biologia pr klucz


Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2013
BIOLOGIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
Warszawa 2013
2 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 1. (0-1)
Obszar standardów Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie Opisanie funkcji tkanki tłuszczowej na przykładzie jej
występowania w różnych miejscach organizmu człowieka
(I.1.a,c.3.P)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Tkanka tłuszczowa
·ð ð wystÄ™puje wokół niektórych narzÄ…dów, np. nerek / serca, gdzie ochrania / podtrzymuje
narzÄ…dy / amortyzuje wstrzÄ…sy
·ð ð tworzy warstwÄ™ podskórnÄ… skóry, gdzie peÅ‚ni rolÄ™ termoizolacyjnÄ… / chroni przed utratÄ…
ciepła
1 p.  za poprawne podanie przykładu występowania tkanki tłuszczowej w organizmie
człowieka i poprawne określenie funkcji tej tkanki związanej z podaną jej lokalizacją
(innej niż magazynowanie substratów energetycznych)
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. podanie tylko przykładu występowania tkanki tłuszczowej
bez określenia jej funkcji lub podanie tylko funkcji bez odniesienia jej do konkretnego
przykładu miejsca występowania tej tkanki, lub odpowiedz merytorycznie
niepoprawną, np. pełni funkcję termoregulacyjną, lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wykazanie związku budowy tkanek roślinnych z ich
przystosowaniem do pełnionej funkcji (I.2.a.1)
Poprawna odpowiedz:
drewno, korek, kolenchyma, Å‚yko, miazga, sklerenchyma
1 p.  za podkreślenie dwóch poprawnych przykładów wskazanych tkanek roślinnych
0 p.  za poprawne podkreślenie tylko jednej tkanki lub podkreślenie więcej niż dwóch
tkanek, lub podkreślenie tkanek niewłaściwych, lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji przedstawionych na schemacie
dotyczących budowy błony komórkowej komórki zwierzęcej
(III.2.a, I.1.a.7)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Zewnętrzną przestrzeń komórki oznaczono cyfrą 1, ponieważ
·ð ð na zewnÄ™trznej powierzchni bÅ‚ony / dwuwarstwy wystÄ™pujÄ… Å‚aÅ„cuchy oligosacharydowe /
cukrowe (których brak na powierzchni wewnętrznej).
·ð ð na zewnÄ™trznej powierzchni bÅ‚ony wystÄ™pujÄ… glikoproteiny/ glikolipidy / grupy cukrowe
(których brak na wewnętrznej powierzchni).
·ð ð w zewnÄ™trznej warstwie bÅ‚ony jest wiÄ™cej rozmieszczonego cholesterolu niż w warstwie
wewnętrznej.
Egzamin maturalny z biologii 3
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za poprawne wskazanie cyfry, którą oznaczono zewnętrzną przestrzeń komórki
i poprawne uzasadnienie, odnoszące się do widocznych na schemacie elementów
budowy błony
0 p.  za podanie tylko cyfry oznaczającej zewnętrzną przestrzeń komórki bez uzasadnienia
lub z błędnym uzasadnieniem, lub odpowiedz w obu częściach niepoprawną, lub brak
odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wskazanie elementu budowy błony komórkowej
zmniejszającej jej płynność (I.2.a.1, 1.b.5)
Poprawna odpowiedz:
cholesterol
1 p.  za poprawne podanie nazwy związku chemicznego budującego błonę komórkową, który
zmniejsza jej płynność
0 p.  za odpowiedz niepoprawną, np. odnoszącą się do białek lub odpowiedz, która
uwzględnia związki wymienione w poleceniu, lub brak odpowiedzi
Zadanie 4. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Rozróżnienie rodzaju substancji transportowanych w komórce
przez pory w otoczce jÄ…drowej (I.1.c.7)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Substancje, które przenikają
·ð ð z jÄ…dra komórkowego do cytoplazmy: RNA / niektóre rodzaje RNA / mRNA / tRNA /
kompleks białko-rRNA / podjednostki rybosomów / nukleotydy
·ð ð z cytoplazmy do jÄ…dra: biaÅ‚ka / histony / enzymy / nukleotydy / ATP / kompleks biaÅ‚ko-
hormon steroidowy
1 p.  za podanie po jednym poprawnym przykładzie substancji, która przenika z jądra
komórkowego do cytoplazmy oraz z cytoplazmy do jądra komórkowego wyłącznie
przez pory w otoczce jÄ…drowej
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. podanie tylko poprawnego przykładu substancji, która
przenika z jądra komórkowego do cytoplazmy lub tylko poprawnego przykładu
substancji, która przenika z cytoplazmy do jądra komórkowego, lub odpowiedz
niepoprawnÄ… merytorycznie, np. z jÄ…dra do cytoplazmy przenika rRNA / pre-mRNA /
hormony steroidowe / woda lub z cytoplazmy do jÄ…dra przenika woda / DNA /
restryktazy, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie związku pomiędzy aktywnością metaboliczną
komórki a liczbą porów w otoczce jej jądra (III.2.a, I.2.a.1)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Im większa aktywność metaboliczna komórki, tym większa jest liczba porów w jej otoczce
jądrowej, ponieważ do przebiegu procesów metabolicznych niezbędne są enzymy
wytwarzane w cytoplazmie w procesie biosyntezy białka, a do tego procesu konieczne są
cząsteczki mRNA powstające w jądrze komórkowym.
4 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za poprawne wykazanie związku pomiędzy liczbą porów w otoczce jądrowej
a aktywnością metaboliczną komórki uwzględniające syntezę białek / enzymów
z odniesieniem się do transportowanej przez pory substancji, niezbędnej do tego
procesu
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. tylko stwierdzenie dotyczące aktywności metabolicznej
komórki bez odniesienia się do transportowanej przez pory substancji niezbędnej
do biosyntezy białka lub odpowiedz merytorycznie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0-2)
Tworzenie informacji Planowanie pokazu ilustrujÄ…cego zjawisko osmozy  opisanie
warunków pokazu, jego przebiegu i przewidywanych
wyników (III.1.a, I.4.a.7)
Poprawne odpowiedzi:
Cecha Roztwór, w którym znajduje Kierunek
Objętość komórki
Komórka się komórka przepływu wody
zmaleje/
A hipertoniczny z komórki
zmniejszy siÄ™
do komórki
B izotoniczny / izoosmootyczny nie zmienia siÄ™
i z komórki
hipotoniczny /
C do komórki zwiększy się
hipoosmotyczny
2 p.  za poprawne uzupełnienie wszystkich sześciu komórek tabeli
1 p.  za poprawne uzupełnienie pięciu i czterech komórek tabeli
0 p.  za uzupełnienie tylko trzech, dwóch lub jednej komórki tabeli, lub odpowiedz
całkowicie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji przedstawionych w tekście
dotyczących wytwarzania EPO metodą inżynierii genetycznej
(III.2.a, I.2.a.1, 4.a.22)
Poprawna odpowiedz:
Komórki prokariotyczne (bakterie) nie mają struktur Golgiego, w których zachodzi
glikozylacja białka / które są konieczne do wytworzenia erytropoetyny (EPO).
1 p.  za poprawne wyjaśnienie braku możliwości wykorzystania komórek prokariotycznych
do wytwarzania glikoproteiny EPO uwzględniające brak struktur Golgiego
w komórkach prokariotycznych, w których zachodzi glikozylacja białka
0 p.  za odpowiedz niepełną, która nie odnosi się do struktur Golgiego lub ich roli
w wytwarzaniu EPO, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawnÄ…, lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z biologii 5
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Zweryfikowanie prawdziwości informacji dotyczących
erytropoetyny (I.2.a.1. P)
Poprawna odpowiedz:
1.  P, 2.  P, 3.  F
1 p.  za prawidłową ocenę wszystkich trzech stwierdzeń
0 p.  za błędną ocenę jednego, dwóch lub wszystkich stwierdzeń, lub odpowiedz niepełną,
lub brak odpowiedzi
Zadanie 7. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Na podstawie schematu reakcji enzymatycznej rozpoznanie
choroby genetycznej i określenie na czym ona polega (I.4.b.21,
4.b.18.P)
Poprawna odpowiedz:
Albinizm / bielactwo, który polega na
·ð ð niezdolnoÅ›ci do syntezy / wytwarzania melanin.
·ð ð braku melanin w skórze / w organizmie.
1 p.  za podanie poprawnej nazwy choroby genetycznej spowodowanej mutacjÄ… genu
kodującego enzym E3 oraz określenie, na czym polega ta choroba, odnoszące się
do braku melanin / niezdolności organizmu do ich wytwarzania
0 p.  za podanie tylko nazwy choroby lub tylko określenie, na czym ta choroba polega bez
podania jej nazwy, lub odpowiedz niepoprawną, np. odnoszącą się do mniejszej ilości
wytwarzanych melanin, lub do braku melanin tylko we włosach, tęczówce oka bez
uwzględnienia skóry, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie przyczyny nadwrażliwości ludzi albinotycznych
na promieniowanie UV (III.2.a, I.3.c.7.P)
Poprawna odpowiedz:
Chorzy mają skórę pozbawioną melanin, które chronią organizm przed szkodliwym
działaniem promieni UV, dlatego
·ð ð nawet niewielka ilość tych promieni może u nich powodować oparzenia skóry.
·ð ð sÄ… bardziej narażeni na nowotwory skóry.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, dlaczego albinosi są nadwrażliwi na promieniowanie UV
uwzględniające brak melanin / barwnika w ich skórze lub organizmie i ich rolę
w ochronie przed promieniami UV
0 p.  za odpowiedz niepełną, która odnosi się tylko do braku melanin bez określenia ich roli
w ochronie przed promieniami UV, lub odpowiedz błędną, np. wytwarzane jest mniej
melanin / występują zaburzenia w wytwarzaniu melanin, lub inną odpowiedz
merytorycznie niepoprawnÄ…, np. odnoszÄ…cÄ… siÄ™ do melatoniny, lub brak odpowiedzi
6 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 8. (0-1)
Korzystanie z informacji Na podstawie danych z tabeli określenie zmiany w pracy
komór serca przy przyspieszonym tętnie (II.2.b, 2.a.1.P)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Przy przyspieszonym tętnie
·ð ð czas rozkurczu komór jest krótszy niż czas skurczu
·ð ð znacznie skraca siÄ™ czas rozkurczu komór
·ð ð skraca siÄ™ czas pomiÄ™dzy kolejnymi skurczami komór serca
·ð ð komory kurczÄ… siÄ™ częściej, ponieważ skróciÅ‚ siÄ™ znacznie czas rozkurczu komór
1 p.  za poprawne określenie zmiany pracy komór serca człowieka na podstawie danych
w tabeli, odnoszące się do skrócenia czasu rozkurczu komór lub uwzględniające
znaczniejsze skrócenie czasu rozkurczu komór w porównaniu do czasu ich skurczu
0 p.  za odpowiedz, która nie wynika z przedstawionych danych lub odpowiedz
nieuwzględniającą różnicy w czasie skurczu i rozkurczu komór, np. skraca się czas
skurczu i rozkurczu komór, lub odpowiedz niepełną, np. odnoszącą się tylko
do skurczu komór, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawną, np. niższy / szybszy
czas rozkurczu, lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Opisanie funkcji elementów budowy serca (I.1.a,c.4.P)
Poprawna odpowiedz: A.
1 p.  za zaznaczenie poprawnej nazwy głównego elementu układu bodzcowo-
przewodzÄ…cego serca
0 p.  za odpowiedz niepoprawną lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, lub brak
odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie działania układu bodzcowo-przewodzącego serca
(III.2.a, I.2.a.1.P)
Poprawna odpowiedz:
W komórkach tego układu są generowane / wytwarzane i przewodzone impulsy wywołujące
rytmiczne skurcze mięśnia sercowego (niezależnie od układu nerwowego).
1 p.  za poprawne wyjaśnienie działania układu bodzcowo-przewodzącego serca
uwzględniające generowanie / samodzielne wytwarzanie impulsów przez komórki tego
układu
0 p.  za odpowiedz zbyt ogólną lub niepełną, która nie uwzględnia samoistnego wytwarzania
impulsów przez układ bodzcowo-przewodzący, lub odpowiedz niepoprawną,
np. generuje impulsy nerwowe, lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z biologii 7
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 10. (0-2)
Korzystanie z informacji Na podstawie danych z tabeli skonstruowanie wykresu
liniowego ilustrującego zmiany stężenia glukozy we krwi
badanych ludzi (II.3.a, I.4.b.11.P)
Poprawna odpowiedz:
Przykład wykresu
2 p.  za poprawne w całości wykonanie wykresu, czyli:
 prawidłowe przyporządkowanie oraz opis obu osi: X  czas od podania glukozy,
w minutach, Y  stężenie glukozy we krwi, w mg%
 prawidłowe wyskalowanie osi i naniesienie danych na wykres liniowy
1 p.  za poprawne przyporzÄ…dkowanie oraz opis osi, ale bez wyskalowania osi lub
z błędnym ich wyskalowaniem i błędnym naniesieniem danych, lub za poprawne
wyskalowanie osi i naniesienie danych przy niepełnym opisie osi, np. czas
w minutach, lub brak jednostek
0 p.  za wykres całkowicie niepoprawny lub za wykres o odwróconych osiach, lub wykres
uwzględniający stężenie insuliny i glukozy, lub brak odpowiedzi
Zadanie 11. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie mechanizmu obniżania poziomu glukozy we krwi
człowieka (I.4.b.11.P)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Insulina
·ð ð pobudza pobieranie i magazynowanie glukozy w postaci glikogenu, np. w wÄ…trobie /
mięśniach szkieletowych
·ð ð zwiÄ™ksza transport glukozy przez bÅ‚ony komórkowe
·ð ð hamuje glukoneogenezÄ™
·ð ð pobudza procesy utleniania glukozy / glikolizÄ™
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, w jaki sposób insulina przyczynia się do obniżania poziomu
glukozy we krwi
0 p.  za wyjaśnienie, które nie wskazuje sposobu obniżania przez insulinę poziomu glukozy
we krwi lub odpowiedz błędną merytorycznie, np. przekształca / zamienia glukozę
(w glikogen), lub brak odpowiedzi
8 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 12. (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie zależności pomiędzy funkcjonowaniem tarczycy
a poziomem hormonu tyreotropowego (TSH) wydzielanego
przez przysadkÄ™ (III.2.a, I.4.b.11.P)
Poprawna odpowiedz:
O niedoczynności tarczycy będzie świadczył zbyt wysoki poziom TSH we krwi pacjenta,
ponieważ wydzielanie tego hormonu przez przysadkę zwiększa się
·ð ð pod wpÅ‚ywem sygnaÅ‚u, jakim jest zbyt niski poziom hormonów tarczycy we krwi.
·ð ð aby pobudzić do wydzielania tarczycÄ™, gdy poziom hormonów tarczycy jest zbyt niski.
1 p.  za poprawne podanie, że o niedoczynności świadczy zbyt wysoki poziom TSH oraz
poprawne uzasadnienie wskazujące na sposób zwiększania się ilości tego hormonu
drogą ujemnego sprzężenia zwrotnego na skutek zbyt niskiego poziomu hormonów
tarczycy, wynikającego z niedoczynności tarczycy
0 p.  za poprawne określenie poziomu TSH bez uzasadnienia lub odpowiedz merytorycznie
niepoprawnÄ…, np. wskazujÄ…cÄ… na niski poziom TSH, lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0-1)
Korzystanie z informacji Uporządkowanie substratów według ich powinowactwa
do enzymu (II.2.a, I.4.a.2)
Poprawna odpowiedz:
Substrat Wartość Km(mol/l) Numer
A 6,5 x 10-5 2
B 7,1 x 10-5 1
C 1,2 x 10-5 4
D 4,7 x 10-5 3
1 p.  za poprawne uporządkowanie w tabeli wszystkich substratów według wskazanego
kryterium
0 p.  za odpowiedz niepoprawną, np. z inną kolejnością, lub niepełną, lub brak odpowiedzi
Zadanie 14. (0-1)
Korzystanie z informacji Przyporządkowanie związków chemicznych pełniących
funkcję przenośników do odpowiednich przemian
metabolicznych w komórce (II.2.a, I.4.a.2)
Poprawna odpowiedz:
A.  4 lub 4 i 1
B.  1 lub 2, lub 1 i 2
C.  3
1 p.  za poprawne przyporządkowanie związków chemicznych wszystkim trzem reakcjom
chemicznym, w których uczestniczą
0 p.  za błędne przyporządkowanie związków chemicznych do jednej lub dwóch, lub trzech
reakcji chemicznych, lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z biologii 9
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 15. (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie znaczenia przekształcania pirogronianu
w mleczan podczas fermentacji mleczanowej dla przebiegu
tego procesu (III.2.a, I.4.a.6)
Poprawna odpowiedz:
Podczas przekształcania pirogronianu w mleczan NADH jest utleniany do NAD+ / zachodzi
dehydrogenacja NADH i w ten sposób odzyskiwany jest NAD+, niezbędny do pierwszego
etapu fermentacji mleczanowej / do glikolizy.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, uwzględniające regenerację NAD+ potrzebnego
do pierwszego etapu fermentacji mleczanowej / procesu glikolizy
0 p.  za odpowiedz, która nie uwzględnia odzyskiwania NAD+ koniecznego do procesu
glikolizy lub odpowiedz merytorycznie niepoprawną, np. NAD+ służy do syntezy ATP,
lub brak odpowiedzi
Zadanie 16. (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie wpływu niskiej temperatury na biomasę
przechowywanych warzyw i owoców (III.3.b, I.4.a.6)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
W niskiej temperaturze są mniejsze ubytki masy przechowywanych owoców lub warzyw,
ponieważ
·ð ð zmniejsza siÄ™ intensywność procesu oddychania / tempo metabolizmu zachodzÄ…cego
w komórkach warzyw i owoców, dlatego w mniejszym stopniu zużywane są materiały
zapasowe.
·ð ð dochodzi do obniżenia aktywnoÅ›ci enzymów zwiÄ…zanych z rozkÅ‚adem materiałów
zapasowych znajdujÄ…cych siÄ™ w warzywach i owocach.
·ð ð jest mniejsze tempo parowania i tak przechowywane warzywa i owoce wolniej tracÄ… wodÄ™.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie związku między niską temperaturą przechowywania warzyw
i owoców a ograniczeniem ubytku ich masy odnoszące się do obniżenia aktywności
enzymów rozkładających materiały zapasowe / obniżenia tempa metabolizmu /
intensywności procesów oddychania lub ograniczenia procesu parowania
0 p.  za odpowiedz, która uwzględnia inne czynniki zmniejszające masę przechowywanych
warzyw niż metabolizm / oddychanie lub parowanie, lub odpowiedz merytorycznie
niepoprawnÄ…, np. odnoszÄ…cÄ… siÄ™ do spowolnionego rozwoju bakterii, lub brak
odpowiedzi
Zadanie 17. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie roli leukoplastów w komórce roślinnej (I.1.c.7)
Poprawna odpowiedz:
Leukoplasty
·ð ð magazynujÄ… materiaÅ‚y zapasowe
·ð ð magazynujÄ… skrobiÄ™ / biaÅ‚ka / tÅ‚uszcze
10 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za poprawne określenie funkcji leukoplastów w komórce roślinnej
0 p.  za odpowiedz błędną, np. odnoszącą się do wytwarzania innych plastydów lub zbyt
ogólną, np. funkcja zapasowa, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Na podstawie analizy informacji przedstawionych
na schemacie wyjaśnienie przyczyny zmiany koloru bulw
ziemniaka pod wpływem światła (III.2.a, I.4.a.3)
Poprawna odpowiedz:
Pod wpływem światła proplastydy / leukoplasty / etioplasty (występujące w komórkach pod tkanką
okrywającą bulwy) przekształcają się w chloroplasty zawierające zielony barwnik / chlorofil.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, uwzględniające przekształcanie się pod wpływem światła
proplastydów / leukoplastów / etioplastów w chloroplasty
0 p.  za odpowiedz, która nie uwzględnia chloroplastów lub odpowiedz merytorycznie
niepoprawną, np. odnoszącą się do chromoplastów, lub brak odpowiedzi
Zadanie 18. (0-3)
a) (0-2)
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie tkanek przewodzących wskazanych na rysunku
przekroju poprzecznego korzenia i określenie ich funkcji
(I.1.a.c.9)
Poprawne odpowiedzi:
Nazwa tkanki Funkcja tkanki
A. Ayko (pierwotne)/ (proto)floem Transport asymilatów / związków organicznych
B. Drewno (pierwotne) / (proto)ksylem Transport wody z solami mineralnymi
2 p.  za podanie poprawnych nazw i funkcji dwóch tkanek
1 p.  za podanie poprawnej nazwy i funkcji jednej tkanki
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. podanie niepoprawnej nazwy tkanki przy poprawnie
podanej funkcji lub za podanie poprawnej nazwy tkanki, ale z błędnie lub w sposób
ogólny określoną funkcją, np. łyko  transport substancji pokarmowych / odżywczych,
lub odpowiedz całkowicie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wskazanie na rysunku cechy identyfikującej budowę
pierwotnÄ… korzenia (I.2.b.3)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
·ð ð obecność skórki z wÅ‚oÅ›nikami / skórki / wÅ‚oÅ›ników
·ð ð naprzemianlegÅ‚y / radialny ukÅ‚ad wiÄ…zek przewodzÄ…cych
·ð ð wystÄ™puje Å›ródskórnia i okolnica
Egzamin maturalny z biologii 11
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za poprawne podanie widocznej na rysunku cechy budowy korzenia charakterystycznej
dla jego budowy pierwotnej
0 p.  za odpowiedz merytorycznie niepoprawną lub odpowiedz, która nie odnosi się do cech
budowy korzenia widocznych na rysunku, np. brak miazgi / brak wtórnego łyka / brak
wtórnego drewna, lub brak odpowiedzi
Zadanie 19. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Planowanie przebiegu doświadczenia  ustalenie sposobu
zbierania wyników doświadczenia (III.1.a, I.4.a.3)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Parametrem w tym doświadczeniu może być
·ð ð liczba pÄ™cherzyków wydzielonego tlenu / gazu
·ð ð objÄ™tość / ilość wydzielonego tlenu / gazu (zebranego w probówce)
·ð ð poziom wody w probówce / w zlewce
1 p.  za poprawne podanie parametru, za pomocą którego można określić intensywność
fotosyntezy
0 p.  za odpowiedz niepoprawną, np. odnoszącą się do objętości powietrza zebranego
w probówce / niskiego poziomu wody w zlewce lub parametrów nieujętych w opisie
doświadczenia, np. pH / stężenie jonów HCO3-/ długość łodygi / masa roślin, lub brak
odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie wyniku doświadczenia na podstawie jego opisu
(III.1.a, I.4.a.3)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
W roślinach z zestawu B fotosynteza przebiegała intensywniej, ponieważ
·ð ð roÅ›liny miaÅ‚y wiÄ™cej CO2 niezbÄ™dnego do tego procesu / lepszy dostÄ™p do CO2 pod
postacią jonów wodorowęglanowych.
·ð ð dla roÅ›lin wodnych zródÅ‚em CO2 do procesu fotosyntezy sÄ… jony wodorowÄ™glanowe.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie większej intensywności fotosyntezy w zestawie B niż
w zestawie A, uwzględniające znaczenie wodorowęglanu potasu (KHCO3) jako
dodatkowego zródła CO2
0 p.  za odpowiedz niepełną, która nie odnosi się do roli KHCO3 w tym doświadczeniu lub
odpowiedz merytorycznie niepoprawnÄ…, lub brak odpowiedzi
Zadanie 20. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie sposobu rozprzestrzeniania się diaspor
przedstawionych na rysunku (I.3.b.2, 2.a.2)
Poprawna odpowiedz:
Diaspory te są rozprzestrzeniane są przez zwierzęta, ponieważ posiadają struktury czepne /
haczyki, za pomocą których przyczepiają się, np. do sierści ssaków.
12 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za podanie, że przedstawione diaspory rozprzestrzeniane są przez zwierzęta, wraz
z poprawnym uzasadnieniem uwzględniającym struktury czepne w sposobie
przenoszenia ich przez zwierzęta
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. tylko określenie sposobu rozprzestrzeniania się diaspor bez
jego uzasadnienia lub odpowiedz merytorycznie niepoprawnÄ…, np. rozprzestrzenianie
się tych diaspor przez wiatr / przez organizmy / na odnóżach owadów, lub brak
odpowiedzi
Zadanie 21. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Planowanie przebiegu doświadczenia  określenie próby
kontrolnej (III.1.a, I.4.a.9)
Poprawna odpowiedz:
Zestaw I, ponieważ siewkom w tym zestawie pozostawiono oba liścienie, a więc rośliny
nie zostały poddane żadnym zmianom.
1 p.  za poprawne wskazanie zestawu kontrolnego w przedstawionym doświadczeniu oraz
uzasadnienie wyboru tego zestawu
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. wskazanie tylko zestawu kontrolnego bez jego uzasadnienia
lub odpowiedz błędną w obu częściach, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Na podstawie wyników doświadczenia sformułowanie
wniosku dotyczącego funkcji liścieni we wzroście i rozwoju
rośliny (III.3.b, I.4.a.9)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
·ð ð LiÅ›cienie zapewniajÄ… prawidÅ‚owy wzrost i rozwój siewek, dziÄ™ki zmagazynowanym
materiałom zapasowym.
·ð ð W liÅ›cieniach zgromadzone sÄ… materiaÅ‚y zapasowe, które zapewniajÄ… prawidÅ‚owy wzrost
i rozwój młodej rośliny / siewki fasoli.
·ð ð Brak liÅ›cieni ogranicza rozwój siewek, ponieważ nie majÄ… dostarczanych materiałów
zapasowych, które są tam zmagazynowane.
1 p.  za sformułowanie poprawnego wniosku wynikającego z doświadczenia
i uwzględniającego rolę substancji zapasowych w liścieniach we wzroście i rozwoju
roślin
0 p.  za wniosek niepoprawny, który nie wynika z przedstawionego doświadczenia lub nie
uwzględnia roli substancji zapasowych w liścieniach albo odnosi się wyłącznie
do fotosyntezy lub wniosek błędny, np. im więcej liścieni tym lepszy rozwój siewki,
lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z biologii 13
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 22. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie sposobu rozmnażania płciowego u zwierząt
obojnaczych i określenie jego znaczenia biologicznego
(I.4.a,b.9)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
Opisany proces to zaplemnienie krzyżowe / zapłodnienie krzyżowe, które
·ð ð skutkuje wiÄ™kszÄ… różnorodnoÅ›ciÄ… genetycznÄ… potomstwa.
·ð ð zmniejsza prawdopodobieÅ„stwo ujawniania siÄ™ mutacji recesywnych u osobników
potomnych.
1 p.  za podanie poprawnej nazwy opisanego procesu oraz właściwe wyjaśnienie wskazujące
na korzyść w postaci genetycznego zróżnicowania potomstwa / osobników potomnych /
osobników powstających w wyniku rozmnażania.
0 p.  za odpowiedz niepełną, w której brak jednej części (nazwy procesu lub wyjaśnienia),
lub podana jest poprawna nazwa procesu, ale wyjaśnienie jest niepełne  nie odnosi się
do potomstwa, lub odnosi się ogólnie do zmienności genetycznej / różnorodności
genetycznej / bioróżnorodności, lub wyjaśnienie niepoprawne odnoszące się
do populacji / gatunku, lub odpowiedz w obu częściach niepoprawną, lub brak
odpowiedzi
Zadanie 23. (0-2)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji Sformułowanie przedstawionej na wykresie zależności
pomiędzy zawartością tlenu w wodzie a stężeniem
hemoglobiny we krwi rozwielitek (II.3.b, I.3.b.2)
Poprawna odpowiedz:
Im mniej tlenu jest w wodzie, tym większe jest stężenie hemoglobiny w hemolimfie / krwi
rozwielitek.
1 p.  za poprawne sformułowanie przedstawionej na wykresie zależności pomiędzy
zawartością tlenu w wodzie a stężeniem hemoglobiny w hemolimfie rozwielitek
0 p.  za odpowiedz, która nie spełnia warunków zależności lub zależność, która nie wynika
z wykresu, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawnÄ…, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie znaczenia adaptacyjnego przedstawionego
na wykresie zjawiska dla przeżywania rozwielitek w różnych
warunkach środowiska (I.3.b.2)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Zjawisko to / zwiększanie się stężenia hemoglobiny w hemolimfie rozwielitek wraz
ze spadkiem zawartości tlenu w ich środowisku, pomaga rozwielitkom przeżyć w wodach
o różnej / bardzo niskiej / niskiej zawartości tlenu.
1 p.  za poprawne określenie znaczenia adaptacyjnego tego zjawiska dla rozwielitek,
odnoszącego się do zawartości tlenu w środowisku ich życia
0 p.  za odpowiedz zbyt ogólną, która nie odnosi się do zawartości tlenu w wodzie a tylko
do środowiska życia rozwielitek lub odpowiedz niepoprawną, lub brak odpowiedzi
14 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 24. (0-3)
a) (0-2)
Wiadomości i rozumienie Wykazanie na przykładach związku budowy skóry płazów
z przystosowaniem do wymiany gazowej (I.2.a.2)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
·ð ð Skóra pÅ‚azów ma cienki naskórek / nabÅ‚onek, który umożliwia / uÅ‚atwia dyfuzjÄ™ gazów.
·ð ð W skórze pÅ‚azów wystÄ™pujÄ… liczne gruczoÅ‚y Å›luzowe, których wydzielina zapewnia jej
wilgotność umożliwiającą wymianę gazową.
·ð ð Skóra jest silnie ukrwiona, co zwiÄ™ksza efektywność wymiany gazowej.
2 p.  za poprawne podanie dwóch cech skóry wraz z poprawnym wyjaśnieniem związku
z wymianą gazową każdej z nich
1 p.  za poprawne podanie jednej cechy skóry wraz z poprawnym wyjaśnieniem jej związku
z wymianÄ… gazowÄ…
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. podanie tylko cechy skóry bez wykazania jej związku
z wymianą gazową (np. uwzględnienie tylko nagiej skóry) lub błędne wskazanie jej
zwiÄ…zku z wymianÄ… gazowÄ…, lub odpowiedz niepoprawnÄ… merytorycznie,
np. odnoszącą się do występowania jednowarstwowego nabłonka w skórze płazów /
obecności porów w skórze / braku łusek, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie związku niewielkich rozmiarów ciała salamander
bezpłucnych ze sposobem wymiany gazowej (III.2.a, I.2.a.2)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Ponieważ wymiana gazowa u salamander bezpłucnych odbywa się tylko przez skórę, musi
ona mieć odpowiednio dużą powierzchnię w stosunku do jego masy / objętości, aby zapewnić
zaopatrzenie w tlen.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, uwzględniające korzystny stosunek powierzchni ciała
zwierzęcia do jego objętości / masy
0 p.  za odpowiedz, która nie uwzględnia stosunku dużej powierzchni ciała do jego małej
masy / objętości lub odpowiedz merytorycznie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
Zadanie 25. (0-1)
Tworzenie informacji Wykazanie związku pomiędzy rodzajem wydalanego przez
kręgowca azotowego produktu przemiany materii a jego
środowiskiem życia (III.2.a, I.3.b.6)
Poprawna odpowiedz:
Gatunek A, ponieważ amoniak musi być wydalany w postaci silnie rozcieńczonej
(jest toksyczny), a tylko
·ð ð w Å›rodowisku sÅ‚odkowodnym zwierzÄ™ta mogÄ… wydalać tak silnie rozcieÅ„czony mocz.
·ð ð u zwierzÄ…t żyjÄ…cych w wodach sÅ‚odkich może być usuwany razem z nadmiarem wody,
która osmotycznie napływa do jego organizmu.
Egzamin maturalny z biologii 15
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za poprawne wskazanie gatunku A i poprawne uzasadnienie uwzględniające
konieczność silnego rozcieńczenia amoniaku przy równoczesnej dostępności wody
w środowisku ich życia
0 p.  za wybór gatunku innego niż gatunek A, niezależnie od uzasadnienia, lub
za odpowiedz niepełną, np. poprawne wskazanie tylko gatunku kręgowca bez
uzasadnienia, lub uzasadnienie odnoszące się wyłącznie do właściwości amoniaku,
np. ponieważ amoniak jest silnie toksyczny, a więc musi być wydalany w dużym
rozcieńczeniu, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
Zadanie 26. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wskazanie rysunku ilustrującego budowę grzybni owocnika
pieczarki (I.4.a.9)
Poprawna odpowiedz:
1 p.  za poprawne wskazanie rysunku przedstawiającego grzybnię, z której zbudowane są
owocniki pieczarki
0 p.  za odpowiedz niepoprawną lub za zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, lub brak
odpowiedzi
Zadanie 27. (0-1)
Tworzenie informacji Krytyczne odniesienie siÄ™ do informacji dotyczÄ…cej
znajomości podstawowych pojęć genetycznych
(III.2.b, I.4.c.14.P)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Błędnie użyto określenia kod genetyczny, ponieważ
·ð ð zmieniać można informacjÄ™ zapisanÄ… (i odczytywanÄ…) za pomocÄ… kodu genetycznego,
a nie sposób zapisywania tej informacji.
·ð ð kod genetyczny jest staÅ‚y / uniwersalny dla wszystkich organizmów i nie może być
zmieniony, gdyż jest to sposób zapisywania informacji genetycznej.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie błędnie użytego sformułowania, uwzględniające umiejętność
rozróżniania podstawowych pojęć genetycznych:  informacja genetyczna i  kod
genetyczny
0 p.  za odpowiedz niepoprawną wskazującą na nieznajomość wymienionych wyżej pojęć
lub brak umiejętności ich rozróżniania, lub odpowiedz nieprawidłową, np. kod jest
jednoznaczny, brak odpowiedzi
Zadanie 28. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Określenie zależności pomiędzy genotypem i fenotypem
w różnych modelach dziedziczenia przedstawionych
rodowodów (III.2.c, I.4.b.18)
Poprawna odpowiedz:
Fenotyp Model dziedziczenia I Model dziedziczenia II
zdrowy 2 2, 3
16 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
1 p.  za wpisanie w tabeli wszystkich poprawnych oznaczeń cyfrowych osób zdrowych
w pokoleniu F1
0 p.  za odpowiedz niepoprawną nawet w jednym przypadku lub niepełną, lub brak
odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Obliczenie prawdopodobieństwa wystąpienia choroby w obu
przedstawionych modelach dziedziczenia (III.2.c, I.4.b.18)
Poprawna odpowiedz:
Model dziedziczenia I  50% Model dziedziczenia II  25%
1 p.  za poprawne określenie prawdopodobieństwa wystąpienia choroby w obu
zilustrowanych modelach dziedziczenia
0 p.  za poprawne określenie prawdopodobieństwa wystąpienia choroby tylko w jednym
modelu dziedziczenia lub błędne określenie w obu modelach, lub brak odpowiedzi
Zadanie 29. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Na podstawie analizy rodowodu wskazanie osób będących
nosicielami dystrofii mięśniowej (III.2.c, I.4.b.18)
Poprawna odpowiedz: 1, 7, 9
1 p.  za poprawne podanie numerów wszystkich trzech osób, które są nosicielami dystrofii
mięśniowej
0 p.  za odpowiedz błędną nawet w jednym przypadku lub niepełną, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Sformułowanie argumentu uzasadniającego, dlaczego córka
wskazanej w rodowodzie pary nie będzie chora na dystrofię
mięśniową (III.3.a, I.4.b.18)
Poprawna odpowiedz:
Aby zachorować, kobieta musi otrzymać od obojga rodziców zmutowany allel warunkujący
dystrofię, a jest to niemożliwe w sytuacji, gdy ojciec jest zdrowy, ponieważ zawsze otrzyma
od niego chromosom X z prawidłowym / dominującym allelem.
1 p.  za poprawne uzasadnienie, dlaczego córka rodziców 6 i 7 na pewno nie będzie chora
na dystrofię, uwzględniające sposób dziedziczenia cech sprzężonych z płcią
0 p.  za odpowiedz niepełną, w której nie ma odniesienia do sposobu dziedziczenia dystrofii
lub za odpowiedz merytorycznie niepoprawnÄ…, np. odnoszÄ…cÄ… siÄ™ do nosicielstwa
mężczyzn, lub brak odpowiedzi
Zadanie 30. (0-2)
Tworzenie informacji Rozwiązanie zadania genetycznego  określenie
procentowego udziału fenotypów wśród potomstwa opisanej
pary królików (III.2.c, I.4.b.18)
Poprawne odpowiedzi:
·ð ð pasza zawierajÄ…ca ksantofil: 75% tÅ‚uszcz biaÅ‚y i 25% tÅ‚uszcz żółty
·ð ð pasza bez ksantofilu: 100% tÅ‚uszcz biaÅ‚y (0% tÅ‚uszcz żółty)
Egzamin maturalny z biologii 17
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
2 p.  za poprawne określenie procentowego udziału każdego z wymienionych fenotypów
(tłuszcz biały i tłuszcz żółty) wśród potomstwa przy obydwu rodzajach paszy
1 p.  za poprawne określenie procentowego udziału fenotypów tylko dla jednego rodzaju
paszy
0 p.  za odpowiedz niepoprawną, np. podanie jednego prawdopodobieństwa przy każdej
z dwóch sytuacji, lub brak odpowiedzi
Zadanie 31. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie zależności międzygatunkowej pomiędzy larwami
gatunków owadów opisanych w tekście (I.4.a.13)
Poprawna odpowiedz: A.
1 p.  za wskazanie poprawnej nazwy opisanej zależności międzygatunkowej
0 p.  za odpowiedz błędną lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, lub brak
odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie poziomów troficznych, do których należy
organizm opisany w tekście (I.3.b.2.P)
Poprawna odpowiedz:
1. konsument I-rzędu / roślinożerca
2. konsument II-rzędu (lub wyższych rzędów) / drapieżnik
1 p.  za poprawne podanie dwóch poziomów troficznych, do których należy larwa
modraszka w kolejnych etapach rozwoju
0 p.  za poprawne podanie tylko jednego poziomu troficznego lub zapisanie poziomów
troficznych w odwrotnej kolejności, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawną,
np. użycie niejednolitego nazewnictwa dla obu poziomów, lub brak odpowiedzi
Zadanie 32. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wskazanie przyczyny niewielkiej konkurencji o pokarm
między opisanymi gatunkami rybożernych ptaków
w ekosystemie jeziora (I.4.a.13)
Poprawna odpowiedz: B.
1 p.  za poprawne zaznaczenie właściwego dokończenia zdania wyjaśniającego przyczynę
niewielkiej konkurencji o pokarm w opisanym ekosystemie
0 p.  za zaznaczenie odpowiedzi błędnej lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, lub
brak odpowiedzi
18 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Zadanie 33. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie, na podstawie tekstu, na czym polega izolacja
prezygotyczna (I.4.b.26)
Poprawna odpowiedz:
Istotą tego typu izolacji jest uniemożliwienie zapłodnienia / zapylenia pomiędzy
spokrewnionymi gatunkami.
1 p.  za poprawne określenie, na czym polega izolacja prezygotyczna uwzględniające
niedopuszczenie do zapłodnienia / zapylenia pomiędzy opisanymi gatunkami roślin
0 p.  za odpowiedz niepełną, np. odnoszącą się tylko do uniemożliwienia krzyżowania się
roślin / różnic w budowie ich kwiatów lub za odpowiedz zbyt ogólną, np. odnoszącą się
do rozmnażania się roślin, lub merytorycznie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Korzystanie z informacji Określenie rodzaju izolacji prezygotycznej opisanej w tekście
(II.1.a, I.4.b.26)
Poprawna odpowiedz: B., C.
1 p.  za poprawne wskazanie nazw dwóch rodzajów izolacji rozrodczej prezygotycznej
0 p.  za poprawne wskazanie tylko nazwy jednego rodzaju izolacji prezygotycznej lub
zaznaczenie więcej niż dwóch nazw, lub brak odpowiedzi
Zadanie 34. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Rozróżnianie gazów cieplarnianych (I.3.a.4.P)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
·ð ð metan / CH4
·ð ð ozon / O3
·ð ð freony / freon
·ð ð halony / halon
·ð ð tlenek azotu(I) / podtlenek azotu / N2O
1 p.  za podanie poprawnego przykładu gazu cieplarnianego, innego od wymienionych
w tekście
0 p.  za odpowiedz niepoprawną odnoszącą się do związków będących prekursorami gazów
cieplarnianych, np. SO2, NO2 lub podanie nazwy gazu uwzględnionego w tekście, lub
brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z biologii 19
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
b) (0-1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie wpływu wzrostu stężenia gazów cieplarnianych
w atmosferze ziemskiej na zwiększenie efektu cieplarnianego
(III.2.a, I.3.a.4.P)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Zwiększenie ilości gazów cieplarnianych powoduje większe zatrzymywanie ciepła /
zmniejsza wypromieniowywanie ciepła, co skutkuje wzrostem temperatury atmosfery
i globalnym ociepleniem.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, w jaki sposób zwiększona emisja gazów cieplarnianych
przyczynia się do zwiększenia efektu cieplarnianego
0 p.  za odpowiedz niepoprawną lub błędną merytorycznie, np. odnoszącą się do dziury
ozonowej, lub brak odpowiedzi
Zadanie 35. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Rozróżnienie narządów homologicznych i analogicznych
(I.4.b.23)
Poprawne odpowiedzi: B., C.
2 p.  za poprawne zaznaczenie dwóch par narządów homologicznych
1 p.  za poprawne zaznaczenie jednej pary narządów homologicznych
0 p.  za odpowiedz błędną lub zaznaczenie więcej niż dwóch odpowiedzi, lub brak
odpowiedzi
Zadanie 36. (0-3)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji dotyczących technik inżynierii
genetycznej na przykładzie ziemniaka amflory
(III.2.a, I.4.b.22)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Amflora nie jest organizmem transgenicznym, ponieważ
·ð ð modyfikacja genetyczna prowadzÄ…ca do jej wytworzenia nie polegaÅ‚a na wprowadzeniu
genów innego organizmu do jej genomu.
·ð ð modyfikacja genetyczna, dziÄ™ki której otrzymano tÄ™ odmianÄ™ polegaÅ‚a na zahamowaniu
ekspresji własnego genu (a nie na wprowadzeniu genów innego organizmu).
1 p.  za poprawne określenie, czy ziemniak amflora jest organizmem transgenicznym wraz
z uzasadnieniem odnoszÄ…cym siÄ™ do pochodzenia wprowadzonego genu do organizmu
modyfikowanego
0 p.  za odpowiedz twierdzącą, niezależnie od uzasadnienia, lub za odpowiedz
merytorycznie niepoprawną, która wskazuje na nieznajomość techniki otrzymywania
organizmów transgenicznych, lub brak odpowiedzi
20 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
b) (0-1)
Tworzenie informacji Na przykładzie ziemniaka amflory wyjaśnienie znaczenia
określonych zasad uprawy organizmu genetycznie
zmodyfikowanego (III.2.a, I.4.b.22)
Poprawna odpowiedz:
Rolnicy są zobowiązani do zbierania ziemniaków przed wytworzeniem nasion, aby uniknąć
niekontrolowanego rozprzestrzeniania się amflory w środowisku.
1 p.  za poprawne wyjaśnienie, dlaczego rolnicy muszą zbierać plony amflory przed
wytworzeniem nasion, uwzględniające możliwość rozprzestrzeniania się organizmów
modyfikowanych genetycznie
0 p.  za odpowiedz merytorycznie niepoprawnÄ… lub brak odpowiedzi
c) (0-1)
Tworzenie informacji Sformułowanie argumentu  za uprawą przedstawionej
odmiany ziemniaka genetycznie zmodyfikowanego
(III.3.a., I.4.b.22)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
·ð ð Mniejsze zanieczyszczenie Å›rodowiska spowodowane mniejszym zużyciem energii
i wytwarzaniem mniejszej ilości ścieków przez przemysł papierniczy i włókienniczy.
·ð ð Ochrona zasobów wody / kopalin przez mniejsze ich zużycie przez przemysÅ‚ papierniczy
i włókienniczy.
1 p.  za podanie odpowiedniego argumentu za uprawÄ… amflory, odnoszÄ…cego siÄ™
do środowiska
0 p.  za podanie niepoprawnego argumentu, który nie odnosi się do ochrony środowiska,
ale, np. do korzyści dla człowieka lub odnosi się do ochrony lasów / wycinania
mniejszej ilości drzew, lub za odpowiedz merytorycznie niepoprawną, lub brak
odpowiedzi


Wyszukiwarka