9814371978

9814371978



79


WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH

mentalizowania wartości, formy i język wartościowania. Pisma poza Drogą mało uwagi przeznaczają na wartości absolutne, koncentrując się na narzędziach realizowania wartości i sposobach dążenia do wartości. Za to w Drodze głównie pisze się o wartościach absolutnych i powinnościach związanych z ich realizacją. W pismach pierwszego typu środki realizowania wartości często funkcjonują jako wartości same w sobie (szminka jest celem, nie środkiem) lub też mamy do czynienia z odwracaniem ustalonego porządku wartości (np. kiedy celem miłości jest poprawa zdrowia). W Drodze wartości absolutne często funkcjonują zarówno jako cele, jak i narzędzia oraz środki ich realizacji (wystarczy miłość, żeby nie było wojen i śmierci).

Metafizyczne zło i dobro przybiera różne formy w pismach skierowanych do młodzieży. W katolickiej Drodze zło, stanowiąc ważny składnik świata przedstawionego, jest stale obecne (nie ma dobra bez zła) i niebezpieczne — do tego stopnia, że czasem nawet dobro może stać się złem, np. jako „dobro niepełne”. Zgodnie z definicją, zło jest ukryte — musimy je znaleźć, żeby móc je rozbroić. Konflikt dobra ze złem traktowany jest bardzo poważnie jako wyraz fundamentalnej walki człowieka o realizację wartości.

W Bravie, Popcornie, Dziewczynie, Jestem i Machinie zło nie ma metafizycznego charakteru ani nie jest tak ważne. Nie jest istotnym składnikiem egzystencji człowieka — raczej funkcjonuje jako wygodna kategoria opisu kultury. Cechą charakterystyczną tych pism jest to, że zło jest w nich ujarzmione, obłaskawione. Nikt nie boi się zła — można się nim bawić i cieszyć — do tego stopnia, że samo zło czasem staje się dobrem (a znaczenie słowa „zły” zlewa się ze znaczeniem słowa „dobry”).

Z analizy płyną dwa wnioski. Po pierwsze, na rynku polskich pism młodzieżowych występuje daleko posunięta relatywizacja wartości. To, co najważniejsze dla jednych, dla drugich może być nawet antywartością. Oznacza to także, że jedni i drudzy nadawcy inaczej rozumieją słowa wartościujące i inaczej ich używają.

Po drugie, istniejące dwa typy wartościowania oznaczają, że na rynku odpowiadają im dwa analogiczne typy odbiorców. Dlatego jedni nadawcy instru-mentalizują wartości, żeby dotrzeć do odbiorcy, do którego chcą się w ten sposób upodobnić (za cenę skrzywienia obrazu świata — w którym wartości funkcjonują jako namiastki wartości). Inni (jak np. Droga) nie instrumentalizu-ją wartości, oferują tradycyjniejsze ich systemy, które z kolei są bardzo zhierarchizowane i trwałe, ustalone na zawsze. Ponieważ takich wartości trzeba bronić za wszelką cenę, nadawcy nie powstrzymują się przed bardzo ostrymi formami wartościowania (np. pewien autor ...insynuuje (...), że katolicy w krajach Ameryki Łacińskiej mają nie po kolei w głowach. Wbrew głównym zaleceniom szóstego przykazania kopulują z kim i gdzie popadnie, nie mając rozterek religijnych... — D), czy też przed przypominaniem odbiorcy, że pewne kwestie nie podlegają dyskusjom (To, że wiara w astrologią urąga rozumowi, być może nie przekonuje wszystkich do odrzucenia tego zabobonu. Ludzi należących do Kościoła powinien jednak przekonać katechizm, który wyraźnie odrzuca astrologią — D). Wszystko to znacznie ogranicza możliwości poszerzenia audytoriów.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
61 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Okazji do systematycznego zbadania zawartości i języka pism
63 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH systemu wartości Puzyniny z rzeczywistymi korpusami tekstów
65 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH patosu budowania kontaktu z odbiorcami — występują odwrotni
67 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH życia lub elementy jakiejś filozofii czy kontemplacji — w t
69 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH hitów (P), bardzo dobrze zorganizowane konceny (P),
71 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ściwe zabiegi i źle dobrane kosmetyki, gdy pismo udziela
73 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH nych i w przypadku sporów światopoglądowych. Często
75 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ne jak do modlitwy — J), natomiast drugi funkcjonuje tylko
77 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ..dobroczynny” pojawia się wyłącznie w znaczeniu
87 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH wartością, dlatego publicyści Drogi wielokrotnie przypominają
NEUFERTW0 index INDEKS Drenaż powierzchniowy 63, 79 -    symbole graficzne 62 Dr
101 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Dużo się pisze również o Francji, także ze względu na
Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną problemu, formy i przejawy zjawiska, uwarunkowania pro
83 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH przeciętny haker to człowiek, który nie przekroczył 30. roku
85ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH je. że papież jest wyłącznie podmiotem opisywanych zdarzeń, nie
89 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH wanych (tampony TAMPAX, 10/98) — np. w odpowiedziach na kłopot
91 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Sugerujemy także zdrowy, sportowo-odlotowy tryb życia, który

więcej podobnych podstron