8254445608

8254445608



Ne 9


PRO CHRISTO—WIARA I CZYN


Str. 615


Pyt. Czy Kościół Katolicki zabrania czytania Biblji?

Odp. Nigdy w świecie. Tylko, ponieważ Biblja jest w wielu miejscach bardzo tiudna do zrozumienia, szczególnie w swych księgach prorokich, lub opisujących czasy starożytne, gdy panowały zwyczaje i poglądy dla naszej epoki zupełnie niezrozumiałe i nieraz conajmniej dziwne; ponieważ następnie dawne tłómaczenie polskie X. wujka, jest często w swej starej połszczyźnie niezrozumiałe, a tłómaczenia nowożytnych, żywych języków niezawsze oddają wiernie znaczenie tekstów w językach martwych, któremi była pisana Biblja—dlatego też Kościół nie pozwala czytać tekstów Biblji, których brzmienie w językach nowożytnych nie zostało zaaprobowane przez władze kościelne, i które nie mają obok siebie podanego objaśnienia uczonych biblistów.

By zgłębić brzmienie i znaczenie poszczególnych ksiąg i tekstów Pisma Świętego, należy odbyć głębokie studja historyczne, archeologiczne, lingwistyczne i teologiczne. Na to ogół społeczeństwa nie zdobędzie się nigdy, a bez tego przygotowania może sobie niejedną rzecz fałszywie wytłumaczyć. Dlatego tyle ostrożności Kościół zaprowadza, by to, co jest źródłem najwyższej Prawdy, nie stało się okazją do zgorszenia i do przewrotnych nauk.

Ale Kościół zawsze poleca czytanie tych kart mądrości, szczególnie tak jasnych, budujących i pełnych prawdy życia, jakiemi są cztery Ewangelje.

Pyt. Czy Biblja jest słowem Bożem, czy dziełem ludz* kiem?

Odp. I tern i tem. W ten sposób, że Pan Bóg dawał natchnienie pisarzom świętym do napisania i to do napisania takich lub innych rzeczy. I dlatego Pismo Święte, którego pierwszym co do treści autorem jest Pan Bóg, jest nieomylne. Sposób jednak przedstawiania tych rzeczy pozostał w zależności od łudzi piszących. Każdy według swych indywidualnych zdolności, przygotowania literackiego i wykształcenia oddawał tę treść przez Boga natchnioną.

Dlatego też Biulję możemy nazwać pod tym względem dziełem ludzkiem i dlatego tyle w niej jest odrębnych cech



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ne 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 643 Gdyby owi pseudouczeni głosili swoje pseudouczone teorje w
Ne 9.PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 645. niowego tylko do inteligencji bylobv małodusznością i grzech
Ne 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 603 3. Specjalnie zaś dla uświątobliwienia duchowieństwa, — aby
Ne 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 643 Gdyby owi pseudouczeni głosili swoje pseudouczone teorje w
Ne 9.PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 645. niowego tylko do inteligencji bylobv małodusznością i grzech
N° 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 619 i nie dał się też łatwo pozyskać do nowych, choćby
Ns 9 PRO CHRISTO—WIARA 1 CZYN _ Str, 621, szego poznania mistycznego życia Chrystusa, wznosił ich se
.Na 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 595Czem jest „Akcja katolicka” i jaki jest jej stosunek do innyc
Nfe 9_PRO CHRISTO—WIARA I CZYN _Str. 627 powrócił do domu, lecz natychmiast wskutek wyczerpania poło
Ni 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 631. 7.X 28 powstanie 10 nowych organizacji. „Dzień” poprzedzała
PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 641Ns 9 winna z przed oczu, nie żądając nic dla siebie, z wszelkiego
■Nb 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str, 647 kiestrą, złożenie wieńca na grobie Nieznanego Żołnierza i
Ne 9PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 651 Organizacja nie dąży do skupienia pod swemi sztandarami
PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 653 odróżniają od innych organizacyj katolickich, lecz także nadają je
JsTe 8 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 601 Na nic się nie zdadzą szumne hasła, obchody, manifestacje,
Na 9. PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 607 one wspólne sprawy, wspólne dobra i że pomagają sobie nawzaj
Ne 9 PRO CHR1STO—WIARA I CZYN Str. 609 Pytanie obecne bierze za punkt wyjścia człowieka „ziemskiego”
JSTe 9. PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 611. się niema nic do powiedzenia, albo, że wszystko w nas prz
Nt 9 PRO CHRISTO—WIARA I CZYN Str. 617 3. Albo innych ucz rozumu, albo razem z nimi cierp. Oświeć ch

więcej podobnych podstron