8328607516

8328607516



Klasa II

ZAKRES PODSTAWOWY Kształcenie literackie i kulturowe

Dział

Programowy. Tematyka i problematyka

Wymagania podstawowe (oceny: dopuszczający i dostateczny)

Wymagania ponadpodstawowe (oceny: dobry i bardzo dobry)

1. ROMANTYZM UCZEŃ:

1. Przełom romantyczny

- wyjaśnia dwa znaczenia terminu „romantyzm"

- ogólnie przedstawia filozoficzne podłoże romantyzmu

(nazwa nurtu ideowo-artystycznego i epoki)

(w zakresie wiadomości z podręcznika)

Johann Wolfgang

- podaje różne znaczenia przymiotnika

- wymienia zainteresowanie średniowieczem i mitami

Goethe. Faust (wybrane

„romantyczny'. odwołuje się do jego etymologii

Północy jako ważne tendencje nowej epoki

fragmenty)

- określa cechy i nastrój krajobrazu romantycznego w

- przedstawia mit człowieka faustycznego

malarstwie (na przykładach konkretnych dzieł).

- na wybranych przykładach pokazuje, jak dzieła

odnosi je do zjawisk kulturowych i literackich

różnych dziedzin sztuki ukazują te same idee

Friedrich Schiller. Do

- wyjaśnia nazwę „literatura burzy i naporu . podaje

romantyczne

Radości

jej główne cechy i twórców

- na podstawie czytanego fragmentu Fausta wskazuje

- podaje podstawowe informacje o Goethcm

cechy stylu romantycznego (np. środki językowej

malarstwo romantyczne

- streszcza historię Fausta (na podstawie notki z

ekspresji, elementy języka potocznego, słownictwo

podręcznika)

rzadkie i przestarzałe itp.)

- interpretuje fragment Fausta ukazujący bohatera w

- wykorzystuje literaturę przedmiotu (z podręcznika) do

chwili zwątpienia (początkowy)

pogłębienia odczytania dzieła Goethego

- wyjaśnia przesianie dzieła: pochwalę twórczej

- wnioskuje, jakie wartości ody Do Radości

aktywności i pracy na rzecz społeczeństwa.

zadecydowały, iż jest ona dziś hymnem europejskim

krzewienie postępu

- dostrzega nawiązania do romantycznej kreacji szatana

- określa koncepcję szatana zawartą w Fauście

kusiciela w poezji współczesnej (Prospekt W.

- wskazuje główne idee zawarte w odzie Do Radości

Szymborskiej)

- analizuje poetykę wiersza:

- na przykładach omówionych dzieł wskazuje związki

F określa cechy gatunku i jego związek z tematem

F określa funkcje apostrof i innych środków retorycznych

F dostrzega cechy wersyfikacji i inne wykładniki regularności budowy

między malarstwem i literaturą oraz literaturą i muzyką

2. Bunt młodych

- odczytuje (recytuje) Odą do młodości z właściwą

- interpretuje Odą do młodości w kontekście biografii

dykcją i intonacją

autora (filomaci)

Adam Mickiewicz, Oda

- interpretuje utwór jako manifest młodych:

- przedstawia nieco szerzej Towarzystwa Filomatów i

do młodości,

F odnajduje w utworze hasła i idee

Filaretów (podaje etymologię nazw) oraz ich wpływ na

filomackie i nowe. romantyczne

życie i twórczość Mickiewicza

F określa podmiot liryczny (wskazując

- interpretuje obecny w Odzie do młodości motyw

Adam Mickiewicz.

właściwe formy wyrazowe)

ikaryjski

Romanlyczność

F dostrzega, iż kompozycja oparta jest na

- przedstawia odę jako gatunek

antynomii młodości i starości

- interpretuje Romanlyczność w kontekście polemiki

F wskazuje w utworze środki artystyczne i

romantyków z klasykami

Juliusz Słowacki.

określa ich funkcje

- w związku z postacią Karusi wyjaśnia, jak romantycy

Kordian (fragment z

F wymienia cechy romantyczne

interpretowali szaleństwo

podręcznika)

(nastrojowość. bunt) i klasyczne (gatunek.

- w sposób pogłębiony interpretuje rozterki Kordiana;

hasła wspólnotowe, postęp, nawiązania

porównuje je z dylematami Hamleta

antyczne) utworu

- na podstawie poznanych utworów wyjaśnia, czym był

- przedstawia Towarzystwa Filomatów i Filaretów

romantyczny indywidualizm

(podaje etymologię nazw) oraz ich wpływ na życie i

- wyjaśnia, czym była romantyczna „choroba wieku ' i

twórczość Mickiewicza

odnosi ją do biografii romantycznych

- wyjaśnia, dlaczego Romanlyczność można uznać za

- samodzielnie znajduje bibliografię na temat życia i

utwór programowy (manifest romantyzmu)

twórczości jednego z poetów romantycznych (sporządza

- interpretuje polemikę narratora ze starcem jako

krótki wykaz literatury przedmiotu)

starcie się dwóch odmiennych światopoglądów

- pisze esej na temat funkcjonowania motywu buntu.

-    wnioskuje, dlaczego narrator ballady opowiada się po stronie ludu

-    wskazuje idee, postawy i inne elementy romantyczne (np. ludowość, irracjonalizm, spirytualizm, indywidualizm, bunt przeciw konwencjom)

-    wyjaśnia termin „irracjonalizm”

-    wskazuje środki językowe i je klasyfikuje (leksykalne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe)

-    interpretuje fragment Kordiana ukazujący wewnętrzne rozterki bohatera

-    wyjaśnia, w jaki sposób poeta oddał psychologiczną prawdę o młodości

-    w postaci Kordiana wskazuje niektóre cechy

wykorzystując utwory z różnych epok



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZAKRES ROZSZERZONYKształcenie literackie i kulturowe Dział Programowy. Tematyka
Dietrich Język polski klasa VIII. W ogrodzie świata. Podręcznik do kształcenia literackiego i kultur
Źródło: A. Klimowicz, Teraz polski. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego
Język polski "Słowa na podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla
•    Integracja kształcenia literackiego, kulturowego i językowego. •
W ZAKkESIE kształcenia literackiego i kulturalnego Umiejętność wyrazistego czytania i wygłaszania
W ZAKRESIE kształcenia literackiego i kulturalnego Umiejętne posługiwanie się techniką cichego czyta
KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTURALNE A. LEKTURA OBOWIĄZKOWA 1.    Utwory nawiązujące d
Zdjęcie1091 Treści, sposoby oraz metody kształcenia literackiego i kulturalnego na szczeblu nau
Piotr ZbrógJęzyk polski Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy c
322.    Jędrychowska Karla r Integracja kształcenia literackiego 1 kulturalnego
Program studiów II stopnia - Literatura i kultura renesansu Program studiów II stopnia (magisterskic
Kasprzakowa B., Język polski VIII. Radość czytania. Podręcznik do kształcenia literackiego i kultura
DYDAKTYKAPOLONISTYCZNA NR3(12)/2017 ISSN 2451-0939 Kształcenie literackie i kulturowe: Roman Magryś,
metody, formy i programy kształcenia stanowić podstawę studiów literatury i służyć do formułowania
Dział programowy: Kultura i społeczeństwo Komunikacja Uczeń: Wok (P) s. 91 - 94. w

więcej podobnych podstron