9814371976

9814371976



77


WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH

..dobroczynny” pojawia się wyłącznie w znaczeniu „przynoszący korzyść, ulgę. odprężenie" — a nie „miłosierny, ofiarny, uczynny”.

Poetyka baśni narzuca formy pisania o dobru i złu. Podstawową ramą narracji staje się konflikt, walka dobra z e złem, która ma charakter metafizyczny (D) albo zbanalizowany (pozostałe pisma).

Droga przypomina pozostałe pisma tylko pod względem znacznej przewagi pisania o wartościach niż o anty wartościach. W tym piśmie najwyższym dobrem jest sacrum, więc zło utożsamiane jest z grzechem. Samo zło jako anty-wartość transcendentna jest niepodzielne, ale ma do dyspozycji nieskończenie wiele narzędzi, nosicieli i instancji ujawniania się. To one są zagrożeniem, w którego istotę wpisana jest wielka, „diabelska” przebiegłość, utrudniająca rozpoznawanie zła. Od słuchania o rym. co złe. przechodzi się łatwo do pełnienia z.ła...\ nie da się nie grzeszyć, ho myśl ludzka jest szybsza od rozumu — mówi jedna z czytelniczek, a młody czytelnik dodaje: trzeba być świętym, żeby nie grzeszyć. Przykładami narzędzi zła są pornografia, papierosy, zachęty do łamania norm obyczajowych i prawnych, a w sensie politycznym — nawet „cały system”. W rozpoznawaniu zła pomaga nam sumienie — pozwala nam oceniać, co jest dobre, a co złe. Zło podlega stopniowaniu i relatywizacji: czasem ukrywa się pod postacią tz.w. mniejszego zła lub po prostu dobra (!). To, co dla jednego człowieka jest większym złem. może być mniejszym dla drugiego i na odwrót ze względu na to, że każdy człowiek jest innyna każdego człowieka zło inaczej wpływa. Z mniejszym ziem mamy do czynienia wtedy, kiedy robimy coś źle, nie wiedząc o tym, że jest to złe.

Walka z przejawami zła polega na uświadomieniu sobie obecności zła. nazwaniu go i poddaniu aksjologizacji — najczęściej przez umieszczenie go w o-brębie systemu wartości i antywartości. „Ocenione zło” jest złem rozpoznanym, niejako rozbrojonym. Prawdziwa walka ze złem (...) dopełnia się w Jezusie, ponieważ On tę walkę wygrał raz na zawsze na krzyżu. Człowiek, jako istota słaba i na zło podatna, często staje w obliczu różnych dylematów w spotkaniu dobra i zła. Drogowskazem powinno być dla niego zdanie św. Pawła: zło dobrem zwyciężaj. Cechą charakterystyczną Drogi jest to. że także antywartości podlegają kumulacji — zło funkcjonuje jako antywartość zorganizowana systemowo. Często złu towarzyszą brzydota i okrucieństwo, jak również nienawiść, kłamstwo i fałsz.

W pozostałych badanych pismach czytelnik obcuje z antywartościami, poznając najczęściej ich nosicieli, o których w świecie kultury masowej opowiada się niezwykle łatwo i przyjemnie. Nowa gra reklamowana jest jako ponowne starcie z siłami zła (P), w lansowanym filmie fabularnym chodzi w sumie o to, by pokonać zło, staczając w końcu pojedynek z nosicielem antywartości — złym Ruberem. Siły zła przychodzą oczywiście przede wszystkim z filmów, komiksów, kreskówek, gier komputerowych, jak również z popularnych piosenek: Natalia i Piasek zaśpiewali piosenki Kayley i Garreta. „Magiczny miecz” to wzruszająca opowieść o przyjaźni, miłości i odwiecznej walce dobra ze złem (P). Film, który jest „fascynującą opowieścią o gonitwie za sukcesem, karierą, bogactwem”, sprowadza się do tego samego — moralność i sprawiedliwość



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
63 (91) Fot. 4 W czasopismach technicznych zaczęły pojawiać się artykuły, jak udoskonalić przystawkę
budwod3 0,1 Na podstawie obliczonych wartości przepływów o danym prawdopodobieństwie pojawiania się
Według Maslowa potrzeby wyższych poziomów mogą pojawić się wyłącznie po zaspokojeniu (pełnym lub
P1190800 Łuszczyca wysiewna Występuje u dzieci i młodzieży Najczęściej pojawia się po
61 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Okazji do systematycznego zbadania zawartości i języka pism
63 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH systemu wartości Puzyniny z rzeczywistymi korpusami tekstów
65 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH patosu budowania kontaktu z odbiorcami — występują odwrotni
67 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH życia lub elementy jakiejś filozofii czy kontemplacji — w t
69 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH hitów (P), bardzo dobrze zorganizowane konceny (P),
71 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ściwe zabiegi i źle dobrane kosmetyki, gdy pismo udziela
73 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH nych i w przypadku sporów światopoglądowych. Często
75 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ne jak do modlitwy — J), natomiast drugi funkcjonuje tylko
79 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH mentalizowania wartości, formy i język wartościowania. Pism
3. Po poprawnym wpisaniu powyższych wartości uruchomione zostanie oprogramowanie i pojawia się
Wprowadzenie do MatLab (64) się więc odwołać pisząc A (8). Jeśli zostanie użyta wartość elementu spo
145 4 przekroczyła wartości żądanej. Jednak mogą pojawić się kłopoty kiedy prędkość zmaleje o zbyt d
D. Zachowania antyspołeczne nie pojawiają się wyłącznie podczas schizofrenii lub epizodu manii. Symp

więcej podobnych podstron