870127234

870127234



kulturalnej. Przyjęliśmy przy tym, że chodzi nie tylko o pokazanie zjawisk, wydarzeń, faktów, ale także, a może przede wszystkim procesów znamiennych dla mechanizmów „dziania się ” w historii. Tylko w ten sposób można bowiem przeszłość zrozumieć, a nie tylko znać. Każdy z autorów uczynił to na swój sposób, uwypuklając preferowaną przez siebie problematykę, starając się jednak nie uchybić ogólnym założeniom serii"'.

Redaktor naukowy serii, profesor Maciej Serwański, sam będący autorem tomu „Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII” uważa, że dla zrozumienia wieku XX, a także tego, co dzieje się w wieku XXI, fundamentem jest świadome poznanie 300 lat historii czasów nowożytnych. Muszę przyznać, po wnikliwym przeczytaniu tego tomu, że profesor Serwański ma całkowitą rację.

Profesor Tomasz Schramm autor recenzowanego przeze mnie tomiku „ Wiek XX” tak pisze we wstępie: „problem chronologii, problem stawianiu cezur, czyli dat oddzielających jedną epokę od drugiej, jest zawsze dyskusyjny i ryzykowny. Świat nie zmienia się całkowicie nie tylko z dnia na dzień, ale i z roku na rok (...) Kiedy spogląda się na wiek XX sformułowanie „dawny świat się skończył” można odnieść do lat: 1914 i 7959-1991 (...) w okresie zawartym między nimi można jednak zauważyć i inne wielkie zjawiska: zmianę struktury społecznej prowadzącą do dominacji elementu miejskiego, powstanie społeczeństwa masowego, globalizację stosunków międzynarodowych we wszystkich aspektach. W dziedzinie politycmo-ideologicznej zjawiskiem szczególnie wyraźnie należącym do XX wieku byt totalitaryzm. Przejście do nowej epoki widoczne też jest w dziedzinie technologicznej i informacyjnej ”1 2.

Profesor Tomasz Schramm, wierny tezom C.K Norwida: „ historia to jest dziś, tylko cokolwiek dalej” oraz „kto chce mierzyć drogę przyszłą, musi wiedzieć, skąd się wyszło” kończy swoją książkę takimi oto konstatacjami: "Wielkie wydarzenia XX wieku wojny światowe, zbrodnie przeciwko ludzkości, kryzysy ekonomiczne i społeczne mimo wielorakich analiz nie do końca poddają się wyjaśnianiu historycznemu (...) wiek XX zrodził m. in. Przeświadczenie (jakże różniące się od dziewiętnastowiecznego), że los świata zależy od wyścigu między rozwojem świadomości ludzkiej i katastrofą. Dzisiaj tempo tego wyścigu jest bardzo wielkie (...) każda epoka ma swoje znaczenie i każda na swój sposób dla biegu tych dziejów była nieodzowna. Z odleglejszej perspektywy czasowej inaczej zapewne ocenione wstanie miejsce, jakie zajął w nich wiek XX. Ale mimo braku owej perspektywy już dzisiaj historyk może zaryzykować twierdzenie, że ludzkość opuszczająca ten wiek różni się ogromnie i wielorako od ludzkości, która weń wkraczała”3 4.

Wybitny skrzypek i dyrygent, Yehudi Menuhin, tak ujął tę kwestię: „próbując podsumować XX wiek muszę stwierdzić, że wzbudzi! największe nadzieje, jakie ludzkość kiedykolwiek żywiła oraz zniszczył wszelkie złudzenia i ideały ’ .

Natomiast Peter Rietbergen profesor historii kultury na Uniwersytecie Katolickim w Nijmegen w Holandii dzieli się z nami taką oto refleksją: „wielu przewiduje, że trzecie tysiąclecie ery chrześcijańskiej nie będzie już „nasze”. Kiedy Europa utraciła dominującą pozycję w świecie symboliczny koniec nastąpił w 1997 r., gdy Wielka Brytania i Portugalia przekazały Honkong i Makao Chinom - mówi się, że trzecie tysiąclecie będzie „azjatyckie” lub „pacyficzne”, a nie „europejskie”. Ale Europa będzie miała rolę do odegrania jako spadkobierczyni przeszłości, która nie może nie kształtować przyszłości. Właśnie interpretacja i wykorzystanie przeszłości będą wyznaczać bieg przyszłości”5.

1

M. Serwański, Historia powszechna. Wiek XVI- XVIII. Poznań 2001, s. 6.

2

   T. Schramm, Historia powszechna. WiekXX. Poznań 2001, s. 1-2.

3

   T. Schramm, op. cit. s. 222- 223.

4

   Ibidem, s. 221.

5

   P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury. Warszawa 2001, s. 445.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
102,103 mówiącymi rówieśnikami. Okazało się przy tym. że chodzi głównie o trudności w kojarzeniu wzr
Władysław M. Turski przez negację. Zapomina się przy tym, że niezawodność nie jest bezwzględna,
102,103 mówiącymi rówieśnikami. Okalało się przy tym. że chodzi głównie o trudności w kojarzeniu wzr
HISTORIA FILOZOFII NOWOŻYTNEJ Duchy różnią się od dusz jeszcze tym, że duchy nie tylko są żywymi
IMG$10 Zmiana ta następuje nie tylko w odniesieniu do 1 kg gazu, ale także w odniesieniu do dowolnej
Zdrowie To nie tylko brak choroby czy niedomagania, ale także dobre samopoczucie oraz taki stopień
IMG$10 Zmiana ta następuje nie tylko w odniesieniu do 1 kg gazu, ale także w odniesieniu do dowolnej
P1010503 J jca kształcenia ogólnego U sowenfplywają nie tylko na doskonalenie procesu kształcenia, a
DSC06183 Korzyści zawodowe z superwizji odnosi się nie tylko dzięki omawianiu własnych trudności, al
DSC00016 “W pojęciu wici u ekiologiow nisza obejmuje nie tylko wymagania wx(t!ędem środowiska,
Obraz5 bmp Strca iwiązany z pełnieniem ról występuje nie tylko w kontekście konfliktowych oczekiwań
Nadolski8 Będą to zatem nie tylko roczniki, kroniki i żywoty świętych, ale także wszelkiego rodzaju
IMG$10 Zmiana ta następuje nie tylko w odniesieniu do 1 kg gazu, ale także w odniesieniu do dowolnej
230 Epoka osmańska ich wodzów, i to nie tylko na zachód od Eufratu, ale także na terenach leżących m
Wprowadzenie Proponowane rozważania są nie tylko efektem teoretycznych przemyśleń i studiów, ale tak
Wykład „Mówcy powinni mieć na uwadze nie tylko to, by wyczerpać temat, ale także by nie wyczerpać

więcej podobnych podstron