jest przygotowana za pomocą programu komputerowego prezentacja. Jest ona współczesnym nośnikiem obrazu i słowa, a czasem i dźwięku; jej elementami mogą być także krótkie filmy. Prezentacja może zawierać slajdy ilustratywne (obrazy, porównania) lub informacyjne (zawierające nowy materiał poznawczy oraz ikoniczny). Przystępując do konstrukcji takiego obrazu

17    Por. W. Okoń, Wprowadzenie..., dz. cyt., s. 282; C. Kupisiewicz, Podstawy..., dz. cyt., s. 132.

18    Por. B. Pojawa,Środki..., dz. cyt., s. 315n.

48



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ks. Andrzej Kieiian lekcji. Dostępne są multimedialne katechizmy i gry dydaktyczne dla dzieci ze szk
ks. Andrzej Kieiian nego spotkania z Nim. Skuteczność stosowanych pomocy dydaktycznych zależy jednak
ks. Andrzej Kieiian macji bądź ich przetwarzania1. Pomoce dydaktyczne mają służyć temu, by oszczędzi
ks. Andrzej Kieiian by uczestniczące w liturgii są tylko biernymi widzami”12. Dzieci i młodzież częs
STUDIA GDAŃSKIE IV (1930) Ks. Andrzej KowalczykNIEKTÓRE PROBLEMY LITERACKIE I EGZEGETYCZNEKAZANIA NA
336 (13) 336 Podstawy nawigaqi morskiej Wiele instytutów badawczych na świecie od lal zajmuje się pr
samo jak problemy z żuciem i połykaniem. Na skutek braku celowości posługiwania się rękoma i w wynik
IMGG Na sankach Wykonaj obliczenia i posługując się wynikami pokoloruj rysunek według następującego
•    W przypadku prac opartych na studium przypadku należy posługiwać się
Celem kursu jest rozwijanie 4 sprawności językowych na poziomie B2+. Osoba posługująca się językiem
Humanitaryzacja konfliktów zbrojnych na morzu miotowy Trybunał. Posługiwał się on m.in. niejasną
Maszyna Von Neumana cz II 2 Budowa PMC: Zakładamy, że PMC (maszyna iednoadresowal operuje na słowach
img101 2 abłorbancji na stężenie rozdzielanych substancji, posługując się odpowiednimi krzywymi kali
Nowe skanowanie 20080122070707 000000015 tif szym ciągu będziemy się opierali na wzorach wyprowadzon
RZYM 108 Na szczęście, już zdołał wyjąć klucz, tak że nie musiałam go przeszukiwać. On bywał u mnie

więcej podobnych podstron