8598055723

8598055723



Monika Baer

Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Wrocławski

Agnieszka Kościańska

Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski

Antropologia i gender. Wprowadzenie

Antropologia społeczna/kulturowa, zwłaszcza w kontekście amerykańskim, ale w pewnym stopniu także w brytyjskim, od samego początku była dyscypliną relatywnie otwartą na badaczki oraz na problematykę dotyczącą płci i seksualności. W dużym stopniu wynikało to z zainteresowań kwestiami pokrewieństwa, rodziny i małżeństwa. Wiele z tych wczesnych projektów, nawiązując do przesłanek feminizmu „pierwszej fali”, miało charakter emancypacyjny - jak na przykład prace Elsie Clews Parsons. Podejścia analityczne zaproponowane w okresie międzywojnia przez autorki takie jak Margaret Mead czy Phyllis Kaberry wpisywały się w proces tworzenia aparatu teoretycznego ówczesnej dyscypliny. Inne wyprzedzały pod tym względem swoją epokę, jak to było, między innymi, w przypadku prac Żory Neale Hurston czy Ruth Landes. Niemniej jednak, mimo obecności studiów płci i seksualności, jak również kobiet, trudno uznać, że wymiary genderowe były znaczącą częścią dyskursu antropologicznego.

Sytuacja zaczęła zmieniać się począwszy od przełomu lat 60. i 70. XX w. wraz z tzw. zwrotem politycznym dyscypliny oraz pojawieniem się feminizmu „drugiej fali”. Inspirowane krytyką feministyczną antropolożki, odwołując się do koncepcji systemu sexlgender i teorii genderowego punktu widzenia (gender standpoint theory), ujawniały androcentryczny charakter dokonań dotychczasowej dyscypliny, zarówno na poziomie konstruowanych teorii, jak i zbieranych danych. Proponowały także narzędzia pozwalające na analizy relacji pomiędzy płciami w perspektywie międzykulturowej. Ówczesne projekty nie uniknęły jednak problemów dotyczących szerszej refleksji feministycznej tego okresu. Stawiały w centrum swych rozważań pomijane, czy niewystarczająco wszechstronnie studiowane do tej pory, „kobiety”. Jednak zarówno w kontekście analitycznym, jak i politycznym traktowały je jako uniwersalistyczną kategorię przekraczającą różnice. Niemniej jednak teoretyczny pluralizm ówczesnych antropologicznych debat feministycznych doprowadził dość szybko do spro-blematyzowania tych wczesnych przesłanek.

Zeszyty Etnologii Wrocławskiej nr 2014/1(20), ISSN 1642-0977 5



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Uniwersytet Wrocławski Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej E + NOLOGIAETHNOLOGY^^ WITHOUT
UniwersytetWrocławski Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej. Instytut Historii Sztuki. Instytu
WprowadzenieW Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego otwartość i
75 LATNA UW Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na
Pakiet ECTS - Europeistyka 11°, rok ak. 2010-11 8) Katedrę Etnologii i Antropologii Kulturowej, ul.
STUDIA ETHNOLOGICA Seria publikowana przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu
Uniwersytet Warszawski Wydział HistorycznyInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Ilona Sawicka
76 Zbigniew Jasiewicz Wreszcie prace poświęcone etnologii i antropologii kulturowej. Są to przede ws
Wstęp Wśród nauk o kulturze i społeczeństwie etnologia/antropologia kulturowa ma już swoją ustaloną
WYKAZ KIERUNKÓW STUDIÓW: Kierunki akredytowane przez PKA: etnologia i antropologia kulturowa, pedago
PROF. UAM DR HAB. ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA Z INSTYTUTU ETNOLOCII I ANTROPOLOCII KULTUROWE) UAM Centr
Sławomir Sikora Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UWKłopoty ze zbyt bliską kulturą albo

więcej podobnych podstron