8960330159

8960330159



SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 8 45

ogólnie - zasady współżycia społecznego. Gdy jednostka przyswoi, uwewnętrz-ni czy opanuje wszystkie wskazane elementy - można uznać, że osiągnęła dojrzałość społeczną. Rozwój społeczny ściśle związany jest więc z procesem socjalizacji - oba zjawiska są od siebie zależne i wzajemnie się warunkują ITill-mann 1996, 756],

Jedną z podstaw socjalizacji i rozwoju społecznego są interakcje, które według Stanisława Miki, mogą być rozumiane trojako [Mika 1975, 154; Lewicka (red.) 2002, 225],

•    Po pierwsze, interakcja w kategoriach behaw iorystycznych

jest to wzajemne oddziaływanie na siebie partnerów, polegające na tym, że w określonym czasie zachowanie jednej osoby staje się zbiorem bodźców dla dmgiej osoby, na które ona reaguje; z kolei jej reakcje są zbiorem bodźców dla osoby pierwszej, która na nie reaguje: te reakcje będąc bodźcami dla partnera wywołują jego kolejną reakcję itd. aż do chwili, kiedy ten proces wymiany bodźców i reakcji nie ulegnie przerwaniu [Mika 1975, 154-155].

•    Po drugie, proces interakcji można rozpatrywać w perspektywie nagród i kar. Autor ten przywołuje definicję, którą zaczerpnął z koncepcji J. W. Thi-bauta i H. H. Kelley’a i przez interakcję rozumie

fakt, że ludzie w swojej obecności emitują określone zachowania, produkują pewne wytwory i porozumiewają się ze sobą [Mika 1975, 155],

Interakcje następują wybiórczo, zależnie

od istnienia tzw. zadowalającego wyniku interakcji (...) (czyli -przyp. KB) od stosunku nagród otrzymywanych w procesie interakcji do kosztów, jakie (jednostka - przyp. KB) w niej ponosi [Mika 1975, 154],

Zatem, im większe nagrody i niższe koszty' interakcji, tym bardziej zadowalający jest jej wynik i większa tendencja do jej powtarzania i odwrotnie - im większe koszty i mniejsze nagrody (czy też oczekiwanie większych nagród przez druga stronę), tym mniejsze zadowolenie i chęć powtarzania interakcji.

Koncepcja nagród i kar związana jest również z podejściem, które akcentuje zaspokajanie potrzeb w procesie interakcji. Jednostka dąży do interakcji z innymi, ponieważ tylko w ten sposób może zaspokoić swoje potrzeby. Jeśli potrzeby obu uczestników są zaspokajane, kształtują się wówczas pozytywne postawy wobec innych ludzi, jeśli nie - negatywne [Mika 1975, 160],

•    Po trzecie, zdaniem S. Miki, interakcje można rozpatrywać w ujęciu poznawczym. Według tej koncepcji, o procesie interakcji mówimy,

kiedy (...) osoba zachowująca się według ustalonych schematów porównuje zachowania partnera interakcji z własnymi układami odniesienia, to w wyniku tych porównań klasyfikuje jego zachowania do określonych kategorii. Jeżeli zachowania te zostały zaklasyfikowane do pozytywnych kategorii układu odniesienia, a więc są akceptowane społecznie lub mają wartość dodatnią, to wówczas ocena partnera jest pozytywna i towarzyszy jej pozytywna emocja (...) i odwrotnie [Mika 1975, 164],

Układy odniesienia, o których mówi Mika, kształtują się w procesie socjalizacji.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 6 37 natychmiastowej ocenie, ponieważ działają z tzw. opóźnieniem. Os
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 6 39 i Rosenhan 2001; Sęk 2003]. Rola literatury w terapii polega na
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 6 29 •    Wychowawcza rola, to oddziaływanie oparte o
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 6 31 wydziałach humanistycznych w podobny sposób przerabia się klasyk
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 6 33 ale i doświadczenie innych. Aldous Huxley jako pierwszy podkreśl
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 6 35 •    odkrywanie strategii radzenia sobie, •
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 5 185 Środowisko komunikacyjne Internetu jest młodym, rozwijającym si
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 5 177 internetową. Najpopularniejszymi przeglądarkami są Internet Exp
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 5 179 atrakcyjniejszymi. Ciekawostką dotyczącą blogów jest umieszczan
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 5 181 Biorąc pod uwagę ilość interlokutorów biorących udział w rozmow
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 5 183 SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 5 183 Rys. 6. „Gadu-Gadu” - pols
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 8 51 giego człowieka oraz wspomagają proces formowania się tożsamości
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 8 53 munikacyjnych. Młodzi ludzie mieszkający w małych miejscowościac
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 8 43 pomiędzy tymi pojęciami można najkrócej przedstawić w następując
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 8 47 Z powyższego wynika, że komunikacja może być dwojakiego rodzaju
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA NR 8 49 gów, czasami ingerują w ich działania i zabawy (choć może to prz
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA PWSZ im. J. A. Komeńskiego w Lesznie Rok 2010, nr 8 KRZYSZTOF BOROWSKI1K
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA PWSZ im. J. A. Komeńskiego w Lesznie Rok 200 8, nr6 MARIA MOLICKA1TERAPE
SCRIPTA COMENIANA LESNENSIA PWSZ im. J. A. Komeńskiego w Lesznie Rok 200 7, n r 5 LESZEK SZYMAŃSKIFO

więcej podobnych podstron