8344044476

8344044476



Jak widać zajęcia z zakresu przedsiębiorczości:

■    w niewielkim tylko stopniu zwiększają prawdopodobieństwo, że młoda osoba zdecyduje się na podjęcie działań zmierzających do założenia własnej firmy;

■    przyczyniają się do rozpowszechnienia wiedzy na temat inicjatyw, działań i programów skierowanych do młodych ludzi chcących otworzyć działalność gospodarczą;

■    zwiększają zasób wiedzy uczniów, studentów o formach pomocy dla młodych przedsiębiorców, przez co stwarzają im szanse skorzystania z tego rodzaju wsparcia.

Biorąc pod uwagę zasygnalizowane wcześniej problemy, okazuje się, że mniejsza ilość godzin z przedmiotu Podstawy Przedsiębiorczości w zasadniczych szkołach zawodowych może przyczynić się do mniejszego w tej grupie zainteresowania pracą na własny rachunek. Jak jednak zauważa D. Rączko należałoby zadać sobie pytanie: Czy wprowadzony w 2002 r. przedmiot - podstawy przedsiębiorczości - jest wystarczającym działaniem, aby podnieść jakość polskiej kultury ekonomicznej? W warunkach znacznie ograniczonej liczby godzin, jakość nauczania odgrywa tu istotną rolę. Efektywność zajęć z tego zakresu uzależniona jest od następujących czynników:

■    w nauczaniu powinno wykorzystywać się zestaw podręczników i pomocy naukowych, które nie będą dostarczać wyłącznie teoretycznych formułek, ale także stanowić pomost łączący teorię z praktyką;

■    przedmiot powinien być prowadzony przez odpowiednio przeszkolonych nauczycieli, znających się na temacie, posiadających określoną wiedzę;

■    nauka podstaw przedsiębiorczości powinna znaleźć odzwierciedlenie w modelu absolwenta szkoły średniej, tym samym nauczanie tego przedmiotu powinno być właściwie uwzględnione w systemie szkolnym25.

Nauczanie przedsiębiorczości przyczynia się do wzrostu nie tylko wiedzy dotyczącej rzeczywistości rynkowej, ale stanowi także fundament pod zakładanie własnych firm przez młodych ludzi. Innymi słowy, zajęcia dotyczące przedsiębiorczości powinny prowadzić do wzbogacenia polskiej kultury ekonomicznej.

5.3 Podejmowanie działalności gospodarczej

W poniższym podrozdziale zostaną poruszone takie kwestie jak: skala przedsiębiorczości absolwentów, przyczyny i uwarunkowania podejmowania, bądź niepodejmowana działalności gospodarczej, charakterystyka firm tworzonych przez absolwentów.

5.3.1 Przedsiębiorczość absolwentów

W rzeczywistości krajów Europy Środkowo-Wschodniej zjawisko przedsiębiorczości jest czymś stosunkowo młodym i wiąże się ze zmianami społeczno-gospodarczymi, jakie zaszły po 1989 roku. W pewnym stopniu może mieć to wpływ na decyzję o zakładaniu firmy. W krajach, gdzie gospodarka wolnorynkowa jest zakorzeniona w tradycji działalność gospodarczą dziedziczy się pokoleniowo. W państwach postkomunistycznych mamy do czynienia z sytuacją całkowicie nową, więc odmienny będzie również proces stawania się przedsiębiorcą. O tych różnicach między Wschodem a Zachodem następująco piszą brytyjscy naukowcy w opracowaniu Young Entrepreneurs, Women Entrepreneurs, Co-Entrepreneurs and Ethnic Minority Entrepreneurs in the European Union and Central and Eastern Europę (Study)26:

Istnieje wyraźna różnica między krajami Unii Europejskiej a krajami Europy Środkowo-Wschodniej pod tym względem. Ponad połowa firm objętych badaniem, pochodzących z Europy Środkowo-Wschodniej prowadzona jest przez młodych

25    Rączko D., 2007, 2:88, czyli o kształtowaniu postaw przedsiębiorczych w polskiej szkole, [w:] (red.) Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa, s. 154.

26    (red.) Smallbone D., 2000, Young Entrepreneurs.....Middlesex University Business School, s. 15.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0029 (50) Jak widać, za efektywne możemy uznać tylko takie doskonalenie, w czasie którego zast
Image110 (4) Forum Czytelników Jak widać, program jest bardzo prosiy, tylko polecenie „Waitms 20” mo
Jest to oczywiście znana z mechaniki zasada minimum energii. Jak widać ma ona charakter uniwersalny
PA270065 przecięcia się stycznych luków - 74%; d) pominięcie problemu-10%. Jak widać z przedstawione
skanuj0010 (406) 20 PHP i MySQL dla każdego Jak widać nie ma w nim żadnych znaczników związanych z P
Obraz1 250 A. R. Radcliffe-Brown - Wyspiarze z Andamanów A zatem, jak widać, nie tylko zwyczajny ta
8. Zorganizować zajęcia z j. angielski ego w oddziale przedszkolnym. 9, Pracowaćw większym stopniu z
8. Zorganizować zajęcia z j. angielski ego w oddziale przedszkolnym. 9, Pracowaćw większym stopniu z
8. Zorganizować zajęcia z j. angielski ego w oddziale przedszkolnym. 9, Pracowaćw większym stopniu z
Finanse p stwa Wypych$2 243 Ocena zdolności kredytowej i pozycji rynkowej przedsiębiorstwa Jak widać
Działalność centrów, jak widać, zależy w ogromnym stopniu od właściwych kadr, które powinni tworzyć

więcej podobnych podstron