8328607533

8328607533



groteska, satyra, tragizm) i wyjaśnia ich funkcje •ó wyjaśnia tytuł, odnosząc go do formy gatunkowej szkicu

S wskazuje przyczyny tragedii ukazanej w

•ó wyjaśnia przesianie utworu, wiążąc je z programem polskich pozytywistów

3. Labirynty realizmu

- przedstawia cechy noweli pozytywistycznej (na

- interpretuje Kamizelkę jako nowelę z „sokołem"

podstawie przeczytanych utworów)

- w czytanych utworach odróżnia cechy typowe dla

Bolesław Prus,

- streszcza nowele, określając ich przesianie

pozytywizmu oraz oryginalne, będące wykładnikami

Kamizelka,

- omawia kompozycję każdej z czytanych nowel

mistrzostwa Prusa nowelisty

inne nowele, np. Omyłka

- charakteryzuje narratora czytanej noweli

- interpretuje Lalkę jako powieść dojrzałego realizmu

- określa funkcję narratora dziecięcego

- interpretuje obraz Warszawy ukazany w Lalce

Bolesław Prus, Lalka

- na podstawie Omyłki rekonstruuje obraz życia

- analizuje język i styl każdego z narratorów

społecznego w czasie powstania styczniowego (i po

- wskazuje różne formy narracji (pierwszoosobową,

jego upadku)

trzecioosobową, monolog wewnętrzny, mowę pozornie

- odnajduje w Lalce cechy powieści dojrzałego

zależną) i określa ich rolę w powieści realistycznej

realizmu

- określa funkcje zastosowanych w powieści

- charakteryzuje świat przedstawiony utworu (określa

retrospekcji

czas, miejsce, postacie i wydarzenia - z odwołaniem

- w pogłębiony sposób interpretuje tytuł powieści,

do tekstu)

odnosząc go także do toposu człowieka marionetki w

- omawia budowę akcji i fabuły, wskazuje wątki

rękach losu

- przedstawia obraz życia społecznego ukazany w

- analizuje język postaci jako sposób ich

Lalce (wskazuje i charakteryzuje przedstawicieli

indywidualizacji

różnych warstw społecznych i środowisk)

- określa funkcje stylizacji środowiskowej języka

- wymienia i charakteryzuje bohaterów; wskazuje ich

bohaterów (np. germanizmy w języku Mincla, język

cechy typowe i indywidualne

Żydów, elementy gwarowe w mowie postaci

- charakteryzuje Wokulskiego jako postać złożoną.

pochodzących ze wsi itp.)

noszącą cechy romantyczne i pozytywistyczne

- w sposób pogłębiony, z uwzględnieniem kontekstu

- określa narratorów i rolę każdego z nich (odwołując

kulturowego, analizuje źródła tragizmu Wokulskiego

się do tekstu)

- odnajduje ukryty w powieści komentarz autorski (np.

- wskazuje różne możliwości interpretacji tytułu

tytuły rozdziałów)

- interpretuje Lalkę jako powieść o miłości.

- interpretuje otwarte zakończenie powieści

społeczeństwie, rodzącym się kapitalizmie, rozkładzie

- interpretuje powieść, wykorzystując różne konteksty

społecznym, mieście itp.

(np. historyczny, literacki itp.)

- interpretuje Lalkę jako powieść wielkich

- dokonuje syntezy zagadnień dotyczących powieści

rozczarowań epoki, przedstawia krytyczny i

pozytywistycznej

pesymistyczny obraz polskiego społeczeństwa w 2.

- pisze pracę w dowolnej formie na temat miejsca i

poi. XIX w.

-    wskazuje przykłady ezopowości języka i określa jej

-    pisze pracę (np. rozprawkę, esej, opinię) na temat swojego odczytania powieści

zadań prozy epickiej w okresie pozytywizmu

4. Swoi, obcy i

- wymienia asymilację Żydów, emancypację kobiet

- charakteryzuje sposób ukazania Żydów w Lalce

wyobcowani

oraz pracę u podstaw (oświatę wsi) jako punkty

- interpretuje nowelę Mendel Gdański jako utwór

programu pozytywistycznego; odnajduje je w

propagujący program pozytywistyczny (i napisany „na

Maria Konopnicka,

literaturze epoki

zamówienie")

Mendel Gdański

- dokonuje analizy i interpretacji noweli Mendel

- analizuje opisy w noweli Mendel Gdański (np.

Gdański:

bohaterów, zachowania tłumu) i określa ich funkcje

•f określa czas, miejsce, postacie i

- określa, w jaki sposób kwestia żydowska została

Eliza Orzeszkowa, O

wydarzenia składające się na świat

ukazana w literaturze i publicystyce XIX i XX wieku

Żydach i kwestii

przedstawiony

(teksty z podręcznika), uwzględnia kontekst historyczny

żydowskiej (fragment)

•ó charakteryzuje tytułowego bohatera

i społeczny

Wiktor Gomulicki, El

•f analizuje postawy innych postaci wobec

- wskazuje w wierszach Konopnickiej środki

mole rachim

pogromu żydowskiego

artystyczne tworzące stylistykę pieśni ludowej

•f interpretuje przesianie noweli

- interpretuje kreacje nadawcy i odbiorcy czytanych

także:

- czyta ze zrozumieniem teksty publicystyczne XIX-

wierszy

Bolesław Prus, Lalka

wieczne i współczesne podejmujące kwestię

- zabiera glos w dyskusji na temat miejsca kobiet we

żydowską

współczesnym życiu politycznym i społecznym, w

Maria Konopnicka. [4

- uczestniczy w klasowej dyskusji na temat

kulturze i sztuce

kto ciebie będzie

stereotypów i uprzedzeń

zlotem...], [4 jak poszedł

- określa sposób ukazania środowisk żydowskich we

król na wojnę...]

współczesnej prozie wspomnieniowej (np. we fragmencie prozy Józefa Hena)

Eliza Orzeszkowa,

- określa, jaki obraz wsi został ukazany w wierszach

Kilka słów o kobietach

M. Konopnickiej

- analizuje budowę wierszy i funkcję zastosowanych Środków stylistycznych

Maria Konopnicka.

- rozpoznaje ludową stylizację wierszy i określa jej

Kubek, ]Tu się droga

funkcję

załamała...]

-    czyta ze zrozumieniem artykuł Orzeszkowej, odnajduje w nim informacje o sytuacji kobiet w XIX

-    wyjaśnia określenia: emancypantka, feministka; wskazuje różnice znaczeniowe i stylistyczne

-    wyjaśnia, na czym polega kobiecy punkt widzenia w wierszach M. Konopnickiej należących do liryki osobistej

-    określa literackie sposoby budowania nastroju

7



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG423 Funkcje społeczne zieleni Uznanie terenów zielem i ich funkcji jako niezbędnego “lementu Życi
PEDAGOGIA 125 dopatrując się ich w funkcjonowaniu państwa, w ustroju, sensu largo. Jak J. Lelewelowi
emocjonalno-motywacyjna dzieci upośledzonych umysłowo a ich funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych.
P1350532 30 funkcji motywacyjnej. Osoby o niskich zarobkach, w stosunku do ich potrzeb maer* nych, z
P5195945 4.    Rodzaje ubezpieczeń społecznych i ich funkcje; 5.    Ub
skanowanie0032 2 A.    Dostarczanie informacji, wyjaśnień. W cdii przygotowania pacje
1 1513(1) -    podawanie komunikatów o spostrzeganiu trudności osoby badanej - ich fu
LISTOP AD Czcimy pamięć tych, którzy odeszli Wyjaśnienie symboliki grobu; wdrażanie do czczenia
6 technicznie, by były przedmiotem zajęć w szkole. Natomiast zasady ich funkcjonowania wystarczy, że
student zna zasady tworzenia form gramatycznych i ich funkcjonowanie w procesie komunikacji studen
Życie mikroorganizmów jest możliwe tylko w obecności wody. Ich funkcje życiowe są zależne od
sciaga.pl Przydawka - Części zdania i ich funkcja -    Gramatyka polska -
Przydawka - Części zdania i ich funkcja -    Gramatyka polska -

więcej podobnych podstron