8399010934

8399010934



17


Analiza procesów kształtujących...

wartości dodanej. Ze względu na wartość, jaką generują procesy dla klienta, można je podzielić na:

-    procesy podstawowe (procesy, które bezpośrednio wiążą się z tworzeniem wartości dla klienta, mają one strategiczne znaczenie i zazwyczaj przebiegają przez wiele działów tradycyjnej organizacji oraz „wiążą” dostawców z klientami. Do tych procesów zalicza się: marketing i obsługę klienta, projektowanie, techniczne przygotowanie i organizację produkcji, zakupy, wytwarzanie, dystrybucja, świadczenie usług);

-    procesy pomocnicze (procesy, które wspierają działalność podstawową i są dla jej skutecznej i prawidłowej realizacji uważane jako niezbędne. Do tych procesów zaliczyć można np.: wytwarzanie narzędzi, transport wewnętrzny, kontrolę jakości, magazynowanie, konserwację i utrzymanie ruchu maszyn i urządzeń, infrastrukturę, personel);

-    procesy zarządcze (to procesy informacyjno-decyzyjne - aspekt dynamiczny, które przebiegają w określonej strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa -aspekt statyczny). Do tych procesów zalicza się: zarządzanie strategią, zarządzanie finansami, zarządzanie informacjami [Skrzypek, Hofman 2010, s. 68-75].

Według innej klasyfikacji procesów wyróżniono procesy strategiczne, operacyjne oraz procesy umożliwiające inne działania. Niezależnie od przyjętego wcześniej podziału procesów w przedsiębiorstwie ze względu na problematykę zarządzania procesami (działaniami) ważne jest ich sklasyfikowanie na procesy (działania):

-    zwiększające wartość dla klienta (yalue-added, VA) to działania, w wyniku których powstaje produkt o cechach pożądanych przez klienta oraz wymagany przez klienta sposób obsługi,

-    niezwiększające wartości dla klienta (nonvalue-added, NVA) to działania, których wykonywanie nie przyczynia się do powstawania produktów i usług mających wartość dla klienta.

Tabela 3 ukazuje przykładowe procesy i związane z nimi działania, które tworzą i nie tworzą wartości dodanej.

Tabela 3. Przykłady procesów tworzących i nietworzących wartości dodanej

Procesy

Działania (czynności) tworzące wartość dodaną

Działania (czynności) nietworzące wartości dodanej

1. Wprowadzenie zamówienia do systemu przedsiębiorstwa

-    dostarczanie właściwej dokumentacji

-    złożenie obietnicy dotyczącej czasu realizacji zamówienia

-    śledzenie procesu realizacji zamówienia

-    przerwanie prac nad zamówieniem

-    kopiowanie zamówienia



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
17 Analiza procesów kształtujących... wartości dodanej. Ze względu na wartość, jaką generują
Rozwój dziecka z wadą słuchu Procesy poznawcze są zubożone ze względu na niepełne spostrzeżenia, co
P1050139 resize 17.2. Srub pasowane (PN/M-82331) 1 2. Weryfikacja ze względu na ścinanie śruby x = 4
zdjęcie0060 2 Ze względu na rolę, jaką w procesie ubojowym odgrywa pozbawienie zwierzęcia świadomośc
2. Analizuje związki treściowe pomiędzy ideami ze względu na ich, odniesienie aksjologiczne i
dupa0059 rozdz. 1). co w analizowanym przykładzie jcsl praktycznie niemożliwe ze względu na znaczne
godz. 16-17, Kąpielisko w Milanówku, ul. Sportowa 70b Ze względu na wytyczne Ministerstwa Zdrowia,
ScannedImage 18 INKLUZJA I EKSKLUZYWIZM Ze względu na rolę, jaką Robertson przypisuje społeczno-kult
Psychologia mediów - historia, obszar badań i perspektywy Ze względu na rolę, jaką media odgrywały i
Ze względu na rolę jaką odgrywa liczba n w określeniu energii całkowitej atomu, jest nazywana główną
31PRZEKAŹNIKI I WYZWALACZE31.1. Wiadomości ogólne Ze względu na funkcję, jaką spełniają [31.11],
100!21 Uwaga: ze względu na wymiary i kształt przekrojów obliczeniowych wartości pola przekroju A,
Zasada 17 Strażacy, ze względu na uznane wartości w służbie, atmosferę pracy, solidarność, lojalność

więcej podobnych podstron