9003499611

9003499611



francuskiego filozofa symbol jest jednocześnie wskazówką, że filozofia nigdy nie zaczyna od jakiegoś absolutnego początku, lecz od pełni mowy i sensu, który domaga się interpretacji. Dlatego symbol należy w tym kontekście rozumieć jako „dający do myślenia” tj. umożliwiający myślenie. Ricoeur pisze tak: „'Symbol daje do myślenia' - ta urzekająca mnie sentencja mówi dwie rzeczy: symbol daje, sens nie jest więc ustanowiony przeze mnie, lecz dany jest przez symbol (...). Sentencja ta sugeruje jednocześnie, że wszystko zostało już powiedziane zagadkowo, i że wszystko trzeba zawsze odtwarzać i przetwarzać w wymiarze myślenia” ' . Można zatem wysnuć wniosek, że symbol to przemawiająca do nas i oddziałująca na nas tradycja i dzieje, które funkcjonują podobnie jak Gada-merowskie przesądy, tzn. nie tylko stanowią one przedmiot refleksji hermeneutycznej, lecz także „otwierają” nam, współczesnym, pole doświadczenia, sprawiają, że w ekspresjach życia współczesności odkrywamy ich ślady . Ricoeur sięga między innymi po przykłady symboli stworzonych na gruncie psychoanalizy Freuda i Junga, dostrzegając w nich właśnie mechanizm, w którym to, co nieświadome i podświadome, to, co w jakimś sensie jest „ukryte”, choć jednocześnie zawarte w doświadczeniu, warunkuje i determinuje rozumienie. Źródłowy charakter symbolu, lub można powiedzieć jego aprioryczny charakter, wiąże się z tym, że funkcjonuje on na granicy myślenia i pragnienia, bios i logos; jest miejscem, w którym to, co przed-racjonalne przechodzi w racjonalne.

c. Transcendentalny charakter filozofii hermeneutycznej

Andrzej Przyłębski, zastanawiając się nad historycznymi źródłami filozofii hermeneutycznej, stwierdza, że oprócz tradycji interpretacji archaicznych tekstów oraz tradycji filozofii starożytnej i antycznej, filozofia ta zawdzięcza nie mniej nowożytnemu paradygmatowi filozoficznemu cechującemu się subiektywizmem, racjonalizmem i idealizmem. Najbardziej dojrzały kształt paradygmat ten uzyskał w Kantowskiej krytyce rozumu131. We wstępie do swej Krytyki autor pisze, że filozofia transcendentalna zajmuje się nie tyle „przedmiotami, ile naszym sposobem poznawania przedmiotów, o ile sposób ten ma być a priori możliwy”132. Dlatego filozofia ta musi zająć się analizą struktur or-

129    Ibidem, s. 8.

130

P. Ricoeur: Interpretacja a refleksja: konflikt hermeneutyczny.„Studia filozoficzne” nr 9, 1986, s. 148.

131    A. Przyłębski: Hermeneutycznys. 36.

132

I. Kant: Krytyka czystego rozumu. Tłum. R. Ingarden. Warszawa 1986, s. 86.

50



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kiedy deszyfrowanie Tks daje rezultat, do którego jest pytanie - decydujemy, ze „autor Ts” - nie
36 BEZPIECZEŃSTWO jest całkiem fałszywe i że z takiego źródła nie pły* nie ani nie może płynąć żadna
2. Koncepcje i podejścia do definiowania jakości jest jednak oczywiste, że dziś problem nie polega t
popełnianymi przestępstwami (wybitne okno, które nie jest wymienione - sygnał że policja i mieszkańc
społeczeństwa jest również to, że resocjalizacja się nie udaje52. To zawsze sam więzień resocjalizuj
Roman Ingarden1 26 Roman Ingarden każde z tych określeń jest jednocześnie ustalone, jest takie lub
s232 (3) metod określania stron świata oparta jest na fakcie, że mocniejsze i liczniejsze konary wyr
REPORTAŻ — ZARYS PROBLEMATYKI 17 nizmie gatunku. Jest rzeczą oczywistą, że własności estetyczne nie
67661 IMGs59 Trzeba w
270 3 zauważyć, ze jeżeli w bloku jest instrukcja LO cykl zamknięty nigdy nie zostanie wykonany. 29
mowisz masz (99) ZAAKCEPTUJ ODPOWIEDZIALNOŚĆ z którymi nie rozmawiałem od jakiegoś czasu. Wierzę, że

więcej podobnych podstron