870126689

870126689



Wskazuje on również na inne istotne determinanty jakości, a mianowicie to, że jakość osiąga się nie poprzez ocenianie, a poprzez profilaktykę, stąd też nie wymaga ona znacznych nakładów ze strony przedsiębiorstwa, jeśli tylko opiera się właśnie na zapobieganiu błędom (program określany często jako „zero braków” Crosby wprowadził w 1965 r.). Niektórzy autorzy określają definicję stworzoną przez Crosby’ego oraz, co za tym idzie, również i definicje innych badaczy, którzy sprowadzają jakość do dostosowania do wymagań, oczekiwań, preferencji i potrzeb klientów-jako definicję produkcyjną.

W literaturze przedmiotu dość obszernie analizowane jest japońskie podejście do jakości. Wśród prekursorów i znawców japońskiego stylu zarządzania jakością, szczególną uwagę zwrócić należy na K.Ishikawę oraz G.Taguchi’ego (lata 60. XX w.).

K.Ishikawa. w swoich rozważaniach dotyczących kształtu i znaczenia jakości, w szczególny sposób podkreślał satysfakcję klienta1. Definiował on jakość jako „rozwój, wzorzec, produkcję i usługę - najbardziej ekonomiczne, użyteczne i zawsze satysfakcjonujące klienta”. W zakresie koncepcji zarządzania jakością zasłynął on przede wszystkim ze swojej filozofii zarządzania, zawierającej 11 podstawowych zasad, dedykowanych nie tyle kadrze zarządzającej, co wszystkim pracownikom danego przedsiębiorstwa. Zasady te zostały zaprezentowane w tabeli 1.

Tabela 1 .Koncepcja jakości wg Ishikawy

Zasada

Treść zasady

1

„Początek” i „koniec” jakość tkwi w edukacji.

2

Pierwszym krokiem w kształtowaniu i doskonaleniu jakości w przedsiębiorstwie jest zawsze znajomość wymagań i potrzeb klientów.

3

Pożądany stan kontroli jakości jest wtedy, gdy dalsze inspekcje nie są już konieczne.

4

Konieczna jest profilaktyka, czyli eliminacja przyczyn problemów, a nie ich oznak.

5

Każdy pracownik powinien być odpowiedzialny za statystyczną analizę i kontrolę jakości swojej pracy.

6

Nie należy mylić i utożsamiać środków z celami.

7

W jakości należy położyć szczególny nacisk na cele długookresowe.

8

Wejściem i wyjściem jakości jest marketing.

9

Kadra kierownicza najwyższego szczebla nie powinna okazywać gniewu podczas przedstawiania podwładnym faktów.

10

W każdym przedsiębiorstwie 95% problemów może być rozwiązanych przy zastosowaniu siedmiu narzędzi jakości.

11

Spotkania i zebrania, na których nie przekazuje się żadnych informacji są fałszywe.

Źródło: opracowanie własne na podstawie S.T.Foster, Managing Quality an Integrative Approach, Prentice Hall, New Jersey 2001, s. 46.

13

1

A.Ghobadian, S.Speller, Gurus of ąuality. A framework for comparison, Total Quality Management, 1994, Vol. 5, Issue 3, s. 53-70.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
D. Uttale Zwróć uwagę na to, że niektórych liter się nie wymawia!det, hyggclig, ord, unnskyld, hord.
93 (123) nie może się na nich patrzeć, ho pani patrzy na niego, czy on patrzy na inne. To pani traci
wydaniami w językach biblijnych, jak i rozmaitymi wersjami tłumaczeń, w tym również na inne języki
nę Tatr, jak również na szczyt Babiej Góry. W ogólności niebezpieczeństwo chodzenia po Tatrach da si
Fanti2 Wstrząsy sejsmiczne wpływają również na poziome parcie gruntu, które nniżemy obliczyć ze
32 (573) nie oddziałują na inne. W niektórych specjalnych dziedzinach jest to jednak w pewnym stopni
Dodatek • PowerPoint pozwala nam również na wstawianie slajdów z innych prezentacji. Jest to pomocne
Siegel wskazuje, że tradycyjnie mówi się o edukacji poprzez patrzenie na znaczne postacie filozofów
img105 (18) Nadal mają one wpływ na przestrzeganie zasad czy norm postępowania. Istotną jednak zmian
Inne podejście do motywowania pracy, to teoria sprawiedliwości. Opiera się na założeniu, że ważnym
stat Page9 resize 39 Statystyka matematyczna gdzie również ©i C ©, przy czym ©o n Oi = 0. Oznacz to
IMG?11 Egz. nr 1 Z- Czekały na nas. A tu mogę położyć tu koło pana......że Jeszcze gdzieś się... N *
DZIĘKUJĘ ŻE JESTEŚ Za cierpkwość * za tros({e o dom i rodzinę, * za czasami na twarzy Sardzo groźną
IMGG44 łwokd na Imierć, kiedy ta śmierć po osaczeniu jego wojska wydaje się nie-I uchronną. Kochając
Uczeń na koniec trzecie] klasy szkoły podstawowej: 1)    wie, że ludzie posługują się

więcej podobnych podstron