9580798309

9580798309



ficznym dla romantycznej strategii rozwijania świata poetyckiego oraz właściwą tragizmowi dysonansowością; jest w' pełni konsekwentna lecz heterogeniczna. Dlatego należałoby pogodzić przypomniane przed momentem formuły Górskiego i Weintrauba, dokonując zresztą niezbędnej inwersji oraz przyznając tej drugiej formule zarówno szerszy sens jak i nadrzędną funkcje. Azatem: potępienie prometeizmu i przezwyciężenie tytaniz-mu. Nawet i to sformułowanie jest jednak zaledwie wstępną propozycją rozwiązania problemu.

Bo przecież tytanomachia, która rozgrywa się w wielkiej Improwizacji, w scenie V ustąpi swoistej teoantropodycei, zwiastowanej przez ks. Piotra. Więcej, trzebea spojrzeć z perspektywy buntu na scenę pojednania (rekoncyliacji); i na odwrót - jakkolwiek wydałoby się to paradoksalne - ujrzeć noc tytanomachi w świetle mesjanistycznego proroctwa. Okaże się wtedy, że źródła tych scen (Biblia, teozofia, idealizm magiczny, filozofia aktywistyczna, tytanizm bajroniczny) są w niemałej części wspólne. Jeśli wymienione inspiracje ideowe usytuujemy wobec trafnie wskazanego i odpowiednio zinterpretowanego mitu antropologicznego, wówczas przeobrażenie Konrada w męża Czterdzieści i cztery, przeciwnika i oszczercy stwórcy w pośrednika między Chrystusem a narodem i ludzkością okaże się zrozumiałym i konsekwentnym następstwem zdarzeń. Ale to już rzecz dalsza. Badania przeprowadzone przez Vaclava Cemego wykazały26, ze tytanizm pierwszej połowy XIX wieku zwraca się, jak starożytny półbóg, przeciw niebu, nie po to jednak, by zająć miejsce bogów, lecz w imię pełnego człowieczeństwa. Ideał ten jest wyrażany za pomocą literackich postaci indywidualistów - ludzi wolnych i moralnie autonomicznych. Rozum i uczucie moralne dyktują im tę postawę i usprawiedliwiają bunt przeciw stanowi rzeczy, który zaistniał z woli Boga. Za zło bowiem sam Bóg jest odpowiedzialny; jawi się on bądź to jako Wolterowski niefortunny twórca, bądź wprost jako prześladowca ludzi i nawet swojego Syna - Chrystusa (na co on odpowiada buntem). Tradycyjna wiara jest traktowana znów - jak za czasów oświecenia - w kategoriach obrażających rozum, uświęconej przez zabobon ignorancji. Prócz

antropocentyzmu i racjonalizmu, cechą znamienną dla postawy tytanicznej jest

/ , #

również dążenie meliorystyczne: szukanie sposobów zaradzenia złu społecznemu i politycznemu zbliża ten nurt ideologiczny do socjalizmu utopijnego.

Bunt tytaniczny nie ogranicza się do prób detronizacji Stwórcy; bywa On utożsamiany z samą zasadą zła, rehabilitacji zaś doświadczają jego prze-

Zob. V. Ćerny, Es soi sur le titanisme clans la poesie romanlique entre 1815 et 1850, Prague 1935.

31

26



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
^POLITYKA ZDROWOTNA DLA EUROPY WYRAŻONA ZOSTAŁA W 38 CELACH ORAZ STRATEGII POZWALAJĄCEJ OSIĄGNĄ
img046 (37) Proste zagadki dla dzieci Zagadki rozwijają mową i myślenie dzieci, mogą służyć do przep
skanuj0179 16 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne stwa i podejmowanie, kontrolowanie
Slajd16 ZAWARTOŚĆ DLA PN: ♦    cele ochrony przyrody oraz wskazanie przyrodniczy
Slajd24 (26) SSI (Single System Image) w szczegółach (3/3) SSl dla użytkownika końcowego oraz właści
Slajd24 (38) SSI (Single System Image) w szczegółach (3ł3) SSI dla użytkownika końcowego oraz właści
skanuj0007(1) 4 4. Obliczenia i dobór długości śruby oczkowej „ I ” dla danego skoku naciągu linoweg
na dz z pol076 154 wnętrznych od świata wewnętrznego, będącego właściwym dla danej grupy zestawem st
NEUFERT5 ośw,świa dzien,szkło Wytyczne dla miejsc pracy „Sztuczne oświetlenie” ASR 7/3 oraz DIN 503

więcej podobnych podstron