7921506998

7921506998



O motywacji do nauki

12. Motywacja najmłodszych uczniów

Proces motywowania rozpoczynamy już w przedszkolu. Jest to bardzo istotny etap w życiu dziecka. Ważne, by w tym czasie możliwie najszerzej wspierać dzieci, różnymi metodami kierować ich wzrastaniem, gdyż do ok. 10 roku życia rozwija się mózg człowieka.

Każde dziecko już od najmłodszych lat ma potrzebę uczenia się, a chęć jej zaspokajania staje się dla niego napędem do działania. Ten naturalny zapal do uczenia się utrzymuje się na ogól w pierwszej fazie nauki szkolnej. Dzieci są zafascynowane szkolą, lubią zaspokajać oczekiwania nauczyciela, chętnie wykonują wszystkie prace, które wymagają od nich aktywności. Zadaniem nauczyciela w tym czasie jest utrzymywanie tego naturalnego zapału, a to wymaga dużej znajomości psychiki dziecka i elastyczności w działaniu. Należy pamiętać, że w tym okresie nauczy ciel jest dla ucznia wzorem, autorytetem. Każde słowo tego ulubionego nauczyciela może zdecydować o stosunku dziecka do całej instytucji szkolnej, może podtrzymać entuzjazm lub wywołać rozczarowanie, a nawet stres. Należy wystrzegać się nietaktownych uwag bądź pochopnych ocen. Bardzo istotne natomiast są tu atrakcy jne formy organizacji pracy, stosowanie ciekawych środków dydaktycznych, a przede wszystkim indywidualizacja zarówno na zajęciach szkolny ch jak i w ramach nauki domowej.

Osiągnięcia ucznia zależą od samoakceptacji, poczucia własnej wartości. Dzieci uczą się tego, co obserwują i czego same dośw iadczają:

Dlatego tak ważne jest, by stale przekazywać pozyty wne wzorce, uczyć analizowania i oceny sytuacji oraz wyciągania wniosków z dokonanych działań. Nauczyciel powinien przyjąć rolę przewodnika, który pomoże, doradzi, pokieruje i jeśli trzeba - zawróci ze zlej drogi. By tak było, najpierw musi ucznia dobrze poznać, określić jego mocne i słabe strony, by odpowiednio dobrać metody pracy i sterow ać jego rozwojem.

By mówić o motywacji do nauki, trzeba uświadomić sobie, że każdy człowiek - od tego najmniejszego do zupełnie dojrzałego - potrzebuje do działania określonego celu. Jeśli uczeń nie będzie dążył do tego, aby się czegoś nauczyć, to mimo stosowania najlepszych środków

SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO 1 DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W KIELCACH



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
O motywacji do nauki 4. Zachowania nauczycieli demotywujące uczniów2 1.    Nauczyciel
IMG27 Motywacja i emocje Motywacja (motivabon) - wszystkie procesy zaangażowane w rozpoczęcie, kier
IMG27 Motywacja i emocje Motywacja (motivabon) - wszystkie procesy zaangażowane w rozpoczęcie, kier
Motywacja i emocje Motywacja (motivation) - wszystkie procesy zaangażowane w rozpoczęcie, kierowanie
Motywacja i emocje Motywacja (motivation) - wszystkie procesy zaangażowane w rozpoczęcie, kierowanie
O motywacji do nauki Jak pobudzać motywację u młodego człowieka? Na swoich zajęciach przedstaw uczni
O motywacji do nauki Warto przeczytać: http://www.ceo.ore.pl/sites/default/files/news-files/uczniowi
O motywacji do nauki 1.2. Motywacja zewnętrzna Najczęściej uczniowska motywacja do nauki ma charakte
O motywacji do nauki 6. Behawiorystyczna koncepcja uczenia się i motywowania uczniów do nauki, czyli
O motywacji do nauki 8. Wyuczona bezradność Jednym z najgorszych efektów procesu nauczania- uczenia
Treści programowe ćwiczeń: 1.    Wzbudzanie motywacji uczniów do nauki. 2.
O motywacji do nauki Czołowym przedstawicielem tej psychologii byl Abraham Maslow, Ważna część jego
O motywacji do nauki Ważnym elementem dla psychologów humanistycznych jest także wychowanie etyczne.
O motywacji do nauki przekazywania wiedzy, nie uzyskamy tego, aby opanował ją trwale lub też umiał z
O motywacji do nauki Poziom zadań powinien być dostosowany do możliwości indywidualnych ucznia. Duża
O motywacji do nauki odpowiedzialności. Jednocześnie należ)- pamiętać, że właściwie zmotywować do
O motywacji do nauki Motywacja zewnętrzna może z czasem przerodzić się w motywację wewnętrzną - ucze

więcej podobnych podstron