9358650731

9358650731



a)



b)

Rys. 37. Silnik turbinowy K-15: a) widok [13,25], b) przekrój podłużny [13,25]

Pierwszy stopień    Łopatka I-go stopnia

sprężarki osiowej,    sprężarki z materiału

tarcza I-go stopnia    WT-3

i łopatki

Rys. 38. Widok pierwszego stopnia osiowej sprężarki silnika K-15 oraz tytanowa łopatka pierwszego stopnia z widocznymi śladami Fettingu [13,25]

Zjawisko fettingu w sześciostopniowej sprężarce osiowej silnika K-15 (rys. 38) występowało szczególnie intensywnie w zamku trapezowym pierwszego stopnia. Tarcza pierwszego stopnia sprężarki wykonana była ze stopu typu maraging (N18K9M5TPr), a łopatka z wysokostopowej stali. Zmęczeniowe pękanie niskocyklowe tarczy sprężarki wymogło na konstruktorze przekonstruowanie połączenia zamkowego i zamianę materiału łopatki na stop tytanowy WT-3. Na rys. 39 przedstawiono schemat połączenia zamkowego - trapezowego z zaznaczonymi uproszczonymi oddziaływaniami między elementami, zaś na rys. 40 pokazano fragment tarczy i łopatkę ze strefami frettingu.

Rys. 39. Schemat trapezowego połączenia łopatka - tarcza wirnika


52


PRACE INSTYTUTU LOTNICTWA Nr 206



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1080490 (2) Rys. 70. Masielnica wygniatarka typ L z dwoma parami wałków, w przekroju podłużnym i po
P1010602 Rys. 5.43. Schematy budowy kwiatu u okrytozalążkowych. A — części kwiatu w przekroju podłuż
Nowe technologie lotniczych silników turbinowych 25 Rys. 1. Przykład łączenia wału z tarczą turbiny
Obraz2 (9) 39 37 35 33 31 29 27 25 23 21 19 17 15 13 11 9 7 5 3 1 W rz. parz. przer o jak
34df75670b19701a6ce180188b501236 39 37 35 33 31 29 27 25 23 21 19 17 15 13 II 9 7 5 3 1 B M3H. p«Aax
Rys. nr K-5c; Belki żelbetowe poz.13.2.1., poz.13.2.2. [skala 1:25] str. nr Rys. nr K-6; Schemat
Gałuszka egzamin 23-25 bdb 21-22 +db 18-20 db 16-17 +dst 14-15 dst 0-13 ndst TEST
S 8 10 11 12 23 24 la 16 13 14 15 i i 16 17 25 13a 14 a 15a 16a 17a 26 18
ulubiony wiek 11 SondyUlubiony wiek: 18-19 22.68% (9810) 20-24 15.35% (6638) 25-29 10.13%
PT100 t[°C] 0 +5 +10 +15 +20 -25 90,15 92,13 94,10 96,07 98,04 0 100,00 101,95
Nowe technologie lotniczych silników turbinowych 27 Trzpieniowe (ściegowe) zgrzewanie tarciowe (rys.
Zbigniew Korczewski, Bogdan Pojaw a Rys. 3. Badania endoskopowe silnika turbinowego typu DR 76 i DR
Zdj?cie1168 K    yfWĘKm ■przykład
104 5 Rys. 4.3. Widok nagrzewnicy silnika eksperymentalnego SEPS 1 Rys. 4.4. Nagrzewnica silnika wie

więcej podobnych podstron