Strategia działań MSP


ZESZYTY NAUKOWE MAŁOPOLSKIEJ WYŻSZEJ SZKOŁY EKONOMICZNEJ W TARNOWIE NR 2(13)/2009 T. 2
ANNA KACZMAREK*
Strategie działania
małych i Srednich przedsiębiorstw
Sł owa kl uczowe: strategia, małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP)
St r es zczeni e: W artykule przedstawiono różne definicje strategii. Pokazano również hierar-
chię oraz rodzaje strategii typowe dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także etapy
ich wdrażania. Każda strategia musi być powiązana z celami przedsiębiorstw, strukturą organiza-
cyjną, profilem działania. Tylko taka strategia sprawi, że przedsiębiorstwo łatwiej osiągnąć może
przewagę konkurencyjną na rynku krajowym i międzynarodowym.
1. Teoretyczne aspekty strategii
Strategia jako kategoria ekonomiczna została przejęta ze sztuki wojennej, gdzie
określa ona całokształt działań praktycznych i teoretycznych służących najpierw
przygotowaniu, a pózniej prowadzeniu działań wojennych. Pierwszy raz tego sfor-
mułowania użył w 1962 r. Alfred D. Chandler w swojej pracy Strategy and Structure.
Według niego strategia to  określenie głównych długofalowych celów firmy oraz
przyjęcie tych kierunków działania i takiej alokacji zasobów, które niezbędne są do
zrealizowania celów (Chandler, 1962, s. 123). Definicję tę rozwinęła C. Hayden,
która określiła strategię jako podejście dotyczące takiego wykorzystania zasobów
w otoczeniu przedsiębiorstwa, aby można było zrealizować cele organizacji.
Obecnie w literaturze przedmiotu istnieje szereg definicji strategii, co niewątpli-
wie stwarza trudności w ich stosowaniu. Dlatego też pomocne tutaj okazać się mogą
ustalenia terminologiczne pojęcia  strategia , co przedstawia tablica nr 1.
"
dr Anna Kaczmarek  starszy wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Gorzo-
wie Wielkopolskim.
260 Anna Kaczmarek
Tabl i ca 1
Różne ujęcia pojęcia  strategia
ujęcie procesualne rezultatowe atrybutowe
(jako proces planowania, (jako efekt (jako cecha efektu
wyszczególnienie czynnościowe) procesu planowania) procesu planowania)
przyjęta nazwa planowanie strategiczne strategia rodzaj strategii
treść proces: sformalizowany spo- różnica gatunkowa
 identyfikacji potrzeby zmia- sób osiągania celów strategii
ny sytuacji praktycznej; rozwoju
 przeformułowanie jej na cel;
 określenie sposobów osią-
gania tych celów
splot czynności i zabiegów sformalizowany w pla- cecha (zespół cech)
planistycznych zmierzających nie strategiczny sposób przysługująca stra-
do ujawniania i rozwiązywa- osiągania celów roz- tegii
nia problemów rozwoju woju
przedstawiciele A.D. Chandler H.I. Ansoff
A. van Cauwenbergh K. Aghte
K. Cool K.R. Andrews
J. Meyer Ch. Fournier
C. Hayden J. Penc
P. Kotler
K. Obłój
yr ódł o: opracowanie własne na podstawie: Fabiańska, Rokita, 1987, s. 84.
Porównując powyższe zestawienie niewątpliwie konkurencyjnych podejść do de-
finicji strategii, nie można pominąć faktu, że są one jednocześnie nawzajem swoim
uzupełnieniem (rezultat jest efektem planowania, tj. jakiejś czynności o określonej
cesze czyli atrybucie).
Analiza literatury skłania do wniosku, że pojęcie  strategia jest pojęciem dy-
namicznym, zmieniającym się, żywym. Dlatego na potrzeby niniejszych rozważań
przyjęto następującą definicje strategii: kierunki i reguły działania ukierunkowane
na realizację długofalowych celów firmy w ewoluującym otoczeniu. Definicja ta, jak
widać, zawiera zarówno myślowy (twórczy), jak i praktyczny aspekt.
Strategie w firmie uporządkowane są w pewien określony sposób. Ze względu
na poziom w organizacji, na którym powstają, wyróżniamy następujące rodzaje
strategii:
 strategia przedsiębiorstwa;
 strategia biznesu;
 strategie funkcjonalne1.
1
Jest to zestawienie najczęściej spotykane w literaturze, lecz często można znalezć również następu-
jącą klasyfikację strategii: przedsiębiorstwa, branżowa, funkcjonalna, operacyjna. Oprócz tego na uwagę
zasługuje także klasyfikacja strategii wg M. Romanowskiej: 1) strategia rozwoju  określa tempo, kierunek
Strategie działania małych i Srednich przedsiębiorstw 261
St rat egi a przedsi ębi orst wa opracowywana jest przez naczelne kierow-
nictwo i powinna:
 zawierać zestawienie dziedzin działalności, jakie będą prowadzone i rozwijane,
biorąc pod uwagę otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa oraz obecną i potencjalną
konkurencję przedsiębiorstwa;
 ukazywać alternatywne sposoby inwestowania zasobów ludzkich i finanso-
wych;
 wytyczać kierunek rozwoju firmy w czasie.
Z kolei s t rat egi a bi znesu, często definiowana jako strategia danego rodzaju
działalności, określa działania jednostki w ramach przedsiębiorstwa. Tworzona jest
na średnich szczeblach zarządzania i precyzuje, jak realizowane będą misje i cele
firmy w odniesieniu do poszczególnych rodzajów działalności.
Ostatnia w hierarchii s t rat egi a funkcj onal na określa, jak w długim okre-
sie realizować podstawowe funkcje wewnątrz każdego rodzaju działalności, a co za
tym idzie, jak realizować dwie powyższe strategie (wyróżniamy tutaj zatem nastę-
pujące strategie: marketingową, kadrową, finansową i technologiczną). W tym miej-
scu zaznaczyć należy, iż w firmach małych, najczęściej jednobranżowych strategia
przedsiębiorstwa i strategia biznesu nakładają się. Związane jest to ze strukturą or-
ganizacyjną małych i średnich przedsiębiorstw oraz podziałem kompetencji wśród
menedżerów i pracowników.
Strategia globalna
Strategie poszczególnych rodzajów działalności
Strategia Strategia Strategia Strategia
marketingowa kadrowa finansowa technologiczna
Rys. 1. Hierarchia strategii w przedsiębiorstwie
yr ódł o: opracowanie własne.
Jeszcze niedawno uważano, że wybór strategii i zarządzanie strategiczne charak-
terystyczne są tylko dla wielkich przedsiębiorstw, a w organizacjach małych i śred-
nich wystarczy intuicja. Nic bardziej mylnego  wybory strategiczne i zarządzanie
i sposób rozwoju całej firmy oraz ukierunkowuje pozostałe strategie, zarówno sektorowe jak i funkcjonal-
ne; 2) strategia sektorowa (branżowa) powinna odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób odnieść sukces
w danej branży i na danym rynku oraz jak pokonać lub chociaż dotrzymać kroku wszystkim konkurentom;
3) strategie funkcjonalne  rozstrzygają sposób realizacji strategii rozwoju całej firmy jak i poszczegól-
nych strategii sektorowych w ujęciu poszczególnych funkcji firmy; por. Romanowska, 1998, s. 73 76.
262 Anna Kaczmarek
strategiczne są tak samo ważne w dużych jak i małych firmach. Nie ma tutaj zasad-
niczej różnicy merytorycznej, kontrast widać jedynie jeśli chodzi o poziom i zakres
działań oraz stopień ich złożoności, bowiem w obydwu przypadkach chodzi o znale-
zienie odpowiedzi na pytanie: komu, co, gdzie, kiedy i jak sprzedać?
Wybór odpowiedniej strategii przedsiębiorstwa, jak już wspomniano, jest zada-
niem naczelnego kierownictwa i jest ściśle powiązany z zarządzaniem strategicznym
przedsiębiorstwa. Samuel C. Certo i J. Paul Peter przedstawiają ten proces jako na-
stępujący ciąg kroków:
" analiza otoczenia bliższego i dalszego;
" sprecyzowanie celów firmy;
" wybór strategii działania;
" rzeczywista realizacja strategii;
" kontrola wyników.
Należy przy tym pamiętać, że podczas realizacji tego procesu istnieje możliwość co-
fania, po to aby korygować na bieżąco błędy.
Przy omawianiu kroku pierwszego należy przedstawić najpierw definicje otoczenia,
ze szczególnym uwzględnieniem otoczenia bliższego i dalszego. Tak więc otoczenie to
całokształt zjawisk, procesów i instytucji kształtujących istnienie i rozwój organizacji.
W praktyce gospodarczej nie istnieje jednolite pod względem rodzajowym otoczenie.
Stąd wiele występujących w literaturze przedmiotu klasyfikacji otoczenia itp.:
" mikrootoczenie i makrootoczenie;
" krajowe i zagraniczne;
" spokojne  przypadkowe, zwarte, niespokojne  reagujące, burzliwe.
Schemat otoczenia bliższego i dalszego przedstawia poniższy wykres.
otoczenie dalsze
otoczenie bliższe
przedsiębiorstwo
Rys. 2. Schemat otoczenia przedsiębiorstwa
yr ódł o: opracowanie własne.
Otoczenie dalsze utożsamiane jest z elementami gospodarki narodowej, życia
społecznego. Dlatego często wyróżniane są tutaj otoczenia: technologiczne, ekono-
miczne, społeczno-kulturowe, polityczno-prawne, demograficzne itp. Natomiast oto-
Strategie działania małych i Srednich przedsiębiorstw 263
czenie bliższe jest najmocniej związane z firmą i możemy tu wyróżnić następujące
elementy: konkurenci, kooperanci, dostawcy, odbiorcy, kanały dystrybucji itp. Mię-
dzy wszystkimi elementami otoczenia zachodzą interakcje, na wszystkie te elementy
przedsiębiorstwo może wpływać w mniejszym lub większym stopniu, kształtując je.
W taki sam sposób elementy otoczenia wpływać mogą na organizację.
Analiza otoczenia poszukuje odpowiedzi na następujące przykładowe pytania
(Kreikebaum, 1996, s. 40; Jeżak, 1994):
" W jakich warunkach ekonomicznych i technologicznych działa organizacja?
" Jakich trendów rozwoju można się spodziewać?
" Jaka sytuacja panuje wśród konkurentów na obszarach i w branżach, które są
obecnym lub potencjalnym przedmiotem zainteresowania przedsiębiorstwa?
" Jakie rozwiązania są konieczne, aby skutecznie konkurować z innymi firmami
na rynku?
" Jakie strategie są możliwe do wdrożenia, biorąc pod uwagę kierunki i tendencje
w rozwoju gospodarczym, technicznym, społecznym i politycznym?
Aby przeprowadzona analiza otoczenia była w pełni użyteczna, należy odnieść ją
do oceny własnych zasobów, pozycji na rynku i umiejętności. To pozwoli na pozna-
nie swoich atutów i słabości na płaszczyznie ekonomicznej, kadrowej, finansowej,
technicznej i organizacyjnej.
Drugim krokiem jest sprecyzowanie celów firmy. Określają one, co konkretnie
firma chce osiągnąć w kolejnych okresach, pozwalają też kontrolować, czy firma
osiąga sukces. Należy pamiętać, że oprócz celu głównego trzeba określić również
cele cząstkowe, które nie mogą być sprzeczne z ogólną polityką firmy.
Następnym krokiem jest wybór strategii. Pomóc w tym może udzielenie odpowie-
dzi na następujące pytania, które proponuje S.C. Certo. Metoda ta zwana jest analizą
pytań krytycznych:
" Co firma zamierza i jakie są jej cele? Odpowiedz na to pytanie powinna paść już
w drugim kroku;
" Czy rzeczywiście bieżące działania służą osiągnięciu priorytetów?
" Jaka jest hierarchia zadań stojących przed firmą i jakie czynniki najbardziej
wpływają na działalność firmy?
Po odpowiedzi na te pytania należy wybrać jedną ze strategii działania, które
Georges de Sainte Marie (1995, s. 114) dzieli na trzy rodzaje:
 Strategia s kal i dzi ał al ności  założeniem jest, aby poważnie minima-
lizując koszty, stać się liderem, uzyskać przewagę konkurencyjną. Strategia ta raczej
nie może być stosowana w małych i średnich firmach, ponieważ minimalizacja kosz-
tów na szeroką skalę jest możliwa tylko w dużych przedsiębiorstwach.
 Strategia r óżni cowani a dzi ał al ności  wiodącą rolę odgrywa w tej
strategii komórka marketingowa i przeprowadzane systematycznie badania rynkowe,
które wskażą potrzeby klientów.
264 Anna Kaczmarek
 Strategia p odzi ał u (koncentrowania działalności)  różnice między popy-
tem w segmencie rynku i całym rynkiem mogą się zacierać. Dlatego ważne jest po-
szukiwanie niszy na rynku, czyli miejsca gdzie potrzeby klientów są zaspokajane
w niewystarczający sposób.
Inną klasyfikację przedstawia Józef Penc (1995, s. 196), wyróżniając:
 Strategię d efensywną (minimalizacja niepowodzeń, zachowanie obec-
nego stanu rzeczy, możliwe wprowadzenie zmian tylko w ostateczności, postawa
konserwatywna wobec wszystkiego co nowe. Jest to typowa orientacja ukierunko-
wana na trwanie, a nie na rozwój);
 Strategię o fensywną (działania przedsiębiorcy wymagają pomysłowości,
odwagi w podejmowaniu ryzykownych decyzji, przy czym ryzyko jest tutaj dobrze
skalkulowane. Strategia ta broni firmę przed stagnacją, wymusza jej rozwój i postęp.
Tworzy w firmach klimat innowacyjny, ceniona jest tutaj przede wszystkim wiedza
ludzka, inicjatywa. Strategia ta ukierunkowana jest na opanowanie nowych rynków,
rozwijanie rynku, rozwój nowych wyrobów  strategia agresywna; innowacje pro-
duktowe i technologiczne  strategia dywersyfikacji);
 Strategię p i oni erską (opiera się na stosowaniu oryginalnych innowacji,
natomiast jej odmiana, czyli strategia naśladowcza polega na stosowaniu w swym
działaniu sprawdzonych już rozwiązań i wzorów użytkowych).
Kadry kierownicze stoją przed trudnym wyborem, biorąc pod uwagę mnogość
strategicznych zachowań firm oraz strategii. Sukces mogą osiągnąć tylko wtedy, jeśli
przeanalizują jej różne warianty, wybiorą alternatywę optymalną, którą wdrożą.
Porównując powyższe zestawienia strategii, można stwierdzić, iż na gruncie pol-
skim w małych i średnich przedsiębiorstwach stosowane są strategie zaproponowane
przez J. Penca. Szczególnie widoczne są dwie skrajne strategie: defensywna, wy-
nikająca z mentalności szczególnie średniego pokolenia Polaków, oraz pionierska.
Jak wiadomo, większość właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce to
ludzie młodzi, otwarci na wszelkie nowości. Niestety zdarza się tak, że kalkulację
w tym momencie przesłania intuicja, która nie zawsze jest niezawodna, a stąd już
tylko krok do upadłości.
Następnym krokiem jest realizacja strategii. Jest to etap wymagający najwięk-
szego uporu, konsekwencji i pracowitości. Jest to moment, kiedy strategię należy
podzielić na decyzje i działania (szkolenia pracowników czy redukcja zatrudnienia,
pozyskiwanie kapitałów itp.).
Ostatnim krokiem jest kontrola wprowadzonej strategii, która pozwala sprawdzić,
czy i w jakim stopniu zrealizowano strategię i czy osiągnięto zamierzone cele. Po-
winna ona także wskazać, jakie błędy popełniono przy realizacji strategii.
Obecnie rzeczą bardzo istotną jest rozpowszechnienie wprowadzenia strategii
oraz planowania i zarządzania strategicznego w małych i średnich firmach. Organiza-
cje te ze względu na swoją nieskomplikowaną strukturę mogą bardzo szybko dosto-
sowywać się do zmieniających się wymagań rynku i stosować oprócz wspomnianych
Strategie działania małych i Srednich przedsiębiorstw 265
wyżej strategii również strategie dziedzinowe. Ze względu na mniejszą ilość pracow-
ników menedżerowie mają ułatwione zadanie, jeśli chodzi o zawieranie kompromi-
sów z załogą przy wprowadzaniu zmian. Kierujący tego typu organizacjami muszą
zrozumieć, że to strategie mogą pomóc w walce konkurencyjnej, intuicja natomiast
może być tylko niewielkim wsparciem, a nie substytutem.
2. Strategie w polskich małych i Srednich przedsiębiorstwach
Badaniami kondycji sektora MSP zajmuje się szereg instytucji: Polska Agencja
Rozwoju Przedsiębiorczości, Departament Analiz i Prognoz Ministerstwa Gospo-
darki, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan. Na potrzeby niniejszych rozważań zostaną przytoczone wy-
niki badań ankietowych przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan oraz MG.
Celem badań było scharakteryzowanie możliwości inwestowania tychże firm, zró-
deł pozyskiwania funduszy, barier rozwoju oraz sposobów konkurowania na rynku.
Wyniki pokazują, że firmy sektora MSP stosują raczej strategie zachowawcze, bez
planowania długookresowego, z obawy przed zmieniającymi się uwarunkowaniami
prawnymi, co ich zdaniem znacznie wpływa na poziom ryzyka prowadzenia działal-
ności gospodarczej.
Rys. 3. W co inwestowano w 2005 i 2006 r. w MSP
yr ódł o: Monitoring& , 2007.
266 Anna Kaczmarek
Należy również zaznaczyć, że 70% firm sektora MSP poniosło wydatki inwesty-
cyjne w drugiej połowie 2008 r., przy czym najwięcej z nich świadczyło usługi ho-
telarskie, przewozowe oraz budowlane, zaś najmniej działalność produkcyjną oraz
usługi pozostałe (wysokość nakładów inwestycyjnych z podziałem na wielkość firm
przedstawia rysunek 4).
Rys. 4. Udział firm ponoszących nakłady inwestycyjne w przedsiębiorstwach
yr ódł o: Trendy& , 2009, s. 20.
Sytuacja ta najprawdopodobniej ulegnie pogorszeniu, bowiem wyniki badań po-
kazują, iż przedsiębiorcy spowalniają tempo inwestycji oraz działań prorozwojo-
wych.
3. Podsumowanie
Postępujące procesy internacjonalizacji sprawiają, że przedsiębiorstwa jako
uczestnicy gospodarek poszczególnych państw coraz bardziej odczuwają nasilającą
się konkurencję międzynarodową. Strategie działania nie są jednak receptą na gwa-
rantowany sukces  mogą one być jedynie pomocne w prowadzeniu działań konku-
rencyjnych oraz w wyznaczaniu kierunków rozwoju. Przedsiębiorcy muszą pamię-
tać, iż turbulentność otoczenia sprawia, że raz przygotowana czy też obrana strategia
może ulec dezaktualizacji, dlatego też należy ją dostosowywać do tego, co dzieje się
na rynku.
Strategie działania małych i Srednich przedsiębiorstw 267
Bibliografia
Chandl er A.D. 1962. Strategy and Structure. Cambridge: MIT Press.
Fabi ańs ka K., Roki t a J. 1987. Planowanie rozwoju technicznego przedsiębiorstwa przemysło-
wego. Katowice: Akademia Ekonomiczna.
J eżak J. 1994. Strategie działania firmy.  Ekspert nr 3.
Kr ei kebaum H. 1996. Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN. ISBN 83-01-11974-8.
Monitoring [2007] kondycji sektora MSP 2007. [on-line; aktualizacja: 2007-10-16; dostęp: 2009-05-
18]. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Dostępny w Internecie: http://www.
pkpplewiatan.pl/?ID=91238&article_id=189972.
Penc J. 1995. Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie, systemowe działanie. Warszawa: Pla-
cet. ISBN 83-85428-07-0.
Romanows ka M. 1998. Strategie rozwoju i konkurencji. Warszawa: CIM.
Sai nt e Mar i e G. de 1995. Kierowanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Warszawa: Poltext.
ISBN 83-85366-51-2.
Trendy [2009] rozwojowe sektora MSP w ocenie przedsiębiorców w drugiej połowie 2008 roku.
Warszawa: Ministerstwo Gospodarki.
Business Activity Strategies of Small and Medium-Size Enterprises (SME)
Abs t r act: This article presents different strategies implemented by small and medium-size
enterprises. It also presents a hierarchy and various kinds of strategies typical for such firms,
also stages of their practical implementation. Each strategy should be connected with objectives,
organizational structure and business activity of the company. Only such strategy will allow the
company to attain a competitive advantage on the local and international market.
Key wor ds: strategy, small and medium-size enterprises (SME)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
strategia działania hipnotyvznego2
Strategia dzialania Służby Celnej 2007
strategia dzialanie hipnotycznego
Źródła finansowanie działalności MSP w PL
24 Strategia działania demonów
Kierunki działań MSP w dobie globalizacji
Działania, strategiczne cele Al Kaidy
zajebiste do 3 podrozdziałi Działalność innowacyjna MŚP w Niemczech
Functional Origins of Religious Concepts Ontological and Strategic Selection in Evolved Minds
Analiza?N Ocena dzialan na rzecz?zpieczenstwa energetycznego dostawy gazu listopad 09
Analizowanie działania układów mikroprocesorowych

więcej podobnych podstron