7862366454

7862366454



Podstawowym zastosowaniem tego typu sieci jest aproksymacja funkcji nieliniowych a przede wszystkim modelowanie;

2)    sieci samoorganizujące się, zwane sieciami Kohonena. Podstawowym ich zastosowaniem jest wykrywanie zgrupowań danych, czyli analiza statystyczna;

3)    sieci ze sprzężeniami zwrotnymi, wśród których naczelne miejsce zajmuje architektura zaproponowana przez J. J. Hopfielda. Gtówny powód zainteresowania tego typu sieciami stanowi możliwość badania zjawisk zachodzących w silnie sprzężonym układzie dynamicznym złożonym z wielu prostych jednostek.

Biorąc pod uwagę kierunkowość działania sieci wyróżnia się następujące typy architektur sztucznych sieci neuronowych [9]:

-    sieci jednokierunkowe (ang. feed forward networks), tj. sieci o jednym kierunku przepływu sygnału;

-    sieci rekurencyjne, tj. sieci ze sprzężeniem zwrotnym (np. sieci Hopfielda oraz sieci BAM);

-    sieci komórkowe.

Uczenie (trenowanie) sieci jest najważniejszym z etapów działania sieci neuronowych. Pozostałe to testowanie i normalne działanie, kiedy to nauczona już sieć jest wykorzystywana do rozwiązywania nowych zadań. Od nauczenia sieci zależy jakość wyników, jakie generuje. Stosuje się dwie metody uczenia sieci neuronowej: z nauczycielem (ang. supen/ised learning) i bez nauczyciela (ang. unsupervised learning) [8]. Pierwsza polega na tym, że sieci podaje się prawidłowe odpowiedzi na konkretne sygnały wejściowe i porównuje się je z wyjściem sieci. Różnica jest traktowana jako błąd i wpływa na proces uczenia sieci. Jesttzw. reguła „delta”. Na niej opierają się różne strategie uczenia z nauczycielem. Najważniejsza z nich to wspomniana już metoda wstecznej propagacji błędów [12]. „Nauczyciel” trenujący sieć jest to obiekt, najczęściej komputer wyposażony w odpowiednią bazę danych, który podaje sieci przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami. Uczenie sieci polega tu na naśladowaniu sposobu działania nauczyciela. Celem procesu uczenia jest uzyskanie zgodności między wyjściem neuronu a wymaganą odpowiedzią.

Drugi wariant to uczenie bez nauczyciela, czyli samouczenie się sieci. Nie podaje się prawidłowej odpowiedzi. Sieć sama musi wydobyć pewne kategorie lub cechy ze zbioru danych wejściowych. Jest to analogia do działania ludzkiego mózgu. Człowiek ma bowiem zdolność spontanicznego klasyfikowania napotkanych obiektów oraz zjawisk (i później do rozpoznawania nowo napotkanych obiektów jako należnych do wcześniej wyuczonych klas). Metoda samouczenia się sieci opiera się na regule Hebba, która zakłada wzmacnianie połączeń między źródłami silnych sygnałów a neuronami, które na nie silnie reagują. W wyniku uczenia sygnały podobne do siebie są rozpoznawane przez pewne neurony, zaś inne ignorowane (ujemne wartości wyjściowe). Po ustaleniu się sygnałów wyjściowych wszystkich neuronów w całej sieci wagi wszystkich neuronów są zmieniane. Zmierza to do takiego dopasowania wag, aby uzyskać najlepszą korelację między sygnałami wejściowymi a zapamiętanym w formie wartości wag wzorcem sygnału, na który określony neuron ma reagować.

Procesy uczenia stanowią jeden z najważniejszych i najciekawszych elementów techniki sieci neuronowych. Eliminują one potrzebę programowania systemu złożonego z kilku jednostek równocześnie przetwarzających informacje. Nie do wyobrażenia jest zadanie „ręcznego” programowania sieci złożonej z kilkudziesięciu równocześnie pracujących procesorów (neuronów). Sieć neu-

52



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sieci komputer tego typu zdjęty jest z klientów ciężar funkcjonowania jako serwery wobec innych klie
Slajd35 Sfingolipidy i ceramidy Zasadniczą wadą tego typu preparatów jest wysoka cena. Stosowane zew
2.2.1    Sprężarki wyporowe Zasadą działania tego typu sprężarek jest zassanie
IMG 64 (4) Cechą wyróżniającą dla tego typu rękawów jest to, że można je przedłużać stosując urządze
INSTR3 (2) Półgąsienicowy transporter opancerzony Sdkfz 251 był jednym z dwóch podstawowych wozów te
skanuj0051 2 Poprzednia reakcja (wydzielanie NH*?) nie ma tego typu ograniczeń (jest bardziej selekt
kscan08 Zaletą tego typu miareczkowania jest: 1)    duża czułość — można tą metodą o
książka (118) Elementy prawa obowiązki. Przykładem tego typu aktów jest np. nadanie obywatelstwa pol

więcej podobnych podstron