7921507042

7921507042



78 Magdalena Daszkiewicz

W celu poznania rzeczywistego wizerunku marki terytorialnej można przeprowadzać badania zmierzające do określenia tzw. zmodyfikowanych wskaźników świadomości. Dzięki takim wskaźnikom można zmierzyć stopień skojarzenia miejsca z konkretnym komponentem wizerunku (np. atmosferą miejsca, rodzajem atrakcji turystycznych). Określenie świadomości miejsca może stanowić punkt wyjścia do dalszych badań, które pozwolą na zwiększenie wiedzy dotyczącej postrzegania marki terytorialnej.

4. Metody badania mentalnego obrazu marki terytorialnej

Badania oparte na swobodzie skojarzeń są przydatne w określaniu mentalnego obrazu, będącego odzwierciedleniem ogólnych wrażeń dotyczących miejsca. W celu uzyskania takiego obrazu można poprosić respondentów, by własnymi słowami opisali wizerunek kraju, miasta lub regionu, lub zadać pytania o skojarzenia z badanym miejscem.

Dobry m przykładem badań wizerunku terytorialnego z wykorzystaniem pytań otwartych są badania R. Prentice’a i V. Andersen dotyczące Irlandii. Respondentom zadano pytanie „Jakie skojarzenia masz z Irlandią jako krajem” (What doyou associate with Ireland as a country). Materiał jakościowy został poddany indukcyjnej analizie treści i skategoryzowany w celu opisania wymiarów wizerunkowych1. Wśród najczęstszych skojarzeń z Irlandią znalazły się:

-    Guinness,

-    piękny kraj, piękne krajobrazy,

-    zieleń,

-    przyjaźni ludzie,

-    muzyka (muzyka celtycka, irlandzki folk),

-    Shamrock (trójlistna koniczyna, symbol irlandii),

-    taniec,

-    The Troubles2.

Część atrybutów (takich jak krajobraz czy gościnność mieszkańców) mogłoby zostać poddanych pomiarowi z wykorzystaniem skal. Standaryzowane podejście nie doprowadziłoby do uzyskania informacji na temat unikatowych elementów wizerunku (Guinness, Shamrock, muzyka irlandzka), co było możliwe dzięki zastosowaniu pytań otwartych.

Badania umożliwiły również pogłębienie informacji dotyczących ogólnych skojarzeń z Irlandią. Respondentów, którzy podawali skojarzenia związane z archi-

1

R. Prentice, V.Andersen: Evoking Ireland. Modeling tourist propensity. Annals of Tourism Research vol. 27. no. 2, Elsevier Science Ltd 2000, s. 501-505.

2

The Troubles to nazwa trwającego ponad 30 lat konfliktu w Irlandii Północnej. Jego rozpoczęcie określa się na początek lat 60.. a zakończenie określa się datą porozumienia podpisanego w Belfaście 23 maja 1998 roku.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2. Istota i pojecie wiedzy (nauki) Działalność ludzi mająca na celu poznanie rzeczywistości, wyrasta
Public Relations Wykładowca: dr Magdalena Daszkiewicz WIZERUNEK FIRMY A ODPOWIEDZIALNOŚĆ
img094 38 Dydaktyka ogólna wprawdzie dobre poznanie rzeczywistości względnie stabilnej, w której bad
174 Z a ł. nr 2 II. Zakład Szkolenia Inwalidów ul. Szamarzewskiego 78/82 60-569 Poznań, tel. 430-95
kupisiewicz dydaktyka ogólna7 38 Dydaktyka ogólna wprawdzie dobre poznanie rzeczywistości względnie
skanuj0015 164 Magdalena Podsiadło obiektywizm poznania i brak możliwości zachowania dystansu wobec
Slajd6 (128) 4.    Wyobraźnia Czyli rozwijanie czynnika poznania rzeczywistości poprz
80 Magdalena Daszkiewicz ciarskie”). Wśród innych przywoływanych skojarzeń można wymienić te
82 Magdalena Daszkiewicz Jak już wspomniano, metody oparte na swobodzie skojarzeń pozwalają uchwycić
NAUKI O ZARZĄDZANIU MANAGEMENT SCIENCES 2(11) » 2012_ ISSN 2080-6000 Magdalena Daszkiewicz Uniwersyt
76 Magdalena Daszkiewicz swobodzie skojarzeń1. Wykorzystuje się w tym wypadku pytania otwarte w wywi
Definicja nauki • system czynności badawczych służących do obiektywnego poznania rzeczywistości i
IMG78 (5) I4. forowanie wskaźnikowe, ewapotranspiracia rzeczywista gleby bez roślin oraz pszenicy j
Ocena „5” Grupa 1 Uczeń wyjaśnia metody najczęściej stosowane w celu poznania hasła. Grupa
345 (2) 78.Pozbywanie się wymówek Nie mo rzeczy niemożliwych: do wszystkiego można w jakiś sposób

więcej podobnych podstron