9637173388

9637173388



A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 87

Istotne znaczenie powinna mieć w tej dziedzinie opracowana w 2009 r. strategia UE dotycząca rozwoju RMB. Strategia ta opiera się na trzech zasadniczych dokumentach, tj.: 1) Komunikacie KE w sprawie Strategii UE dla RMB przyjętym 10.06.2009 r., 2) Planie Działania (Action Plan), określającym bezpośrednie, bezzwłoczne działania, jakie należy podjąć dla jej realizacji oraz 3) Dokumencie Roboczym, przedstawiającym przesłanki i uwarunkowania jej pow stania oraz wszelkie analizy dotyczące RMB1. Właściwe skoordynowanie i przełożenie celów Strategii na Plan Działania, a następnie konsekwentne wdrożenie w życie jego zadań operacyjnych i projektów, powinno przyczynić się do szybkiej i efektywnej realizacji wszystkich uzgodnionych celów strategicznych, stwarzając nowe impulsy w kierunku pogłębienia dotychczasowych form współpracy w RMB w relacjach tak wewnętrznych, tj. w grupie państw członków UE, jak zewnętrznych, tj. w kontaktach z krajami sąsiednimi. Nie bez znaczenia będzie również możliwość szerszego włączenia RMB w procesy integracji w ramach UE. W efekcie działania te powinny zdynamizować procesy wzrostu gospodarczego wszystkich krajów’ RMB opartego na strategii zrównoważonego rozwoju i w konsekwencji spowodować wydatny wzrost znaczenia transportu morskiego w realizacji ich wymiany towarowej.

LITERATURA

1.    Baltic Maritime Outlook 2006.

2.    Baltic Sea Region Interreg Programme 2007-2013, 19 June 2006. Transnational territorial co-operation programme around the Baltic Sea.

3.    Braun G., The Baltic Sea Region in the Global Economy - development challenges of non--metropolitan regions, HIE-RO Institute, University Rostock. Presentation: Tampere 22.04.2009.

4.    Doing Business 2010, Report by the World Bank Group, Washington 2009.

5.    Extension of the major trans-European transport axes to the neighbouring countries Guidelines for transport in Europę and neighbouring regions. Communication from the Commission to the Council and the European Parliament. COM(2007) 32 finał. Brussels. 31.1.2007, (SEC(2007) 98}{SEC(2007) 99}.

6.    Freight Transport Logistics in Europę - the key to sustainable mobility, COM (2006) 336 finał.

7.    Grzelakowski A.S., Baltic Europę as a region of dynamie development and integration -opportunities and challenges for Poland, [w:] Costal Regions 11. Baltic Europę from Idea to Reality, T. Palmowski (ed.), University of Gdańsk, Gdynia 2006.

8.    Grzelakowski A.S., 50 lat budowy jednolitego rynku WE i wspólnego rynku transportowego, Przegląd Komunikacyjny 2007. nr 8.

9.    Grzelakowski A.S., Region Morza Bałtyckiego - strategie rozwoju. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe nr 589. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 49, Szczecin 2010.

10.    Grzelakowski A. S., Rozwój światowego handlu i transportu morskiego i ich wpływ na układ rynków towarowych i żeglugowych, [w:] Polska Żegluga Liniowa i Promowa 2006, Praca zbio-

1

Ostateczne przyjęcie Strategii wraz z Planem Działania nastąpiło w dmgiej połowie 2009 r.. podczas przewodnictwa Szwecji, dla której był to jeden z prioiytetów jej przewodnictwa w Radzie UE. Obecnie rozpoczęła się faza implementacji Strategii.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 77 Dominujące znaczenie
A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 83 Rys. 9. Rozwój przewo
A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 85 wymiarze realizacyjny
A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 75 portu morskiego. Regi
A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 79Tabela 1Handel zagrani
A.S. Grzelakowski, Rozwój transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego 81 Istniejący układ kory

więcej podobnych podstron